درخواست ناسا از مسافران ماه: لطفا به وسایل ما دست نزنید!

محمود حاج‌زمان: «کاوشگران محترم و دلیر ماه، ناسا محترما از شما درخواست می‌کند وقتی که به ماه مسافرت می‌کنید از دست زدن به چیزهایی که نشان پرچم آمریکا را بر خود دارند اجتناب کنید.»
به گزارش پاپ‌ساینس، شرکت گوگل و بنیاد ایکس‌پرایز تحت عنوان جایزه Google Lunar X Prize قول داده‌اند به نخستین کسی که بتواند با سرمایه‌گذاری شخصی یک روبات کاوشگر را بر روی ماه فرود آورد ۲۰ میلیون دلار جایزه بدهند. اما مسئولان ناسا دوست ندارند طی این فرایند، کسی به وسایلی که آنها آن بالا جا گذاشته‌اند دست بزند. به همین دلیل چند راهنمای دم‌دستی از چیزهایی که باید از دسترس دور بماند تهیه کرده‌اند.
این مدرک ۹۳ صفحه‌ای -که در واقع ماه جولای / تیرماه گذشته منتشر، اما روز جمعه مجددا بر آن تاکید شد- همانند یک راهنمای کاربری برای شاتل‌های فضایی خصوصی است و شامل حجم قابل توجهی از هر مباحث فنی و حقوقی است. اما تمام این مدرک را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: «در دهانه‌های برخوردی ما فرود نیائید و ما هم در املاک شما فرود نمی‌آییم، اساسا در املاک ما فرود نیائید.»

از آنجایی‌که بر اساس مجادلات حقوقی، طبق هیچ قانون بین‌سیاره‌ای ماه‌کاوشگران مجبور نیستند که به درخواست‌های آنها گوش دهند، لفظ محترمانه «لطفا» در این مدرک لحاظ شده است. اگرچه یک دهانه برخوردی بزرگ و مملو از اموال ناسا روی ماه وجود دارد، اما این مدرک هر چیزی از راهنمای فرود تا پرواز کم ارتفاع مداری در سایت‌های آپولو را شامل می‌شود.
اما این درخواست تا چه اندازه ضرورت دارد؟ حقیقت این است که حداقل ضرورت اندکی در این باره وجود دارد. تمام پیش‌بینی‌ها بیانگر این هستند که ‌هم‌زمان با آسان‌تر شدن مسافرت‌های خصوصی بین‌سیاره‌ای، موسسات غیردولتی تلاش می‌کنند تا راه خود را به سوی ماه باز کنند. چیزهایی که آن بالا روی ماه وجود دارند، جزو میراث تاریخی بشریت به شمار می‌روند.
 ۵۳۲۷۵

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.