درد دولت، وزیر درمان ندارد؟

۸ م دیماه ،
ممتاز نیوز: جابجایی و برکناری وزرا از اختیارات رئیس‌جمهور است؛ اما عقل مصلحت اندیش می‌گوید زمان برای انجام این کار مناسب نبوده و رئیس قوه مجریه باید دربارهٔ این عزل ناگهانی، در چهارچوب قانون به مردم توضیح دهد.

به ظاهر دعوای ارز و دارو و اختلافات میان وزارت بهداشت و درمان با ریاست‌جمهوری بیش از آنچه گمان می‌رفت، ریشه‌دار بوده و همچون قبل، بحث‌های مهمتری چون زین اسب، دسته بیل و غذای سگ، مهمتر از واردات دارو و اقلام پزشکی است، به گونه‌ای که امروز به طور ناگهانی، رئیس‌جمهور، شاگرد اول دولت را عزل کرد تا این وزیر نیز همچون دیگر عزل‌شدگان به باشگاه وزرای معزول دولت‌های نهم و دهم بپیوندد.

در این باره، «تابناک» گفت‌و‌گویی با چند نفر از نمایندگان مجلس انجام داده که در زیر می‌آید.
 
غلامرضا نوری در واکنش به رخداد اخیر که از سوی ریاست جمهور روی داده است، گفت:‌‌ همان گونه که پیش‌بینی می‌شد، وزیر شجاع کابینه عزل شد.

این نماینده افزود: درست است که وزیر عزل شده، ولی جای امیدواری دارد، چرا که این فرد با کاری که کرده، راه را برای کسانی که بخواهند حرف دل مردم و خودشان را در داخل کابینه بگویند، باز نمود؛ هر چند به اخراجشان از دولت بینجامد.

نوری ادامه داد: در اوضاع کنونی، عزل خانم وزیر با توجه به سخنان مقام معظم رهبری ـ که آحاد جامعه را به آرامش دعوت می‌کند ـ مخل اداره امور خواهد بود، ولی متأسفانه مباحث سیاسی در کشور، اولویت اصلی آقایان است و این در پایان، به ضرر مردم خواهد بود.

دکتر رسول خضری گفت: برکناری وزیر بهداشت، نه تنها دردی را درمان نمی‌کند، بلکه مشکلات را بیشتر هم خواهد کرد. اختلاف رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت، مربوط به تخصیص ارز داروست. بیماران در ماه‌های اخیر، مشکلات بسیاری برای تأمین داروهای مورد نیاز خود داشته‌اند و کمیسیون بهداشت از وزیر بهداشت این گلایه را داشت که چرا ارز دارو پرداخت نمی‌شود. رئیس سازمان غذا و دارو، می‌گفت، هر روز با مسئولان بانک مرکزی در این باره مباحثه دارند، ولی ارزی به آنها داده نمی‌شود. دولت نیز بار‌ها قول پرداخت ارز و دارو را داده، ولی میان قول و عمل دولت فاصله بسیار است.

وی افزود: برکناری وزیر بهداشت، شگفت‌انگیز است. بحث سلامت و درمان مردم از مهم‌ترین موضوعات جامعه است و مشخص نیست، این تصمیمات با چه پشتوانه و تفکری گرفته می‌شود!

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به این که در ماه‌های قبل، شماری از وزرای دولت در آستانه استیضاح از سوی مجلس قرار گرفته بودند، ولی به سبب پیشنهاد‌های رهبری و برای پدید نیامدن تنش در جامعه، مجلس از استیضاح صرف‌نظر کرد، در پاسخ به این پرسش که اقدامات رئیس‌جمهور و برکناری وزرا ـ در حالی که چند ماهی بیشتر به پایان کار دولت نمانده است ـ چه پیامدهایی خواهد داشت، گفت: آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، بزرگترین وزارتخانه‌های دولت می باشند. مجلس تلاش کرده، به رسالت خود که حمایت از مردم و پیروی از رهبری است، به بهترین شکل رفتار کند؛ بنابراین، باید سبب این کارها را از رئیس جمهور پرسید، که اگر دلایلی دارند شفاف اعلام کنند.

این نماینده تأکید کرد: مشکلات کنونی به سبب وجود مشکلات در داخل دولت است، وگرنه خانم دستجردی را خود آقای احمدی‌نژاد برای وزارت معرفی کرد و چندین سال است، وی در دولت مشغول فعالیت است و به ظاهر رئیس دولت از کارکرد وزیر بهداشت راضی بود، ولی این که در روزهای اخیر چه اتفاقاتی در داخل دولت رخ داده، جای پرسش دارد!

مشکل دارو با تخصیص ارز به آسانی حل می‌شد و با این کار، هم رضایت مردم نیز به دست می‌آمد و هم باری از دوش وزارت بهداشت برداشته می‌شد، ولی در عمل اتفاقی عکس این موضوع رخ داد.

نماینده مردم سردشت با اشاره به وجود اختلاف میان رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت دربارهٔ رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و این که این اختلاف چه نقشی در برکناری وزیر می‌توانست داشته باشد، گفت: اینکه وجود یک فرد در زیرمجموعه وزارت بهانه‌ای برای برکناری وزیر باشد، منطقی و عاقلانه نیست. همه دنیا منتظر تصمیمات و کارهای ایران می باشند و خبرها و تحولات داخل کشور ما را رصد می‌کنند؛ بنابراین، باید در این شرایط سنجیده و معقول رفتار کرد، چرا که تنش‌آفرینی «آب به آسیاب دشمن ریختن است» و دود آن به چشم مردم خواهد رفت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برنامه‌ها و نقشه راه کشور از پیش مشخص شده و وحدت رویه و عمل به قانون است که می‌تواند مشکلات را برطرف کند و ما را به موفقیت رهنمون شود؛ همه باید به قانون تمکین کنند.

گفتنی است، احمد آریایی‌نژاد دربارهٔ عزل ناگهانی مرضیه وحید دستجردی از سمت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به ماه‌های باقی مانده تا پایان دولت دهم، زمان و موقعیت عزل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خوب نبود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: هرچند جابجایی و برکناری وزرا از اختیارات رئیس جمهور است، عقل مصلحت‌اندیش می‌گوید، زمان برای انجام این کار مناسب نبوده است و رئیس قوه مجریه، باید دربارهٔ این عزل ناگهانی، در چهارچوب قانون به مردم توضیح دهد.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.