دردهای شکمی؛ علل بروز دردها و فوریت های درمان آنها

تقریباً همه حداقل یک بار دل درد را تجربه کرده اند. دردهایی که می توانند به صورت خفیف یا شدید، کوتاه مدت (حاد) یا بلندمدت (مزمن) ظاهر شده و موجب رنجش فرد شوند.

ناحیه میانی بدن (بین قفسه سینه و لگن) را بخش شکمی بدن می نامند و کلیه دردهای ایجاد شده در این ناحیۀ با ‘دردهای شکمی’ یا به اصطلاح عامیانه ‘دل درد’ شناخته می شوند. دلایل گذرا و ماندگار زیادی می توانند از عوامل ایجاد این دردها باشند که اغلب به صورت دردهای معده، روده و دردهای کلی در این ناحیه آشکار می شوند.

abdominal-pain-salemzi-2409122045.jpeg

عوامل زیادی منجر به ایجاد دردهای شکمی می شوند. ممکن است فشار گازهای گوارشی یا کشیدگی عضلات در این بخش از بدن ایجاد درد کند.

به عنوان مثال، باید دقت کنید دردهایی که در قسمت پایین و سمت راست ناحیه شکم بروز می کنند باید جدی گرفته شوند. چنانچه فردی دچار درد شدید در این ناحیه شود به طوری که قادر به حرکت نبوده و در وضعیت ایستاده، نشسته و خوابیده تاثیری در کاهش درد وی ایجاد نشود، باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. علائم فوق از نشانه های آپاندیسیت هستند و حتی ممکن است عمل جراجی برای بهبود وضعیت بیمار، ضرورت یابد.

اما در مجموع دردهای شکمی انواع مختلفی دارند. دردهای التهابی، انسدادی، عروقی، گوارشی، کبدی، کلیوی و دردهای مربوط به زنان و زایمان. هر یک از این دردها دلایل بسیاری دارند که نباید نادیده گرفت. آپاندیسیت، بیماری کرون، دیورتیکولیت، انسداد روده، پیچ‌خوردگی روده، سندروم روده تحریک پذیر، مسمومیت سرب، لنفادنوپاتی، التهاب پانکراس، بیماری های التهابی لگن، پریتونیت، کم خونی داسی‌شکل، کولیت خونریزی‌دهنده، اورمی، عفونت ادراری، التهاب معده و روده‌ها‫ و … برخی از دلایل درد در ناحیه شکم هستند.

دردهای شکمی، به عوامل بسیاری وابسته هستند که موارد فوق تنها برخی از آنها به حساب می آیند. همچنین در برخی موارد مانند پانکراسیت، ممکن است دردهای شکمی به اشتباه با درد در ناحیه لگن اشتباه گرفته شوند. علاوه بر این، در بعضی مواقع، دردهای ناحیه قفسه سینه نیز ممکن است، به صورت دردهایی در قسمت های بالای ناحیه شکمی احساس گردند.

برای آگاهی از کلیه عوامل درد در نواحی شکمی، می توانید به اینجا مراجعه کنید.

اما همه این دردها همانند پانکراس به صورت ناگهانی و حاد بروز نمی کنند. اغلب آنها در طی زمان، خود را نشان می دهند و در برخی افراد به صورت مزمن، آشکار و نهان می شوند. اما درمان کدام درد نیاز به فوریت های پزشکی دارد و با آشکار شدن کدامیک باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت بروز آسیب شدید بر اثر تصادف، ضربه یا زخم و همچنین احساس درد شدید در ناحیه سینه و شکم، تماس فوری با مرکز فوریت های پزشکی حیاتی است. (در ایران شماره تلفن ۱۱۵ یا ۱۱۲)

در صورت مشاهده دردهایی شدید در ناحیه شکم به همراه مدفوع خونی، تهوع، زردی پوست و حساسیت در برابر لمس شکم، مراجعه به بیمارستان و معاینه بیمار توسط پزشک ضرورت دارد.

در نهایت، در شرایطی که دردهای شکمی معمولی اما دنباله دار و مزمن احساس می کنید، ملاقات مرتب پزشک متخصص جهت کشف علل اصلی درد و پیگیری جهت درمان، ضروری است.

اما علاوه بر مراجعه به پزشک، رعایت مواردی همچون مصرف وعده های غذایی کم حجم، عدم مصرف مُسکن های ضد درد مانند آسپرین، ادویل، ایپوبروفن و داروهای مشابه نیز در کاهش دردهای شکمی و پیشگیری از بروز آنها موثر خواهد بود.

برگرفته از: MayoClinic

سالم‌ زی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.