درمان بیماری کبد با استفاده از سلول‌های بنیادی تولید شده از کبد

دانشمندان موسسه سلول‌های بنیادی هاروارد بر این باورند که برگرداندن سلول‌های بالغ کبد به حالت شبه سلول بنیادی می‌تواند یک کبد بیمار مزمن را درمان کند.

به گزارش گروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا(دانا خبر)، یافته‌های دانشمندان می‌تواند راه پیوند سلول‌های کبد به منظور درمان اختلالات ژنتیکی این اندام را هموار کند.

به گزارش ایسنا، نظریه محققان به رهبری کامارگو، بر اساس این واقعیت است که کبد می‌تواند خود را ترمیم کند. آنها همچنین بر این باورند یک آبشار بیوشیمیایی موسوم به Hippo که کنترل بزرگی کبد در زمان رشد را بر عهده دارد، بر سرنوشت سلول‌ها تاثیر می‌گذارد.

دانشمندان دریافتند که خاموش کردن مسیر سیگنالدهی Hippo در سلول‌های بالغ کبد میزان بسیار زیادی از سلول‌های به حالت بنیادی ایجاد خواهد کرد.

بازگشت سلول‌ها به حالت سلول بنیادی اولیه به آنها اجازه خواهد داد تا سلول‌های پیش‌ساز کاربردی را با قابلیت بازسازی کبد بیمار پرورش دهند.

حتی اگر سه چهارم کبد در عمل جراحی برداشته شود، تنها عمل تکثیر می‌تواند این اندام را به اندازه کاربردی عادی‌اش برگرداند.

پژوهش جدید نشانگر آن است که حالت دومی از بازسازی وجود دارد که ممکن است به طور دائم آسیب کبد را ترمیم کند.

گام بعدی دانشمندان، بررسی چگونگی تغییر فعالیت مسیر Hippo در سلول‌های آسیب دیده در اثر بیماری مزمن کبد یا هپاتیت است.

در طولانی‌مدت این کار می‌تواند به داروهایی منجر شود که فعالیت Hippo در سلول‌های بالغ کبد بیماران را برای تسریع بازگشت سلول‌ها به حالت سلولهای بنیادین و ترمیم دستکاری می‌کنند.

همچنین ممکن است بتوان سیگنالدهی Hippo را برای رشد سلول‌های پیش‌ساز کبد در ظرف آزمایشگاهی به منظور پیوند کنترل کرد.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.