درمان ام‌اس با کمک پوست میوه!

پژوهشگران “دانشگاه توماس جفرسون” آمریکا با همکاری دکتر “عبدالمحمد رستمی”، دانشمند ایرانی این دانشگاه دریافتند که ترکیب موجود در پوست برخی میوه‌ها می‌تواند مانع آسیب‌های ناشی از بیماری ام‌اس شود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا و به نقل از نوروساینس‌نیوز، بیماری ام‌اس به تدریج عضلات را ضعیف و ناتوان می‌کند و بسیاری از درمان‌های آن هنگامی کارآمد هستند که در آغاز بیماری به کار گرفته شوند. در هر حال، بسیاری از درمان‌های کنونی ام‌اس می‌توانند آسیب‌های معکوسی را به همراه داشته باشند که به برخی از سلول‌های مغز موسوم به نورون صدمه می‌زنند.

دانشمندان “دانشگاه توماس جفرسون” (Thomas Jefferson University) آمریکا با همکاری دکتر “عبدالمحمد رستمی” (A.M Rostami)، دانشمند ایرانی و مدیر بخش علوم اعصاب این دانشگاه در پژوهش جدیدی نشان دادند ترکیبی که در پوست میوه‌هایی مانند سیب، آلو و برخی از سبزیجات وجود دارد، می‌تواند مانع آسیب بیشتر به نورون‌ها شود و حتی با بازسازی نورون‌ها، آسیب را از بین ببرد.

دکتر “گوانگ زیان ژانگ” (Guang Xian Zhang)، استاد علوم اعصاب دانشگاه توماس جفرسون و از نویسندگان این پژوهش گفت: اگرچه نتایج این پژوهش هنوز بسیار مقدماتی هستند و از آزمایش مدل‌های حیوانی به دست آمده‌اند، اما ما را تشویق می‌کنند تا این ترکیب را هم دارای ظرفیت متوقف کردن و هم ترمیم آسیب در بیماران مبتلا به ام‌اس ببینیم.

ژانگ افزود: آزمایش‌های بسیاری روی موش‌هایی که در مرحله ابتدایی ام‌اس و یا مرحله حاد آن قرار دارند، انجام شده‌اند اما ما تاثیر این ترکیب را هنگامی روی بیماری آزمایش کردیم که به مرحله مزمن رسیده و به بافت سیستم‌های عصبی آسیب رسانده بود.

دکتر رستمی نیز در این زمینه گفت: برای بررسی ایمنی این ترکیب موسوم به “اسید اورسولیک” (Ursolic asid)، باید پژوهش‌های بیشتری انجام شوند اما در هر صورت این پژوهش، یک گام پیشرو به سوی درمان بیماری ام‌اس به شمار می‌رود.

این پژوهش، در مجله “PNAS” به چاپ رسید.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.