درمان سرطان و عفونت ویروسی با نانوفناوری آران‌ای!!

پژوهش جدید محققان دانشگاه کنتاکی به نمایش نویدهایی برای ساخت نانوذرات آران‌ای فوق ثابت پرداخته است که می‌تواند در درمان سرطان و عفونتهای ویروسی توسط تنظیم عملکرد سلول و پیوستن به سرطانها بدون آسیب رسانی به بافت اطراف کمک کند.

 

 azmayeshgah

 

این پژوهش از آران‌ای (اسید ریبونوکلئیک) به عنوان یک جزء سازنده برای ساخت پائین به بالای نانوساختارها استفاده کرده است.

 

با استفاده از نانو فناوری آران‌ای، محققان توانستند نانوذرات آران‌ای به شکل ایکس فوق ثابت را با استفاده از قطعات آران‌ای مجددا مهندسی شده برای انتقال تا چهار ماژول درمانی و تشخیصی بسازند.

 

این نانوذرات می‌توانند شامل آران‌ای کوچک تداخلی برای خاموش کردن ژنها، ریز آران‌ای برای تنظیم ابراز ژنها، آپتامر برای هدف گیری سلولهای سرطانی یا یک ریبوزیم با قابلیت بررسی واکنش‌های شیمیایی باشند.

 

این پژوهش نشان داده که تنظیم عملکرد سلولها به تدریج با افزایش تعداد ماژولهای کاربردی در نانوذرات ارتقا پیدا می‌کند.

 

نانوذرات آران‌ای از چند ویژگی مطلوب برخوردار است؛ برای مثال طبیعت چندظرفیتی آن که اجازه انتقال همزمان چند مولکول برای دستیابی به تاثیر هم‌افزایی را می‌دهد، طراحی مادولار که از قابلیت خود هم‌چینی کنترل شده با ساختار تعریف شده برخوردار است، ثبات ترمودینامیکی که نانوذرات آران‌ای را در سیستم گوارش انسان و حیوان سالم نگه می‌دارد و ثبات شیمیایی که این نانوذرات را در برابر هضم آنزیم Rnase در سرم خون مقاوم می‌کند.

 

به گفته این محققان، یک مشکل اساسی در درمان‌های سرطان،‌ توانایی انتقال مستقیم و ویژه داروهای ضد سرطان به متاستازهای سرطان است.

 

با استفاده از رویکرد جدید نانوفناوری این دانشمندان می‌توان برای درمان موثرتر این متاستازها با عوارض جانبی کمتر در مقایسه با شیمی‌درمانی استفاده کرد.

 

این پژوهش در مجله «Nano Today» منتشر شده است.

منبع:ایسنا

سلامت و زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.