درمان آرتروز زانو با روش سلول درمانی یا پی آر پی

https://www.momtaznews.com/wp-content/uploads/2013/01/fa686df41203859b671dedba58e0bca2.jpg

دکتر احمد قنبری: از عوامل شایع ایجاد درد در افراد بالاتر از چهل سال است.آرتروزمفصل زانو، شایعترین بیماری تخریبی ازمیان مفاصل بدن می‌باشد.میزان ابتلا در خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر است.

آرتروز یک بیماری تخریبی در مفصل است که ازآن به بیماری پیشرونده مفصلی یاد می‌شود.از این بیماری به نام‌های استئوآرتریت و استئوآرتروز نیز یاد می کنند.تخریب پیشرونده مفصل در جامعه ما به نام آرتروز معروف است.با توجه به اینکه بیماری با افزایش سن پیشرفت می‌کند به آرتریت پیری نیز معروف است.علاوه برسن، علل ژنتیکی، نوع شغل و حرفه، چاقی، عوامل هورمونی و نژاد نیز می‌تواند در بروزاین بیماری دخیل باشند.

مهمترین مشخصه آرتروز، تخریب تدریجی غضروف مفصلی است.قسمت دو انتهای هر استخوان، از غضروف که بافتی است انعطاف پذیر ساخته شده‌است.با شروع بیماری آرتروز زانو، غضروف انتهای تحتانی استخوان ران و غضروف قسمت فوقانی استخوان درشت‌نی ساق پا به تدریج دچار تغییرات تخریبی می‌گردد.به همین ترتیب درگیری و آسیب غضروف کشکک به آرتروز این ناحیه منجر می‌شود.

علت آن هنوز کاملاً روشن نیست ولی آنچه کاملاً واضح و روشن است آن است که بعضی از عوامل در شدت بخشیدن و پیشرفت  این بیماری موٌثر هستند که در ذیل به انها اشاره میشود.مبتلایان به آرتروز زانو حتماً باید به این نکات توجه کامل نمایند:

۱- چاقی و هرگونه اضافه وزن مسلماً باعث پیشرفت و شدت یافتن آرتروز  زانو میشود.  بنابراین این افراد مبتلا لازم است وزن خود را تا  حد طبیعی کاهش دهند.

۲- راه رفتن زیاد چه در منزل و چه در محل کار برای کسانی که دچار آرتروز زانو هستند و به خصوص وز ن اضافه دارند باعث شدّت بیماری آن ها میشود لذا حتّی المقدور از آن خود داری فرمایید.

۳- بالا و پایین رفتن مکرراز پلّه هاویا هر نوع سر بالایی  باعث شدّت یافتن آرتوروز زانو میشود از آن پرهیز نمایید.

۴- کسانی که آرتروز آن ها شدید بوده و خم شدن زانو هایشان سخت و دردناک میباشد لازم است از توالت طبی و یافرنگی استفاده کنند.

۵- از نشستن در حالت دو زانو و یا چهار زانو بخصوص برای مدّت طولانی پرهیز نمائید و حتّی المقدور برای نشستن از صندلی استفاده کنید و یااگر روی زمین می نشینید پاهارا دراز نمایید.

۶- حرکات ورزشی و نرمشی مناسب که توضیح داده میشود برای کسانی که دچار آرتروز زانو میباشند بسیار مفید بوده و لازم است همه روزه و برای مدّت طولانی و مستمر (روزانه هفت تاده بار) انجام گردد تا از خشکی مفصل جلو گیری شود.این حرکات بسیار ضروری میباشد در عین حال کاملاً آسان و در همه جا میسر است؛

درمان :

۱- درمان دارویی

امروزه درمان دارویی آرتروز جنبه تسکینی دارد و داروها سبب پیشگیری یا به تاخیر افتادن تخریب غضروف و … نمی‌شوند. برای درمان درد آرتروز ، عوامل دارویی باید به عنوان روشی کمکی برای اقدامات غیر دارویی مورد استفاده قرار گیرند.

۲- فیزیوتراپی و ورزش:

گرم کردن مفصل ممکن است درد و سفتی را کاهش دهد. در بیماران باید برنامه ورزشی در جهت حفظ دامنه حرکت مفصل ، تقویت عضلات دور مفصل و بهبود وضعیت فیزیکی باید طراحی گردد.

۳- تزریق داخل مفصلی :

سابقا درمان با کورتون تزریقی بداخل مفصل بسیار رایج بود، اما بدلیل عوارض زیاد کورتون از ماده ای بنام هیالورونیک اسید استفاده شد که اثری شبیه به روغن کاری مفصل را داشت که خیلی موثر نبود .

۴- سلول درمانی (PRP) :

هم اکنون با پیشرفت علم وتکنولوژی سلول درمانی یک راه کار بسیار عالی و معجزه گر در درمان آرتروز زانو میباشد . در آرتروزهای خفیف تا متوسط نتیجه  سلول درمانی فوق العاده و درمانی کامل بوده و برای سالها بیمار از درد راحت میشود، حتی در آرتروزهای پیشرفته که کاندید تعویض مفصل میباشند نیز سلول درمانی اثرات تسکینی بسیار فوق العاده ای دارد و ۵۰ تا ۸۰ درصد از درد بیمار بمدت یکسال کاهش پیدا میکند.

۵- جراحی ارتوپدی

جراحی جایگزین مفصل در آن دسته از بیماران که مبتلا به آرتروز پیشرفته هستند و درمان دارویی فراگیر با شکست مواجه شده است، انجام می شود. همچنین جراحیهای ساده‌تر در بعضی بیماران می‌تواند سبب تسکین درد شود.

دکتر احمد قنبری

تلفن تماس : ٢۶۴٢١١٨٢ – ٢۶۴٢١١٨۰
همراه : ۰۹۱۹۹۶۸۴۷۹۵
پذیرایی : صبحها از ۱۰:۳۰ لغایت ۱۲:۳۰
عصرها از ۱۷ لغایت ۲۰
تهران ، شریعتی ،دوراهی قلهک ، جنب بیمارستان کیان ،کوچه مرشدی ،پ ۴ واحد ٩

برای مشاهده توضیحات و اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمایید

 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.