درمان نابینایی‌های غیرمادرزادی/ پیشگیری از بیماریهای منجر به کوری

۱۸م دیماه ،

به گزارش خبرنگار مهر، غلامعلی پیمان – دانشمند ایرانی و از اعضای تالار مشاهیر چشم‌پزشکی جهان است. مهمترین سبب شهرت وی، اختراع عمل جراحی لیزیک است که به کمک آن اشخاص دارای ضعف بینایی می ‌توانند بدون استفاده از عینک دید طبیعی خود را بازیابند.

پیمان که متولد ایران و شهر شیراز است در ۱۹ سالگی برای تحصیل در رشته پزشکی عازم آلمان شد و در سال ۱۳۴۱ مدرک دکتری حرفه‌ای خود را در رشته پزشکی عمومی از دانشگاه دویسبورگ کسب کرد. وی در سال ۱۳۴۸دوره تخصص خود را در رشته چشم ‌پزشکی در دانشگاه اسن آلمان به پایان رساند و برای طی کردن دوره پسا دکتری به ایالات متحده آمریکا رفت و از سال ۱۳۵۰ خورشیدی به عنوان استادیار گروه چشم ‌پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس مشغول به فعالیت شد.

وی در حال حاضر استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آریزونا است و در ماه جاری به عنوان یکی از مدال آوران علم و فناوری آمریکا برای اختراع جراحی لیزیک معرفی شد. وی قرار است طی مراسمی در بهمن ماه سال جاری این مدال را از رئیس جمهور آمریکا دریافت کند.

دکتر غلامعلی پیمان در سال ۱۳۶۸ با ثبت اختراع رسمی جراحی لیزیک انقلاب بزرگی در چشم‌ پزشکی جهان ایجاد کرد و در سال ۱۳۸۴ با نظر بیش از ۳۰ هزار نفر از چشم ‌پزشکان جهان به عنوان یکی از اعضای تالار مشاهیر چشم ‌پزشکی جهان شناخته شد.

از وی بیش از ۱۳۵ عنوان اختراع به ثبت رسیده است.

گروه فناوری های نوین خبرگزاری مهر،‌ به دنبال موفقیتهای چشمگیر این محقق ایرانی در عرصه بین المللی با وی گفتگو کرده است؟

* خبرگزاری مهر: آیا اختراع شما در زمینه لیزیک می تواند روزی به بازگشت بینایی به نابینایان غیرمادرزادی کمک کند؟

– دکتر غلامعلی پیمان: اختراع من می تواند دید بیمارانی که از نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم رنج می برند اصلاح کند، به این معنا که عمل لیزیک می تواند ناهنجاریهای بصری چشم را اصلاح کند، درحالی که نابینایی مربوط به عملکرد شبکیه چشم است.

*آیا به تازگی اختراع تازهی را ثبت کرده اید و یا درحال انجام پروژه تحقیقاتی تازهی میباشید؟ اگر پاسخ مثبت است، لطفا اندکی دربارهٔ آن توضیح دهید؟

-اگرچه این سوال کلی به نظر می رسد، اما پاسخ آن مثبت است. فهرست این اختراعات طولانی است و به عمل لیزیک مربوط نمی شود.

*آیا مایل به همکاری با دانشگاه ها و محققان ایرانی میباشید؟

-البته به تمایل با محققان و نهادهای ایرانی علاقمند هستم. مدت مدیدی است که باهمکارانم در بخش چشم بیمارستان شهید دکتر لبافی نژاد در تهران و همکارانم در مرکز چشم فارابی همکاری دارم.

*آیا می توان روزی را پیش بینی کرد که نابینایی وجود نداشته باشد؟

-تردیدی ندارم که روزی شاهد چنین اتفاقی خواهیم بود که بتوان از بیماریهای مهمی که بر دید تأثیرگذاشته و نابینایی در پی دارند پیشگیری کرد و یا آنها را درمان کرد.
 
*نقش سلولهای بنیادی را در بیماریهای مربوط به چشم چگونه ارزیابی می کنید. آیا خود شما تحقیقاتی در این زمینه انجام داده اید؟

-از زمان طوفان کاترینا در نیواورلئان من آزمایشگاه خود را از دست داده ام و از آن زمان نتوانسته ام که این عرصه از علایق خود را دنبال کنم. اگرچه می دانم که این عرصه در بخش تحقیقات بسیار نوید بخش است.

درحال حاضر نقش سلولهای بنیادین در درمان بیماریهای مرتبط با شبکیه و سیستماتیک درحال بررسی است. بعضی از نتایج نوید بخشی نیز در رابطه با بیماران مبتلا به ” systemic Lymphoma” حاصل شده است.

هدف نهایی شما در تحقیقات پزشکی چیست؟

هدف من نیز چون سایر دانشمندان چشمی پیشگیری و یا درمان بیماریهایی است که منتهی به کوری می گردد تا در نتیجه آن درد و رنج بیماران خود را تخفیف دهیم.

………………..

گفتگو از مریم صفایی


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.