درخواست از کمیته روابط با میزبان سازمان ملل برای موضوع ابوطالبی

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
معاون وزیر خارجه با بیان اینکه صادر نشدن روادید برای سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل از سوی آمریکا را با جدیت دنبال می‌کنیم، گفت: از کمیته روابط با میزبان سازمان ملل درخواست کرده‌ایم که در این باره تصمیم گیری کند.

ایرنا نوشت: «مجید تخت روانچی» در پاسخ به سوالی دربارهٔ آخرین اقدامات وزارت امور خارجه دربارهٔ موضوع ابوطالبی اظهار داشت: وزارت امور خارجه موضوع را از مسیرهای قانونی پیگیری می‌کند و تمرکز خود را بر حل موضوع متوجه کرده است.

وی با بیان اینکه در ساختار سازمان ملل مکانیزم‌هایی برای پیگیری مواردی از این دست پیش بینی شده است و در حال بررسی آنها هستیم، گفت: از نمایندگان خود در نیویورک خواسته‌ایم تا با دبیرخانه سازمان ملل تماس بگیرند و اعتراض ایران را اعلام کنند.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه با بیان اینکه در سازمان ملل کمیته‌ای به عنوان «کمیته روابط با میزبان» وجود دارد که در اینجا میزبان کشور ایالات متحده آمریکا است، تصریح کرد: این کمیته به اعتراض‌های مشابه مورد ابوطالبی رسیدگی می‌کند و از این کمیته درخواست کرده‌ایم تشکیل جلسه داده و دراین مورد تصمیم گیری کند.

وی تاکید کرد: این موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم و تمرکزمان براین است که از راه‌های حقوقی و قانونی ضمن اعلام اعتراض خود، حقوق خود را تامین کنیم.

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه یادآور شد: درگذشته نیز مواردی وجود داشته که آمریکا از صدور روادید برای نمایندگان سیاسی و سفرای خارجی بعضی کشورها اجتناب کرده بود و مورد ابوطالبی تنها مورد نیست.

تخت روانچی اضافه کرد: نمونه بارز آن مربوط به سال ۱۹۸۸ است؛ زمانی که یاسرعرفات رییس حکومت خودگردان و سازمان آزادی بخش فلسطین قصد سفر به سازمان ملل را داشت که ممانعت از صدور روادید برای وی، بازتاب ها و اعتراض های بسیاری را در جهان به همراه داشت.

  •  وزارت خارجه از ابوطالبی با جدیت حمایت می‌کند

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال خبرنگار سیاسی ایرنا که نظر شما دربارهٔ پیشنهاد بعضی اشخاص که گفته‌اند برای حل مساله، ابوطالبی از سفیر شدن در سازمان ملل انصراف دهد، چیست؟ گفت: این نظر آنها است. وزارت امور خارجه از نماینده‌ای که معرفی کرده با جدیت حمایت می‌کند و وی را فردی شایسته، باتجربه و کارآمد برای این سمت می‌داند و قصد ندارد فرد تازهی را معرفی کند.

تخت روانچی تاکید کرد: سازمان ملل باید این موضوع را دنبال کند چرا که سفیر ایران در سازمان ملل مستقر می‌شود و نیویورک به عنوان مقر سازمان ملل متحد مطرح است.

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه همچنین گفت: از آقای بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد می‌خواهیم به این موضوع ورود کند و اقدامات لازم را برای حل این مساله انجام دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، پس اتمام دوره نمایندگی محمد خزاعی سفیر ایران در سازمان ملل متحد، حمید ابوطالبی به عنوان سفیر تازه کشورمان در این سازمان معرفی شده است.

به دنبال معرفی ابوطالبی، در پی فضاسازی‌های رسانه‌ای یک شبکه خبری آمریکایی، ابتدا سنای آمریکا در ۷ آوریل /۱۸ فروردین ماه و سپس مجلس نمایندگان این کشور در ۱۰ آوریل/۲۱ فروردین با تصویب قانونی با ورود سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل به خاک این کشور مخالفت کردند.

این در حالی است که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان که به مدت هشت سال نماینده دائم ایران در سازمان ملل بود، از ابوطالبی به عنوان « یکی از مجرب ترین، منطقی ترین و با سابقه ترین دیپلمات‌های ایران» و مناسب برای نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نام برد.

«سید عباس عراقچی» معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه نیز روز قبل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا اعلام کرد: وزارت امور خارجه از طریق مکانیزم‌های حقوقی پیش بینی شده در سازمان ملل در حال پیگیری موضوع است.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا دولت ایالات متحده آمریکا می‌تواند مصوبات داخلی خود را بر تعهدات بین المللی اش ترجیح دهد و آنها را اجرا کند؟ گفت: بر اساس موافقتنامه مقر میان سازمان ملل و دولت میزبان (آمریکا)، این کشور باید به تعهدات بین المللی اش عمل کند.

«مرضیه افخم» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز شامگاه دیروز (یکشنبه) از شکایت و پیگیری موضوع عدم صدور روادید از سوی دولت آمریکا برای «حمید ابوطالبی» سفیر و نماینده دایم پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک خبر داد.

به گفته وی، ساز و کارهای رسمی موجود برای رسیدگی به این موضوع فعال شده و در دست اقدام است.

  • توافق با مقامات انگلیس برای افزایش سطح روابط

معاون وزیرامورخارجه دربخش دیگری از این گفت و گو در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی ایرنا مبنی بر اینکه با توجه به نظر بعضی نمایندگان مجلس دربارهٔ اینکه مانعی برای افزایش سطح روابط تهران – لندن وجود ندارد، آیا سطح روابط دو کشور ارتقا خواهد یافت؟ گفت: در حال حاضر ایران در لندن حافظ منافع ندارد و از طریق کاردار غیرمقیم، کارها را پیگیری می‌کند.

تخت روانچی تصریح کرد: با برافراشته شدن پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز سفارتخانه کشورمان در لندن، کارهای کنسولی به خوبی پیش می‌رود و خدمات لازمه به ایرانیان انجام می‌شود.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه با اعلام اظهار رضایت و خوشحالی ایرانیان برای انجام کارهای کنسولی آنها از طریق سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران، گفت: با مقامات انگلیس توافق کرده‌ایم که مراحل بهبود و افزایش سطح روابط را طی‌کنیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر کارها از طریق کاردارهایی که در رفت و آمد به تهران و لندن می باشند، پیگیری می‌شود ضمن اینکه امیدواریم مناسبات دو کشور به سطح مناسب و مطلوبی برسد.

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه اضافه کرد: بر این اساس، هفته آینده محمدحسن حبیب الله زاده کاردار غیرمقیم ایران در انگلیس سفر دیگری به این کشور خواهد داشت که این سفر نیز در ادامه سفر کاردار انگلیس به ایران در هفته‌های قبل است.

به گزارش ایرنا، آذرماه ۱۳۹۰ در پی ورود جمعی از دانشجویان معترض به سفارت انگلیس در تهران،روابط دو کشور قطع شد. پس از آن دولت این کشور اعلام کرد دیپلمات هایش را از خاک ایران خارج خواهد کرد و از تهران خواست ظرف ۴۸ ساعت دیپلمات‌های خود را از انگلیس خارج کند.

پس از تعطیلی سفارت‌های دو کشور، سفارت سوئد در تهران حافظ منافع دولت انگلستان و در مقابل سفارت عمان در لندن، حافظ منافع دولت جمهوری اسلامی ایران شد.

با روی کارآمدن دولت حسن روحانی، نخست وزیر انگلستان در نامه‌ای انتخاب وی را تبریک گفت و نسبت به ارتقای روابط دو کشور ابراز علاقه کرد.

پس از رایزنی‌های دیپلماتیک ایران و انگلیس در تاریخ ۱۶ مهرماه ۹۲ توافق کردند ارتباط شان را به سطح کاردار غیرمقیم ارتقا دهند و از نخست اسفند ماه قبل روابط ایران و انگلیس در سطح کاردارغیر مقیم و بدون حضور حافظ منافع از سر گرفته شد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.