درد و خستگی دست در اثر موس کامپیوتر

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز


امروزه استفاده از کامپیوتر در بین اشخاص بسیار شده است و بعضی اشخاص ساعات طولانی در طی روز، با صفحه کلید و موس کامپیوتر کار می کنند. استفاده بسیار از موس کامپیوتر سبب درد و خستگی قسمت های مختلف دست از جمله مچ دست، انگشتان و ساعد می گردد.


موس کامپیوتر

اگرچه کار کردن با موس کامپیوتر نیاز به فشار بسیاری ندارد، ولی عضلات دست برای انجام حرکات کوچک در طی مدت زمان طولانی، نیاز به توان و مقاومت دارند.

هنگام استفاده از موس کامپیوتر، عضلات کوچک دست نیز پشت سر هم کار می کنند که سبب درد و ناراحتی و ایجاد مشکلی به نام «اختلالات عضلانی اسکلتی ناشی از کار» می گردد.

هنگام استفاده از موس، انگشتان، مچ و ساعت دست نیز حرکت می کنند. در نتیجه استفاده بسیار از موس سبب خستگی عضلات دست می گردد.

بعد از کار طولانی با کامپیوتر، احساس درد در ناحیه مچ دست، ساعد، بازو و انگشتان دست دارید. اگر فشار پی در پی روی دست ها و مچ دست ادامه داشته باشد، حتی احتمال دارد کیست کانگلیون در امتداد تاندون ها و اطراف مفاصل تشکیل شود.

استفاده بسیار از موس سبب بروز یک نوع اختلال به نام سندرم تونل کارپال در دست ها می گردد که سبب بی حسی و سوزن سوزن شدن انگشت شست و انگشت اشاره می گردد.

اگر موس کامپیوتر را دور از خودتان قرار دهید به طور مثال نزدیک به انتهای میز، مجبور میباشید موقع کار با آن، دست خود را بکشید. انجام این کار برای مدت زمان طولانی سبب وارد آمدن فشار به عضلات پشت و شانه می گردد. در نتیجه سبب درد پشت، شانه و خستگی و درد گردن ، گرفتگی عضلات، سردرد و احساس خستگی می گردد. در نهایت سبب عدم تعادل عضلات بدن و ضعف کشش عضلات می گردد.

موس را به آرامی در کف دست خود بگیرید، نه بسیار محکم و سفت

۱۰ پیشنهاد

به پیشنهاد های زیر هنگام کار با موس توجه کنید:

۱- از موس کامپیوتری استفاده کنید که به راحتی در کف دست شما قرار بگیرد، یعنی نه بزرگ و نه کوچک باشد. استفاده از موس کوچک تر و یا بزرگ تر از اندازه کف دست سبب می گردد عضلات دست بسیار سریع تر خسته شوند.

۲- هنگام کار کردن با کامپیوتر به طور صحیح پشت میز بنشینید و کار کنید. روی یک صندلی بنشینید که ارتفاع آن قابل تنظیم با سطح میز باشند (بالا و یا پایین برود) و موس کامپیوتر را روی یک سطح ثابت قرار دهید.

ارتفاع صندلی خود را طوری تنظیم کنید که زاویه خمیدگی آرنج روی سطح میز تقریبا ۹۰ درجه باشد و مچ دست به طور صاف و مستقیم قرار داشته باشد.

موس را نزدیک صفحه کلید کامپیوتر قرار دهید تا به راحتی قابل دسترس باشد، یعنی مچ دست به سمت پایین و یا بالا خم نشود.

۳- چند بار در طی روز، عضلات دست خود را ورزش دهید. دست راست خود را به طور صاف و کشیده جلوی خود قرار دهید، طوری که کف دست رو به بالا (سقف) باشد. دست چپ خود را بگیرید و به آرامی مچ دست راست خود را خم کنید، طوری که انگشتان دست راست رو به پایین اشاره کنند. ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید. حال دست راست خود را برگردانید، طوری که کف دست راست رو به پایین (کف زمین) باشد. دست چپ خود را بگیرید و مچ دست راست را خم کنید، طوری که انگشتان دست راست رو به پایین اشاره کنند. ۱۰ ثانیه هم در این حالت بمانید. سپس این حرکت را با دست چپ انجام دهید.

۴- به ازای هر یک ساعت کار با کامپیوتر، ۵ دقیقه استراحت کنید تا عضلات ساعد دست شما نیز استراحت کنند. اگر امکان دارد بین کار کردن با کامپیوتر، مدتی هم کار دیگری انجام دهید، به طور مثال مطالعه کنید و یا مطلبی روی کاغذ بنویسید تا پشت سر هم با موس کار نکرده باشید.

۵- موس را به آرامی در کف دست خود بگیرید، نه بسیار محکم و سفت، و فشار بسیاری روی آن وارد نکنید.

۶- هنگام کار با موس، مچ دست خود را صاف نگه دارید و با مچ دست، موس را تکان ندهید.

۷- موس را در محل مناسبی و نزدیک به خودتان روی میز قرار دهید.

۸- فشار بسیاری روی مچ دست وارد نکنید، زیرا این کار جلوی جریان خون را می گیرد.

۹- موسی را انتخاب کنید که متناسب با کف دست شما باشد، ولی بسیار برجسته نباشد که کشیگی مچ دست را افزایش دهد.

۱۰- از موس های خمیده و انحنادار استفاده نکنید.

آیلار آرزوگران

بخش سلامت ممتاز


مطالب مرتبط:

مچ درد هنگام کار با موس

حفظ سلامت تایپیست ها

سلامتی تان را پشت رایانه حفظ کنید

کیست مچ دست چه شکلی است؟

۸ نکته دربارهٔ مچ درد (سندرم تونل کارپال)

راه‌های کاهش درد سندرم تونل کارپال

۹ ورزش برای درد مچ دست و گزگز انگشتان

مچ ‌درد ناشی از کار

از درد مچ دست کلافه شده‌اید؟

لپ‌تاپ را روی پایتان نگذارید

پشت رایانه اخم نکنید

ورزش های پشت میز کامپیوتر

چگونه از چشم‌ها در مقابل رایانه محافظت کنیم؟

رفع درد گردن و شانه در کاربران کامپیوتر

کامپیوتر چه تاثیری بر چشم‌ها دارد؟

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.