درمان انواع گلو درد

۳۱فروردین۱۳،
ممتاز نیوز : به طور معمول هر فرد ۲ تا ۳ بار در سال دچار گلودرد می گردد.

به همین سبب پایگاه اینترنتی «نیوزویک» در گفت و گو با یکی از متخصصان گوش، حلق و بینی، سبب و راه درمان چند نوع گلودرد را بررسی کرده است که در ادامه این مطلب می آید.

 احساس درد در پشت گلو، صدای خشک و گرفته

علایم: بالا رفتن دمای بدن همراه با سرفه

علت: التهاب ویروسی که شایع ترین سبب گلودرد است و علایم اولیه سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز هست. زیرا قبل از ایجاد علایم دیگر در بدن ویروس تکثیر می گردد. گرفتگی صدا نیز به سبب تأثیری است که ویروس روی بافت های اطراف حنجره می گذارد. همچنین به سبب التهاب گلو فرد دچار سرفه می گردد.

درمان: غرغره کردن با آسپرین قابل حل، التهاب گلو را کاهش می دهد و با قورت دادن، علایم سرما خوردگی برطرف می گردد.

غرغره ۳۰ ثانیه ای با آب نمک نیز به دفع مایعات اضافه و کاهش ورم کمک می کند. اما قورت دادن آن، حالت تهوع ایجاد می کند. مصرف آب را افزایش دهید. قرص های سرما خوردگی با طعم نعناع، گلو درد را تسکین می دهد و راه تنفسی را نیز باز می کند.

گلودرد و سفیدی زبان

علامت آن ایجاد لایه سفیدی روی زبان است.

علت: برفک ممکن است در پی مصرف آنتی بیوتیک ایجاد شود؛ آنتی بیوتیک باکتری های سالم را که مانع از بروز عفونت های برفکی و قارچی می گردد، از بین می برد.

درمان: استفاده از دهانشویه ضد قارچی

لایه روی گلو، همراه با درد شدید

علایم: دمای بدن بالای ۳۸ درجه سانتی گراد که گاهی با سردرد، حالت تهوع و معده درد همراه است شاید پشت گلو با لایه ای از چرک پوشیده شده است. ممکن است فرد دچار سرفه، آب ریزش بینی و گرفتگی صدا نیز بشود.

علت: عفونت استرپتوکوکی. این نوعی عفونت باکتریایی است و سبب شایع گلودرد به حساب می آید.

درمان: باید هرچه زودتر درمان شود زیرا گلودرد استرپتوکوکی قلب و کلیه ها را نیز درگیر می کند.

احساس وجود خلط در گلو

مرتب احساس می کنید که نیاز به صاف کردن گلو دارید.

علت: اگرچه سبب احساس التهاب گلو، شناخته نشده است اما یکی از شایع ترین بیماری هاست و اغلب مردم به حالت خفیف آن مبتلا شده اند.فرد دائم احساس می کند که خلط دارد.این واکنش نوعی عمل رفلکس است که به سبب استرس ایجاد می گردد. اگرچه در واقع تراکم خلط وجود ندارد اما صاف کردن دائم گلو سبب التهاب آن می گردد.

درمان: جرعه جرعه نوشیدن آب طی روز مانع از خشکی گلو می گردد که این امر نیاز به صاف کردن گلو را کاهش می دهد.

درد شدید و مشکل بلع

علایم دیگر آن، بالا رفتن دمای بدن، گرفتگی صدا، بوی بد دهان، کسالت و بزرگ شدن غده در گردن است.

علت:  لوزه سوم یا عفونت غدد، دومین و شایع ترین سبب گلو درد است و اغلب به سبب عفونت باکتریایی لوزه به وجود می آید. علایم مرتبط با آن به سبب تورم لوزه و مقابله بدن با عفونت به وجود می آید. البته این نوع گلو درد می تواند نشانه تب ویروسی هم باشد که اغلب در نوجوانان ظاهر می گردد و سبب خستگی مفرط و کسالت می گردد. در صورت تب، ورم لوزه ها شدید و پوشیده از لایه سفید خواهد بود.

درمان: با مصرف مایعات بسیار، مسکن و داروهای ضد استروئید و ضد التهابی می توان دمای بدن و گلودرد را کاهش داد. غرغره کردن با آب نمک یا آسپرین قابل حل، ورم را کاهش می دهد.

درد در یک قسمت از گلو

علایم: افزایش دمای بدن به بالای ۳۹ درجه سانتی گراد، مشکل در بلع و باز کردن دهان.

علت: ایجاد آبسه در پشت یکی از لوزه ها بر اثر عفونت باکتریایی. عفونت در پشت لوزه جمع می گردد و سبب درد و التهاب می گردد.

درمان: گاهی نیاز است این آبسه برداشته شود. این ناراحتی باید بلافاصله درمان شود تا به قسمت عقب گلو سرایت نکند.

گلودرد و صدای ضعیف

این نوع گلودرد اغلب همراه با سرفه است.

علت: التهاب ویروسی (لارنژیت) گلو است.ورم به تارهای صوتی آسیب می رساند و در نتیجه روی صدا تأثیر می گذارد.

درمان: از آن جا که عفونت ویروسی است، مصرف آنتی بیوتیک تأثیری نخواهد داشت. اما غرغره کردن، در کاهش التهاب موثر است. به طور معمول، این حالت باید در عرض چند روز رفع شود.

خشکی و زخم گلو

این حالت هنگام بیدار شدن از خواب بدتر می گردد، احتمالاً سبب تغییر صدا می گردد و با سرفه های شبانه همراه است.

علت: این حالت به سبب بازگشت اسید معده به مری اتفاق می افتد، با بروز این بیماری، محتویات معده به مری راه پیدا می کند و سبب سوء هاضمه، سوزش سردل و آروغ زدن می گردد. ممکن است به سبب رفلکس لارینجو فارینجیل (مربوط به حنجره و گلو) یا «LPR»، بازگشت اسید به تارهای صوتی که بالای مری قرار دارد سبب گلو درد یا سرفه شود.

درمان: از خوردن شام در ساعات پایانی شب بپرهیزید. زیرا دراز کشیدن پس از صرف شام، فشار اضافی روی دریچه معده وارد می کند که احتمال بروز رفلکس را افزایش می دهد. مصرف غذاهای اسیدی و چرب نیز این علایم را بدتر می کند. بالا قرار دادن سر، احتمال بازگشت اسید را کاهش می دهد. مصرف قرص های ضد اسید نیز مفید است اما در صورت ادامه یافتن علایم به مدت ۶ هفته به پزشک مراجعه کنید.

گلودرد مزمن

به ندرت، گلودرد ممکن است جزو علایم یک بیماری نهفته مانند سرطان گلو باشد. گلو درد مداوم، خس خس صدا یا تغییر صدا با کاهش وزن بدون سبب از جمله علایم سرطان گلو است. هر نوع گلو درد یا گرفتگی صدا که بیش از ۶ هفته ادامه پیدا کند باید جدی گرفته شود و با جراح گوش، حلق و بینی مشورت کرد. به ویژه در اشخاص سیگاری و بالای ۴۵ سال.

منبع : خراسان

منبع:ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.