درس هایی از زیدان برای فوتبالیست های جوان

۰۶م آذر ،

زین الدین زیدان بازیکن مشهور فرانسوی همواره به عنوان یکی از الگوهای جوانان در فوتبال دنیا بوده است.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران؛زین الدین زیدان ستاره فرانسوی فوتبال جهان که هم در زمینه فنی و هم اخلاقی از بهترین های فوتبال بوده است برای مهره های جوان فوتبال آموخته هایی دارد.
آموخته هایی که از دل تجربه های این فوتبالیست برآمده است که در این گزارش سعی داریم به طور اجمالی به این آموخته ها بپردازیم

** آموخته ها برای فرار از بحران

زیدان به فوتبالیست های جوان اخطار می دهد که مگذارند موفقیت ها آن ها را احاطه کنند، زیدان می گوید: اگر بازیکنی در باد موفقیت ها بخوابد وی یا اجازه دهد که بحران ها او را در خود فرو برند گرفتار شرایط بسیار خطرناکی خواهند شد.
این نصیحت زیدان در دنیای واقعی فوتبال است که تازه مشخص می گردد تا چه حد اهمیت دارد، چرا که دنیای فوتبال امروزی، ضربه های مهلکی از همین حواشی و درگیری مهره هایش می خورد.

** پیشنهاد به کمک به دیگران

یکی از مواردی که در فوتبال این روزها کمتر دیده می گردد علاقه به کمک به دیگر هم تیمی هاست.
زیدان می گوید: “در قبل بارها به دیگران کمک کرده ام، کارهایم یا صحبت هایم و در این گونه موارد هرگز تردید به راه نداده ام.”
این کمک کردن ها در دنیای فوتبال اعضای یک تیم را با یکدیگر همدل تر می کند، همین دلسوزی ها و همدلی ها سبب می گردد تا تیم بتواند در مسابقات خود موفق تر عمل کند.
تجربه و آمار نشان می دهد در تیم هایی که بازیکنانش حس همدلی و کمک بسیاری به هم ندارند، موفقیت نیز هاله کمرنگ تری می گیرد.

** اشاره زیدان به معجزه خلاقیت

ارائه بازی عادی از یک بازیکن حتی اگر ستاره باشد به مذاق هواداران خوش نمی آید، شاید به همین خاطر است که زیدان فوتبالیست های جوان تر را به مسائلی هم چون کیفیت بازی و نحوه نمایش طرفین و خلاقیت فرا می خواند خلاقیت در فوتبال عنصری است که می تواند آرام ترین و کسل ترین هواداران را به وجد بیاورد، در واقع در بازی فوتبال تماشاگران شاهد نمایش مهره ها می باشند، این عناوین نیستند که سکوها را به هیجان می آورند بلکه تکنیک ها و تاکتیک ها حرف اول را می زنند، عناوین در فوتبال تنها ویترین هایی می باشند که پایه های چندان محکمی ندارند و هر لحظه ممکن است، فرو بریزند.

** آرامش پیشنهاد زیدان به جوانترها

زیدان در کنار پیشنهاد های فنی به جوانان اختصاص دادن زمانی برای کسب آرامش پیشنهاد می کند، وی این آرامش را با خانواده بودن و یا حتی گوش دادن به موزیک می داند.
در واقع زیدان به فاکتور اساسی آرامش در فوتبال اشاره دارد، آرامشی که بازی فنی بازیکنان را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

** پیشنهاد های غذایی زیدان

اسطوره فوتبال فرانسه مهره های جوان را مصرف بسیار آب فرا می خواند.
وی معتقد است یکی از فاکتورهای موفقیت بازیکنان فوتبال،‌ داشتن برنامه های غذایی مناسب است.
عدم استفاده از مشروبات الکلی، پیشنهاد غذاهایی با جذب سریع نظیر ماکارانی از دیگر پیشنهاد های زیدان به فوتبالیست هاست.
بدون شک، برنامه غذایی مناسب در کنار حفظ سلامتی، سبب می گردد تا بازدهی ورزشکار تا حد بسیاری بالا رود و این بازدهی به بهبود عملکرد کمک اساسی می کند.

** دعوت به حس رقابت داخلی

اینکه یک اسطوره بازیکنان را دعوت به حس رقابت داخلی و روحیه مبارزه طلبی کند، دعوت غریبی نیست، زیدان بهترین بازیکنان را آنهایی می داند که روحیه مبارزه جویی به طور غریزی در آن ها وجود دارد، چنین بازیکنانی از نظر زیدان اشخاصی می باشند که هیچ گاه از مبارزه کردن خسته نمی شوند و خاصیت اشباع ندارند و در صدر جدول حس رقابت می باشند.

زیدان معتقد است حس مبارزه جویی باید در وجود یک فرد باشد و چیزی نیست که بتوان آن را به فردی آموخت و یا تزریق کرد.

** اعتقاد به نفس کلید موفقیت

همه بزرگان فوتبال و در مجموع هر فعالیت و رشته ای معتقد می باشند که اعتقاد به نفس یکی از موارد لازم برای موفقیت است در میان اشخاص موفق یافت نمی شوند کسانی که از سطح اعتقاد به نفس پایینی برخوردار باشند.
زیدان نیز همچون سایر ستاره ها اعتقاد به نفس را لازمه موفقیت می داند، ولی یک اخطار بزرگ نیز در این خصوص می دهد و آن هم این است که اعتقاد به نفس هیچ گاه نباید با غرور اشتباه گرفته شود چرا که بسیاری از مهره ها به جای اینکه سعی کنند درجه اعتقاد به نفس خود را افزایش دهند تکبر خود را بسیار می کنند که این قضیه عصر فوتبالی آن ها را نیز به مخاطره می اندازد./آق


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.