درخواست بازدید «فوری» از پارچین

۱۳م اسفند ،

روزنامه شرق: سایه «پارچین» آنقدر سنگین هست که هنوز بر فعالیت هسته‌ای ایران سایه بیفکند. بار دیگر یکی از محورهای نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به فعالیت هسته‌ای ایران اختصاص یافت.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز قبل از ایران خواست که «دسترسی فوری» به پایگاه اینترنتی «پارچین» را در اختیار بازرسانش قرار دهد. این در حالی است که مقام‌های دیپلماتیک ایران بارها اطلاع داده‌اند که «پارچین» یک پایگاه اینترنتی نظامی و محل نگهداری تسلیحات نظامی است و سببی بر صدور مجوز بازدید از آن برای بازرسان آژانس وجود ندارد.

یوکیوآمانو روز قبل (دوشنبه، چهارم مارس) در نشست ۳۵ عضو شورای حکام آژانس مدعی شد که نمی‌تواند هیچ‌گونه پیشرفتی را در تلاش‌هایی که از اوایل سال ۲۰۱۲ برای رفع نگرانی‌ها دربارهٔ موضوع هسته‌ای ایران صورت گرفته است، گزارش دهد. بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال قبل میلادی هشت‌بار به ایران آمده‌اند و تقریبا در هر سفر خود درخواست بازدید از پارچین را داشته‌اند.

آنها در هفتمین دور بازدید خود چمدان‌های فلزی به همراه داشتند که به نظر می‌رسید برای بازدید از پارچین به آن نیاز خواهند داشت. اما آنها نه در آن سفر و نه در دور بعد اجازه حضور در «پارچین» را نیافتند. اگرچه در همه این سفرها با اظهار امیدواری مبنی بر بازدید از این پایگاه اینترنتی به تهران آمدند.

«پارچین» در جنوب‌شرق تهران قرار دارد. اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر بازدید از پارچین در شرایطی تکرار می‌شود که آنها در هشت سال قبل دوبار از این پایگاه اینترنتی بازدید کرده‌اند.

روز قبل «یوکیو آمانو» در نشست شورای حکام گفت که آژانس به شرکت در گفت‌وگوی سازنده با ایران متعهد است ولی مذاکرات باید «با حس ضرورت و تمرکز روی دستیابی هر چه سریع‌تر به نتایج ملموس» صورت گیرد. به گزارش «رویترز»، اولویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازرسی از پایگاه اینترنتی پارچین در جنوب شرق تهران است.

 مدیرکل آژانس سال قبل میلادی و پیش از نشست بغداد ایران و گروه ۱+۵ نیز درخواست بازدید از پارچین را مطرح کرده ‌بود. او همچنین گفت ارایه دسترسی به پایگاه اینترنتی پارچین می‌تواند گامی مثبت باشد که به نشان دادن تمایل ایران برای تعامل با آژانس در زمینه نگرانی‌های اصلی ما کمک کند.

حکایت پارچین در دو‌سال قبل آنقدر بالا گرفت که در تیرماه آمانو مدعی شد: «فعالیت‌های بسیار مهم» در پایگاه اینترنتی نظامی پارچین در جنوب‌شرقی تهران انجام می‌گیرد و اخطار داد که این فعالیت‌ها سبب می‌شود سازمان او نتواند با قطعیت در مورد ساخت یا عدم‌ساخت تسلیحات اتمی در این پایگاه اینترنتی اظهارنظر کند.

آژانس از پاییز سال قبل در گزارشی دربارهٔ برنامه اتمی ایران، مدعی انجام بعضی فعالیت‌های مرتبط با تسلیحات هسته‌ای در پایگاه اینترنتی پارچین شده و برهمین اساس نیز خواستار بازدید بازرسان از این پایگاه اینترنتی است. اما نگاهی به اظهارات مقام‌های ایرانی نشان می‌دهد که گویی درهای پارچین قابل باز شدن به روی بازرسان آژانس هست اما در زمان و شرایط مناسب.

وزیر امور خارجه ایران بهمن ماه امسال اعلام کرد: بازدید از پارچین منوط به نتیجه مذاکرات طرفین است. «علی‌اکبر صالحی» در خصوص اختلاف‌نظرها بین بازرسان آژانس انرژی اتمی و نمایندگان ایران بر سر بازدید از پایگاه اینترنتی پارچین گفت: «ما روی چارچوب خاص و مشخصی بحث و تبادل‌نظر می‌کنیم که اگر به نتیجه خاصی برسیم، تکلیف بازدید یا عدم بازدید از پایگاه اینترنتی پارچین مشخص خواهد شد.»

علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه بهمن‌ماه نیز در دیدار با اعضای کمیسیون امور خارجه، دفاع و نیروهای مسلح مجلس سنای فرانسه، اعلام کرد که ایران آمادگی دارد به نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازدید از بعضی پایگاه اینترنتی‌های نظامی‌، از جمله پایگاه اینترنتی «پارچین» را بدهد. او اضافه کرد: «اجازه بازدید از «پارچین» پس از تدوین «مدالیته» امکان‌پذیر است.»

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه نیز یک هفته پیش از ورود آخرین دور بازرسان آژانس به ایران، گفت: «برای رسیدن به یک توافق جامع بین ایران و آژانس آمادگی داریم که توافق حقوق هسته‌ای کشورمان بر اساس معاهده ان‌پی‌تی در نظر گرفته شود. اگر این توافق شکل بگیرد، بخشی از آن‌که شامل نگرانی مسوولان آژانس است و مربوط به بحث بازدید از پارچین می‌شود، می‌تواند یکی از موضوعات باشد.»


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.