درمان چاقی و دیابت نوع ۲ با یک باکتری روده

۲۵اردیبهشت،
ممتاز نیوز : مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان می دهد باکتری که در روده زندگی می کند می تواند چاقی و دیابت نوع ۲ را درمان کند.محققان نشان دادند، محلولی که حاوی یک گونه از باکتری است می تواند به طور چشمگیری سلامت موش های چاق را تغییر دهد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از مهر ؛ گفته می گردد این باکتری پوشش روده  و شیوه ای که غذا جذب می گردد را تغییر می دهد.اکنون آزمایش های مشابه بر روی انسان صورت گیرد تا ملاحظه شود آیا همین باکتری می تواند سبب کاهش وزن در انسان شود یا خیر.

بدن انسان مملو از باکتری هاست- اورگانیسم های ریزی که از تعداد سلول های انسان بیشترند.شواهد روزافزونی وجود دارد که این مجموعه از باکتری ها سلامت انسان را تحت تاثیر قرار می دهند.

مطالعات تفاوت هایی را بین انواع و تعداد باکتری ها در روده اشخاص لاغر و چاق نشان می دهد.در عین حال عمل جراحی بای پس معده نیز حاکی از آن است که تعادل این باکتری ها را در روده تغییر می دهد.

محققان بلژیکی بر روی یک گونه تکی از باکتری به نام «Akkermansia muciniphila» کار کردند. این باکتری سه تا پنج درصد باکتری های روده را تشکیل می دهد اما این میزان در اشخاص چاق کاهش می یابد.

موش هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند از این رو دو تا سه برابر بیش از موش های طبیعی و لاغر چربی در بدن خود ذخیره کرده بودند با این باکتری تغذیه شدند.اگرچه این موش های چاق همچنان از موش های لاغر جثه بزرگ تری داشتند اما حدود نیمی از وزن خود را از دست دادند این در حالی است که هیچ تغییری در رژیم غذایی آنها داده نشده بود.

همچنین در این موش ها مقاومت به انسولین که نشانه اصلی «دیابت نوع دو» است کاهش یافت.

پروفسور «پاتریک کانی» از دانشگاه لوویان گفت: اگرچه این یک پیشرفت است اما ما نتوانسته ایم چاقی را به طور کامل معکوس کنیم. با وجود این، کاهش بسیار قابل توجهی در توده چربی این موش ها ملاحظه شده است.این اولین بار است که ارتباط مستقیم بین یک گونه خاص از ارگانیسم ها و بهبود سوخت و ساز بدن ملاحظه می گردد.

افزودن این باکتری، بر ضخامت مانع مخاطی روده افزود. نازک بودن این مانع سبب می گردد بعضی از مواد از روده به خون  راه پیدا کنند.

این باکتری همچنین سیگنال های شیمیایی را که از سیستم گوارشی می رسد  تغییر می دهد. این سیگنال ها چگونگی فرآوری و پردازش چربی را در دیگر نقاط بدن تغییر می دهند.محققان با افزودن یک نوع فیبر به رژیم غذایی موش ها که سبب افزایش سطح باکتری «Akkermansia muciniphila» در بدن آنها می شد به همین نتایج دست یافتند.

«کانی» از اینکه فقط یک گونه از بین هزاران گونه باکتری های روده چنین تاثیر چشمگیری دارد ابراز شگفتی کرد.

به گفته وی، این اولین گام به سوی استفاده از این باکتری ها به عنوان پیشگیرنده یا درمان چاقی و «دیابت نوع دو» است. بعضی از انواع درمان های برپایه باکتری می تواند در آینده نزدیک برای این بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.