دردسر بعد از مرگ؛ قبرهای سه طبقه

۰۷م آذر ،

قیمت‌های میلیونی فروش قبر در قطعات قدیمی که بگذریم، فروش سایر طبقات قبر هم دغدغه تازه‌ای شده است.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران بعضی قبرها در تهران از مرغوب‌ترین زمین‌ها در شمالی‌ترین نقطه پایتخت هم گران‌تر است، اما با این حال مسئولان بهشت زهرا(س) این موضوع را تکذیب می‌کنند تا هم متهم به گرانفروشی نشوند و هم شهروندان به خاطر تبعیض و اختلاف طبقاتی پس از مرگ، آه نکشند.

از قیمت‌های میلیونی فروش قبر در قطعات قدیمی که بگذریم، فروش سایر طبقات قبر هم دغدغه تازه‌ای شده است.

در این میان اما مانند همه موضوعات چالشی و بحث‌برانگیز، شهروندان یک چیز می‌گویند و مسئولان چیز دیگر.

فروش اجباری قبرهای ۳ طبقه
در کنار بحث گرانفروشی در خرید و فروش قبرها، شهروندانی که برای خرید قبر به قطعات قدیمی و تازه(روز ) مراجعه می‌کنند از این ‌که به جای یک طبقه، با پیشنهاد خرید دو طبقه دیگر مواجه می‌شوند، گلایه دارند.
قانون دفن در قبور بهشت زهرا(س) خرید اجباری هر سه طبقه قبر است، حتی اگر بخواهید فقط یک متوفی را دفن کنید، سبب آن هم این است که هم‌اکنون تمام قبرها در قطعات مختلف سه طبقه احداث می‌شود. به طور مثال در قطعات تازه پس از دفن متوفی در طبقه اول، به خانواده مهلت داده می‌شود تا دو طبقه دیگر را نیز خریداری کنند، وگرنه این دو طبقه به خانواده دیگری فروخته می‌شود.
از آنجا که هیچ خانواده‌ای راضی نمی‌شود بالای سر متوفی‌اش، متوفی غریبه‌ای دفن شود تا در یک زمان برای فاتحه‌خوانی چند خانواده غریبه بالای سر یک مزار جمع شوند، چاره‌ای نمی‌ماند جز این‌ که دو طبقه دیگر را نیز به هر قیمتی شده خریداری کنند.در واقع خرید دو طبقه دیگر در حالی به خانواده متوفی پیشنهاد می‌شود که اکثر این خانواده‌ها ممکن است توان مالی کافی برای پرداخت قیمت دو قبر دیگر را نداشته باشند.اما در قطعات قدیمی مشکل جدی‌تر است، زیرا آنجا هم تک‌فروشی معنایی ندارد و شهروندانی که متقاضی خرید یک قبر می باشند باید پول سه قبر را بدهند، چون اینجا هم تمام قبور سه طبقه است.

قبور قدیمی؛ ۱۰ میلیون یا ۴۰ میلیون؟
از موضوع فروش قبرهای سه طبقه که بگذریم، مشکل اعلام قیمت‌های میلیونی متفاوت قبور در قطعات قدیمی همچنان به قوت خود باقی است.
فقط چند روز پس از تاکید مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) مبنی بر این ‌که قبر بالای ده میلیون تومان در بهشت زهرا(س) فروخته نمی‌شود، شهروندی در تماس تلفنی با خبرنگار ما مدعی شد کمتر از یک ماه پیش برای خرید یک قبر دو طبقه در قطعه ۶۶ بهشت زهرا (س) (که جزو قطعات قدیمی محسوب می‌شود) ۲۷میلیون تومان پرداخته است.
اگر به نقل از مدیرعامل بهشت زهرا(س) استناد کنیم پول یک قبر دو طبقه ۲۰ میلیون تومان می‌شود، در حالی که از این شهروند هفت میلیون تومان اضافه گرفته شده است. 

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) دربارهٔ ملزم کردن شهروندان به خرید قبرهای سه طبقه توضیح می‌دهد: با مطرح شدن موضوع کاهش تدریجی ظرفیت بهشت زهرا مدتی است که تمام قبور در همه قطعات سه طبقه احداث می‌شود و به همین سبب ترجیح بر آن است که هنگام دفن متوفی دو طبقه دیگر نیز یکجا فروخته شود.
به گفته توکلی‌نژاد، در قطعات تازه یک طبقه رایگان برای دفن متوفی حساب می‌شود و فقط ۲۵۰ هزار تومان بابت خدمات کفن و دفن شامل تغسیل، تدفین و مداح از خانواده متوفی دریافت می‌شود، پس از آن به خانواده متوفیان پیشنهاد می‌شود اگر تمایل دارند با پرداخت ۷۰۰ هزار تومان دو طبقه دیگر را نیز خریداری کنند که به آنها سند هم داده می‌شود.
وی به فروش قسطی قبور قطعات تازه به خانواده متوفیان هم اشاره کرده و می‌گوید: از آنجا که ممکن است پرداخت همین مبلغ ۷۰۰ هزار تومان هم برای بعضی خانواده‌ها دشوار باشد این مبلغ به صورت اقساط چند ماهه از آنها دریافت می‌شود.
البته به نقل از مدیرعامل بهشت زهرا(س)، فروش اقساطی شامل قبور قطعات قدیمی نمی‌شود.

خرید و فروش قبر ممنوع
اگر قرار است از آشنایی که یک قبر رزرو شده دارد به صورت توافقی قبر بخرید تا دیگر نیازی برای مراجعه حضوری به سازمان بهشت زهرا نداشته باشید، بهتر است دست نگه دارید چون این کار غیرقانونی است.
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) به شهروندانی که برای فروش قبور رزرو شده خود آگهی چاپ می‌کنند، اخطار می‌دهد: هرگونه خرید و فروش قبر خارج از چارچوب سازمان بهشت زهرا و به صورت شخصی و توافقی بین شهروندان ممنوع است چون حتی اگر توافقی هم انجام شده باشد، فروشنده بدون اطلاع و اجازه سازمان بهشت زهرا نمی‌تواند قبر خود را به خریدار منتقل کند و با متخلفان هم برخورد می‌شود.
شاید قیمت‌های میلیونی فروش قبر در قطعات قدیمی در راستای تامین مالی و ارائه خدمات بهتر به ۷۰ درصد شهروندانی که از قبور قطعات روز رایگان استفاده می‌کنند، باشد و در کنار این موضوع فروش قسطی قبور هم اقدام مثبت دیگری برای حمایت از قشر با درآمد متوسط جامعه است، اما اگر کمی منطقی نگاه کنیم باز هم این موارد نمی‌تواند توجیهی برای قیمت‌های چند ده میلیونی و فروش تحمیلی قبرهای چند طبقه به شهروندان باشد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.