دردانه امام جواد علیه السلام، محور امامزادگان شهر قم

ستارگان درخشان قم:

امام زاده موسی مبرقع، فرزند بلافصل امام جواد(علیه السلام)، تبدیل به قطب فرهنگی و مذهبی در بین امامزادگان استان قم شده است.

به گزارش سرویس اجتماعی برنا به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حضرت امامزاده ابواحمد موسی المبرقع ابن الامام محمد التقی الجواد (ع)، سیدی جلیل القدر و از راویان احادیث شیعه است.

ایشان مکنی به ابواحمد و ملقب به مبرقع است و بدان جهت او را مبرقع می‌خواندند که به خاطر زیبایی و درخشندگی صورت، برقع بر روی خود می‌افکند و از این رو به موسی مبرقع ملقب شد.

وی جد سادات برقعی، رضایی، ابن الرضایی، تقوی، نقوی و رضوی است.

ابواحمد موسی مبرقع، در سال ۲۱۴ هـ . ق دو سال بعد از میلاد علی بن محمد، امام هادی(ع) در مدینه متولد شد و پرهیزکاری، امانت و تقوا را نزد پدر بزرگوارش امام جواد(ع) آموخت و به مراتب عالیه ای دست پیدا کرد تا به آن جا که حضرت امام جواد(علیه السلام) او را بعد از امام هادی(ع)، متولی موقوفات و صدقات خود نمود، بی آنکه ناظری بر وی بگمارد.

اکثر تاریخ نویسان و محدثان و علمای اسلامی اتفاق نظر دارند که موسی مبرقع از کوفه به قم هجرت نموده و در همین شهر رحلت کرده و در محلّی که هم اکنون در خیابان آذر (طالقانی) محلّه چهل اختران معروف است به خاک سپرده شده است.

در تاریخ قم درباره او چنین آمده است: غیر از سادات حسینیه از سادات رضائیه از فرزندان امام رضا(ع)، موسی بن محمد بن علی بن موسی الرضا(ع) صاحب رضائیّه است. ابوعلی الحسین بن محمد بن نصر بن سالم گوید: که اول کسی که از سادات رضوئیه به قم آمدند از کوفه، ابوجعفر موسی بن محمّد بن علی بن موسی بن جعفر(ع) بود و وی در سال ۲۵۶ از کوفه به قم آمد.

محدث قمی(ره) با استفاده از تاریخ قم می‌نویسد: موسی مبرقع جد سادات رضویه است و رشته اولادش تا به حال ـ بحمدالله ـ منقطع نگشته است و بسیاری از سادات، نسب ایشان به او منتهی می‌شود. و او اول کسی است که از سادات رضویه در سال ۲۵۶ هـ . ق به قم وارد شده است.

حضرت موسی مبرقع، در سن ۴۲ سالگی وارد قم شد و چهل سال در این شهر مقیم بود و به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته از خاندان امامت و ولایت مورد تکریم علما و بزرگان و اهالی قم قرار داشت تا این که در شب چهارشنبه آخر دی ماه، هشت روز مانده به آخر ربیع الثانی سال ۲۹۶ هـ . ق در سن ۸۲ سالگی دار فانی را وداع و روح بلندش به ملکوت اعلی پیوست.

امیر قم، عباس بن عمرو غنوی بر جنازه او نماز خواند و در سرای خودش، موضعی که امروزه به مشهد موسی مبرقع در محله چهل اختران معروف است به خاک سپرده شد.

از همان روز تاکنون مزار وی مورد احترام مومنین و دوستداران اهل بیت(ع) است به گونه ای که حتی شیعیان دور از قم، مانند اهالی هندوستان، پاکستان و دیگر کشورها نیز وقتی به قم مشرف می‌شوند به زیارت این یادگار امام جواد(ع) می‌روند و احترام مرقد و ضریح موسی مبرقع را بر خود لازم می‌دانند.

در کنار مرقد مطهر موسی مبرقع، یکی از نوادگان وی به نام ابوعبدالله احمد بن محمد بن موسی مبرقع مدفون است. او در سال ۳۱۱ هـ . ق در قم متولّد شد و به عنوان نقیب سادات علویه قم خدمت می‌کرد تا اینکه سرانجام در سال ۳۵۷ هـ . ق وفات یافت و در کنار جدش به خاک سپرده شد.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.