درمان دیابت با رژیم غذایی

رژیم غذایی یکی از مهمترین پایه های درمانی در درمان بیماری دیابت است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، رئیس مرکز تحقیقات دیابت استان خوزستان در خصوص راهکارهای اساسی درمان دیابت گفت: در دیابت نوع یک که مخصوص سنین پایین (کودکان) می باشد پایه اصلی درمان استفاده از انسولین است که در کنار آن باید رژیم غذایی هم رعایت شود ولی در دیابت نوع دوم اصل پایه درمانی رعایت کردن رژیم غذایی است و ممکن است بیمار حتی بتواند تا مدت ها با رژیم غذایی و ورزش، بیماری خود را کنترل کند و به دارو هم نیاز پیدا نکند.

شهبازیان اصلی ترین ویژگی رژیم غذایی بیماران دیابتی نوع ۲ را حذف قندهای ساده بیان کرد و افزود: در برنامه غذایی این بیماران سعی می شود حتی الامکان استفاده از مواد شیرین مانند شکر، خرما و یا میوه هایی مانند انگور و انجیر محدود شود، به این معنی که این بیماران مجاز به مصرف یک واحد میوه تا سه نوبت در هر شبانه روز هستند.

وی در تعریف یک واحد میوه گفت: واحد میوه در اکثر میوه های موجود معادل یک میوه متوسط است که در دست جا بگیرد مثلا یک سیب یا پرتقال متوسط، در مورد انگور که یک میوه بسیار شیرین است حداکثر ۱۲ دانه اجازه مصرف داده می شود و یا زردآلو نهایتا ۴ دانه.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص نحوه مصرف مواد غذایی حاوی مواد قندی و شیرین با بیان این مطلب که توصیه می شود میوه ها را بصورت میان وعده مصرف کنند، افزود: به بیماران دیابتی توصیه می شود میوه های شیرین و سایر مواد قندی را به فواصل در طول روز مصرف کنند و به هیچ عنوان میوه ها را همراه با وعده اصلی غذا مصرف نکنند زیرا استفاده یکجای این مواد باعث افزایش ناگهانی قند خون آنها می شود.

مصرف غذاهای چرب و روغن های سرخ کردنی ممنوع

رئیس مرکز تحقیقات دیابت استان خوزستان با توصیه به بیماران دیابتی در خصوص کاهش مصرف چربی در غذاهای روزانه گفت: باید کمتر از ۳۰ درصد کالری روزانه مورد نیاز آنها از نوع مواد چربی باشد و چربی هایی که مصرف می کنند ترجیحا روغن هایی مانند زیتون و روغن های گیاهی بدون کلسترول توصیه می شود.

وی ادامه داد: مواد غذایی باید بیشتر به شکل آب پز مصرف شوند، از مواد پروتئینی و گوشتی سفید نسبت به قرمز بیشتر استفاده کنند، مصرف نمک در این بیماران باید کاهش پیدا کند زیرا احتمال فشار خون در بیماران دیابتی از افراد عادی بسیار بالاتر است.

ورزش نیاز روزانه بیماران دیابتی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برای پیشگیری و درمان دیابت توصیه می شود که این بیماران ورزش منظم روزانه داشته باشند.

شهبازیان با بیان این مطلب گفت: حداقل ورزش روزانه برای این بیماران نیم ساعت می باشد که حداقل آن یک پیاده روی تند است در عین حال دیگر ورزشهایی مانند دوچرخه سواری و شنا که ورزشهای متوسطی محسوب می شود می توانند انجام دهند.

وی ادامه داد: در هنگام انجام ورزشهای سنگینی مانند فوتبال چون این بیماران از انسولین یا داروهای پایین آورنده قند خون استفاده می کنند احتمال افت قند خون وجود دارد در نتیجه توصیه می شود که هر نیم ساعت قند خون را چک کنند و لازم است که همیشه مقداری مواد غذایی مثلا در حد یک میوه متوسط مصرف کنند که جلوی افت قند خون گرفته شود.

وی در پایان خاطر نشان ساخت: ضروری است که این بیماران در صورتی که نمی توانند ورزش روزانه خود را داشته باشند، ولی حتما حداقل ۵ روز در هفته به مدت ۵۰ دقیقه ورزش کنند که هم می تواند در پیشگیری موثر باشد و هم در درمان و در عین حال باعث کاهش شانس احتمال به دیابت تا ۵۰ درصد در سایر افراد می شود./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.