درخواست مردمی، عامل فیلترینگ ۹۰ درصد سایت‌ها

درخواست مردمی، عامل فیلترینگ ۹۰ درصد سایت‌ها

 
بحث فیلترینگ سایت‌های مختلف موضوع تازه‌ای نیست واز آن مهمتر آن که این بحث به کشوری خاص هم محدود نمی‌شود. اما با این وجود داشتن اطلاعاتی مانند اینکه چند سایت و بر چه اساس فیلتر شده‌اند، در تمام کشورها برای کاربران جالب است و در ایران گفته می‌شود که حدود ۹۰ درصد سایت‌های فیلتر شده بر اساس خواسته مردم مسدود شده‌اند.

مهدی صرامی – مدیر عامل مجمع فعالان فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی ‌(فرا) – در گفت‌وگو با ایسنا، به ذکر توضیحاتی درباره روند شکل‌گیری سایت پیوندها که ویژه صفحه‌ سایت‌های فیلتر شده است، پرداخت و با تاکید بر این که به طور مستقیم مسوولیتی در زمینه فیلترینگ سایت‌ها برعهده ندارد و صحبت‌هایش برگرفته از تجارب مدیریتی و صحبت‌های انتقال داده شده به واسطه فعالان فضای مجازی است، اطلاعات جالبی درباره این سایت ارایه کرد.

صفحه پیوندها و جریانات پس از انتخابات

وی در ابتدای صحبت‌های خود به زمان راه‌اندازی پیوندها اشاره و اظهار کرد: تا دو و نیم سال پیش شاهد بودیم زمانی که یک سایت فیلتر می‌شد، صفحه‌ای خالی با عبارت این سایت در دسترس نیست به کار بر ارائه می‌شد اما در مواجهه با این حالت فرد احساس می‌کرد که به دری بسته خورده است و به همین دلیل احساس خوبی نداشت. از سوی دیگر دشمن هر روزه سایت‌های زیادی را طراحی کرده و سعی داشته که از طریق این سایت‌ها به نظام ضربه وارد کند.

وی ادامه داد: در مواجه با این سایت‌ها همواره به فیلتر کردن آن‌ها پرداخته می‌شد اما نکته مهم این بود که فیلترینگ حداقل کاری بود که در این زمینه انجام داده شده و به همین دلیل از برهه‌ای تصمیم گرفته شد اقداماتی جهت بازدارندگی در دستور کار قرار بگیرد و صفحه پیوندها یکی از این موارد بود.

صرامی با بیان این‌که شاید در زمان اوج جریانات پس از انتخابات، روزانه صدها سایت از سوی دشمنان و در راستای ضربه زدن به نظام طراحی می‌شدند گفت: اکنون که سه سال از آن زمان می‌گذرد، تازه مسوولان آمریکایی درصحبت‌های خود اشاره می‌کنند که در آن دوره سایت‌های مختلفی طراحی کرده بودند. سایت‌هایی که در بسیاری از موارد حتی نظرات تندی را به اسم نظرات مردمی جا می‌زدند.

وی در عین حال عنوان کرد: در آن زمان رصدگرهای مختلف سایت‌های مختلف را بررسی می‌کردند اما گاه شاهد بودیم که برخی از این سایت‌ها با چند روز تاخیر مورد بررسی رصدگرها قرار می‌گرفتند.

مدیر عامل مجمع فرا ادامه داد: در همان زمان ایده‌ی جالبی شکل گرفت و این گونه عنوان شد که باید ادامه کار به گونه‌ای باشد که برخی ضعف‌های ممکن از بین برود و به سمت نوعی فیلترینگ هوشمند گام برداریم در همین راستا صفحه پیوندها که صفحه‌‌ای چند منظوره بود، شکل گرفت.

ورود ناخواسته مردم به سایت‌های مجرمانه

صرامی ادامه داد: در زمان طراحی این سایت یکی از اهداف این بود که اگر دشمنان سایت مجرمانه‌ای را طراحی کردند، مردم به جای آن سایت با سایت‌های مناسب مواجه شوند چراکه در بسیاری از موارد کاربران اینترنت کشور نمی‌دانستند چگونه سایت‌های خوبی که نیاز دارند را پیدا کنند و به همین دلیل به طور ناخواسته بعضا وارد سایت‌های مجرمانه می‌شدند. اما با راه‌اندازی سایت پیوندها عملا امکانی بوجود آمد که مردم با سایت‌های خوب آشنا شوند.

وی در عین حال عنوان کرد: پس از راه‌اندازی این سایت دشمن متوجه شد که هر سایتی که راه می‌اندازد نه تنها فیلتر می‌شود بلکه به وسیله فیلتر شدن آن و نمایش سایت پیوندها، صدها سایت مناسب نیز تبلیغ می‌شوند. به عبارت دیگر با طراحی سایت پیوندها نوعی پدافند غیرعامل ایجاد کردیم و این اقدام باعث شد که هزینه‌ی فعالیت‌های خصمانه بر علیه ایران به مراتب بالاتر از قبل برود.

مدیر عامل فرا همچنین اظهار کرد: به هر حال مردم ما مردمی هستند که دفاع از انقلاب و ارزش‌های اسلامی برای آن‌ها اهمیت بسیار بالایی دارد و در بسیاری موارد اگر سایتی محتوای نامناسبی داشته باشد، این خود مردم هستند که نسبت به آن اعتراض می‌کنند. به همین دلیل با طراحی صفحه پیوندها شرایطی ایجاد شد که مردم اگر سایتی با محتوای غیرمناسب و مجرمانه دیدند، بتوانند آن را به مرجعی معرفی کنند تا اقدامات لازم در زمینه آن صورت بگیرد.

صرامی ادامه داد: پس از این اقدام سرعت برخورد با سایت‌های مجرمانه تا چندین برابر افزایش یافت چرا که مردم بهترین رصدکننده اینترنت هستند و می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن محتوای مجرمانه سایت‌ها را گزارش دهند.

فیلترینگ سایت‌ها بر اساس نظرات مردمی

وی در پاسخ به این که چند درصد از سایت‌ها به واسطه درخواست مردم فیلتر شده‌اند ادامه داد: درصد بسیار بالایی از سایت‌ها به واسطه درخواست مردم فیلتر شده‌اند که شاید آمار آن‌ها به ۹۰ درصد برسد.

او در عین حال عنوان کرد: حتی زمانی که موجی از حملات به کتاب مقدس قرآن در سطح اینترنت صورت گرفت با وجود این که حملات به زبان‌های مختلف طراحی شده بود، در همان ابتدا مردم این موضوع را رصد کرده و اطلاع می دادند به گونه‌ای که شاید هیچ رصدگری نمی‌توانست به این سرعت این حجم سایت‌های متخلف با زبان‌های گوناگون را شناسایی کند.

وی در عین حال عنوان کرد: در برهه‌ای از زمان روزانه دو تا سه هزار گزارش از طرف مردم داشتیم که سایت‌های متخلف و دارای محتوای مجرمانه را معرفی می‌کردند.

اما صرامی در ادامه درباره این که آیا می‌توان گفت که در برهه‌ای از تاریخ دو ساله گذشته روزانه دو تا سه هزار سایت فیلتر می‌شده، خاطرنشان کرد: فیلترینگ تنها روش برخورد با سایت‌های متخلف نیست و همه اشتباهات منجر به فیلتر کردن یک سایت نمی‌شود.

مدیر عامل فرا همچنین عنوان کرد: در مواجهه با سایت‌های متخلف گاه از امر به معروف و نهی از منکر کار شروع شده و در مراحل بعدی به تذکر می‌رسد اما اگر مشکل برطرف نشود در نهایت طبیعتا سایت می تواند فیلتر می‌شود.

پیوندها تنها به دنبال مطرح کردن خود نبود

صرامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: سایت پیوندها از زمانی که طراحی شد، تنها به دنبال مطرح کردن خود نبود و همواره تلاش کرد که سایت‌های دیگری را هم به مردم معرفی کند. در واقع پیوندها چیزی نبود مگر مجموعه‌ای از سایت‌هایی که احساس می‌شد مفید هستند، حتی در ابتدا هم صحبت شده بود که نام این صفحه‌ صفحه پیوندهای مفید باشد که برای کوتاه تر شدن نام به ذکر عنوان پیوندها بسنده شد.

مبنای انتخاب سایت برای پیوندها چیست؟

وی در ادامه درباره این که چه سایت‌هایی به واسطه صفحه پیوندها به مخاطبان معرفی می‌شوند، اظهار کرد: سایت‌هایی که در قالب صفحه پیوندها معرفی می‌شوند، حلقه بسته‌ای نیستند و در این سایت بخش‌های مختلفی وجود دارد که علاقه‌مندان می‌توانند از طریق آن‌ها سایت‌های خود را نیز معرفی کنند تا این سایت‌ها برروی صفحه پیوندها قرار بگیرند. درواقع از طریق راه‌اندازی پیوندها شاهد یک جنبش عمومی بودیم که در آن مردم به معرفی لینک‌های مناسب می‌پرداختند.

صرامی در پاسخ به این سوال که چگونه برخی سایت‌ها که ممکن است عملکرد مشابهی داشته باشند در معرفی در صفحه پیوندها شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنند، توضیح داد: ۱۳۰ پارامتر مختلف از جمله به روز بودن، صحت مطالب، جذابیت، بهره مندی از رابط خبری مناسب، ارتباط مناسب با مخاطب و غیره جزو پارامترهای پیوندها در نظر گرفته شده و براساس آن‌ها سایت‌های مختلف بررسی و برای قرار گرفتن برروی این صفحه انتخاب می‌شود. اگر کسی بخواهد به طور کامل با این موضوعات آشنا شود، می‌تواند برروی بخش خط مشی پیوندها که برروی صفحه پیوندها قرار گرفته از این موارد اطلاع کامل پیدا کند.

وی در پایان توضیح داد: علاوه بر این صفحاتی که در پیوندها ارائه می‌شوند به معنای این نیستند که به قطع و یقین بهترین سایت‌ها هستند، بلکه ممکن است براساس تقسیم بندی موضوعی یا شکلی انتخاب شده باشند که البته همین سایت‌ها هم در فواصل زمانی مختلف به طور رندوم بر روی صفحه اصلی سایت و مابقی آن‌ها بر روی صفحات دیگر قرار می‌گیرند و در کل تلاش می‌شود تا در حق هیچ سایتی اجحاف نشود.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.