درمان هدفمند تومور با ربات‌های تزریقی کوچک

فناوری جدید درمان هدفمند تومورها با ربات‌های تزریقی کوچک می‌تواند به مرور زمان برای مقابله با بیماری‌های عصبی و شرایط حاد سازگار شود.

به گزارش ممتازنیوز و به نقل از آی‌ای، استارتاپی موسوم به “بایونات لبز”(Bionaut Labs) مستقر در لس‌آنجلس آمریکا پس از ۴ سال کار مخفیانه اکنون به جهانیان نشان داده است که در حال کار بر روی دستگاه‌های کوچک قابل کنترل از راه دور است که می‌توانند درون بدن انسان برای ارائه دوزهای هدف دارویی حرکت کنند.

این شرکت در یک بیانیه مطبوعاتی گفت که ربات‌ها یا ماشین‌های آن موسوم به “بایوناتس”(Bionauts) برای ایجاد انقلابی در درمان اختلالات سیستم عصبی مرکزی(CNS) با درمان دقیق طراحی شده‌اند.

این ربات‌ها کوچکتر از یک میلی‌متر هستند و با چند قطعه متحرک، برای سفر به تومورهایی که به سختی قابل دسترسی هستند، طراحی شده‌اند و امکان درمان هدفمند انواع سرطان و سایر بیماری‌ها را فراهم می‌کنند.

“مایکل شیگلماچر” بنیان‌گذار و مدیر این استارتاپ اخیراً در یک مصاحبه گفت: هنگامی که ۱۰ تا ۲۰ سال پیش یک انقلاب در جراحی رباتیک رخ داد، کل این مفهوم بر روی بازوهای رباتیک پیچیده و چند مفصلی متمرکز بود. همینطور که به تکامل این صنعت نگاه می‌کنید، این صنعت از یک بازو به سمت دو بازو و سپس به پنج بازو رفته است و شرکت‌ها به دنبال بازوهای رباتیک بیشتر با درجه آزادی بیشتر هستند.

وی می‌گوید که شرکت او رویکرد متفاوتی را دنبال می‌کند و توضیح داد: ما می‌گوییم به یک رویکرد دیگر روی بیاورید، جایی که هیچ بازوی رباتیکی وجود ندارد و به همان اندازه که می‌خواهید تنها با کنترل و هدایت یک ربات بسیار کوچک آزادی خواهید داشت.

ربات‌های “بایونات” تا حدی شبیه به یک پیچ کوچک هستند که از طریق حرکت چرخشی درون بدن حرکت می‌کنند. محققان برای دستیابی به این حرکت از میدان‌های مغناطیسی تولید شده در خارج از بدن بیمار استفاده می‌کنند.

“شیگلماچر” می‌گوید: تهاجم ربات‌های کوچک ما بسیار کمتر از مته و سوزن‌های جراحی است.

تمرکز اصلی این شرکت بر روی توسعه درمانی برای گلیومای ساقه مغز است که به طور معمول در سنین جوانی تشخیص داده می‌شود و درمان آن بسیار دشوار است، زیرا به قسمت حیاتی مغز که وظیفه تنظیم ضربان قلب و تنفس را دارد، حمله می‌کند.

“این شرکت امیدوار است که ربات‌های آن بتواند درون مایع مغزی-نخاعی حرکت کند و در آنجا مکانیزمی را که مستقیماً شیمی درمانی را ارائه می‌دهد، ممکن کند.

بیماران با بهره‌گیری از چنین درمان هدفمندی عوارض جانبی کمتری را از داروها متحمل می‌شوند که به شکل تزریقی به بافت انسان آسیب می‌رسانند.

“شیگلماچر” گفت: به دلیل آناتومی ساقه مغز، شما نمی‌توانید به گونه‌ای که آسیب قابل توجهی وارد نشود، به وسط ساقه مغز بیمار برسید. اما با این روش می‌توان غلظت‌های بالاتری از دارو را به آن نقطه رساند.

“بایونات لبز” مطالعات بالینی این روش را روی حیوانات کوچک و بزرگ انجام داده‌اند تا بتوانند ربات‌های انقلابی خود را آزمایش کنند و هیچ آسیب عصبی دراز مدتی روی آنان وارد نشد. گام بزرگ بعدی این شرکت آزمایشات بالینی انسانی این روش است که برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است.

این شرکت با سرمایه ۲۰ میلیون دلاری خود از موقعیت خوبی برخوردار است تا فناوری خود را به توده مردم برساند و شرکت امیدوار است که سرانجام فناوری خود را توسعه دهد تا در مقابل سایر بیماری‌های تخریب کننده عصب مانند “هانتینگتون” نیز کار کند و حتی با شرایط حاد مانند سکته مغزی مقابله کند.

این شرکت تنها شرکتی نیست که از ربات‌های کوچک استفاده می‌کند و می‌تواند هدف درمانی دارویی را در بدن انسان انجام دهد. موسسه “مکس پلانک” در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که در حال توسعه یک ربات کوچک شبیه به پروانه است که می‌تواند در بافت متراکم چشم هدایت شود. موسسه فناوری زوریخ(ETH) نیز در حال ساخت دستگاه کوچکی است که در نهایت می‌تواند برای انجام عملیات‌های جزئی وارد جریان خون انسان شود.

در هر حال این مسابقه‌ای است که به نفع تمام بشریت خواهد بود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.