درخواست سران چهار کشور آفریقایی از شورشیان کنگو برای آتش‌بس و خروج از شهر گوما

۰۵م آذر ،

سران چهار کشور آفریقایی پس از دیدار در اوگاندا، شورشیان موسوم به گروه” ۲۳ مارس” را به آتش‌بس و توقف اقدامات مسلحانه علیه دولت کنگو دعوت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،رهبران کشورهای کنیا، تانزانیا، اوگاندا، روآندا به همراه جوزف کابیلا رئیس جمهوری دموکراتیک کنگو و ژان ماری رونیگا، رهبر شورشیان کنگو در شهر کامپالا اوگاندا با یکدیگر دیدار کردند.

رهبران کشورهای آفریقایی حاضر در این نشست از شورشیان خواستند که به اشغال شهر گوما در شرق کنگو پایان دهند.شورشیان این شهر را از روز سه شنبه قبل تصرف کرده‌اند.

به گزارش شبکه بی بی سی،ساعاتی پس از این اجلاس، شورشیان اعلام کردند که با جوزف کابیلا دیدار و گفتگو کرده‌اند.این دیدار در کامپالا در حالی برگزار شد که کشورهای اوگاندا و روآندا بارها به حمایت از شورشیان در شرق کنگو محکوم شده‌اند؛اتهامی که هر دو کشور آن را رد می کنند.

همزمان سازمان ملل متحد، از احتمال بروز یک فاجعه انسانی در شرق کنگو به سبب کمبود غذا و دارو خبر داده است.شرق کنگو از لحاظ منابع طبیعی و معادن، بخش ثروتمند این کشور محسوب می گردد و در دو دهه قبل صحنه دائمی درگیری‌ها میان دولت مرکزی و شورشیان بوده است.

این نشست در پایان با انتشار یافتن بیانیه ای همراه بود که طی آن از شورشیان خواسته شد که ضمن توقف درگیری ها و قبول آتش بس، به اصرار خود برای سرنگونی دولت جوزف کابیلا که از طریق انتخابات برگزیده شده، پایان دهند. در این بیانیه همچنین از کابیلا نیز خواسته شده تا به خواسته های شورشیان گوش فرا دهد.

بالا گرفتن تنش‌های تازه در شرق کنگو نگرانی ها از شکل گیری دور تازه درگیری های خونین در این منطقه را افزایش داده است. درگیری هایی که در حد فاصل سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳ به کشته شدن حدود پنج میلیون نفر انجامید.

شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور بیانیه ای اشغال شهر گوما توسط شورشیان را محکوم کرده و رهبران گروه شورشی در کنگو را به اعمال تحریم تهدید کرده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.