دردسرهای تحریم ایران برای کشتیرانی جهانی

تابناک: تحریم نفتی ایران از سوی اروپا، اثرات پیش‌بینی نشده‌ای بر بخش کشتیرانی بر جای می‌گذارد، زیرا تعیین اینکه آیا سوخت استفاده شده از سوی کشورها، ناقض این تحریم‌هاست یا خیر، تقریباً ناشدنی است.

شبکه خبری «بلومبرگ»، با بیان این خبر گزارش داد: نفت ایران، یک «عنصر ترکیبی حیاتی» برای تولید سوخت کشتی است.

بنا بر این گزارش، نزدیک ۸ درصد از حجم سوخت کشتی صادره به آسیا در سال گذشته و نیز نزدیک یک سوم از سوختی که در بندر «فجیره» امارات (بزرگترین بندر سوخت‌گیری مجدد) مورد استفاده کشتی‌ها قرار می‌گیرد، از ایران تأمین شده است.

این در حالی است که تحریم‌های اتحادیه اروپا ـ که قرار است از اول ژوئیه اجرا شود ـ افزون بر ممنوعیت حمل سوخت ایران توسط نفتکش‌ها، استفاده کشتی‌ها از سوخت ایرانی را نیز ممنوع می‌کند.

در همین باره، «پیتر سند»، تحلیلگر شورای دریانوردی بین‌المللی می‌گوید: این مشکلی است که ما پیش‌بینی نمی‌کردیم… ما نمی‌دانیم ‌هم‌اکنون چه میزان نفت ایران در سوخت کشتی‌ها در حال استفاده است.

«بن نوولز»، از اعضای شرکت تجارت بین‌المللی «کلاید و شرکا» نیز در نظری کم و بیش مشابه می‌گوید: «تحریم‌ها نسبتاً سریع اعمال شدند و بخش‌هایی وجود دارد که انطباق با آنها یا اطمینان یافتن از رعایت کامل آنها ناممکن است».

این گزارش می‌افزاید، مشکل اصلی درباره سوخت کشتی‌ها، از آنجا ناشی می‌شود که بر خلاف نفت خام ـ که محل استخراج آن از ساختار و ترکیب شیمیایی‌اش مشخص است‌ ـ بسیار به سختی قابل جداسازی و شناسایی است.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که حجم مصرف و قیمت سوخت کشتی در چند ماهه گذشته افزایش پیدا کرده است.

گفتنی است، ایران به طور میانگین، ماهانه ۸۰۵ هزار تن سوخت روانه بازار می‌کند که در این زمینه از عربستان سعودی با ۷۵۰ هزار تن پیش است. روسیه ۵۳ درصد از عرضه جهانی سوخت را بر عهده دارد.

به این ترتیب، گزارش بلومبرگ حاکی از آن است، هرچند بیشتر شرکت‌های حمل و نقل و تجارت بین‌المللی برای جلوگیری از مجازات درصدد انطباق هر چه بیشتر خود با تحریم‌ها برآمده‌اند، چنین کاری در برخی جنبه‌ها ناممکن به نظر می‌رسد.

جوان آنلاین – آخرین عناوین اقتصادی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.