درمان کور رنگی با عینک ابداعی دانشمند ایرانی+عکس

۲۱ام بهمن ،

ممتازنیوز: دانشمند ایرانی موفق به تولید یک عینک تازه با عدسی‌های بنفش شده که رنگ قرمز و سبز را ارتقا بخشیده و به اشخاص مبتلا به کوررنگی در ملاحظه کامل آنها کمک می‌کند. 

به گزارش ایسنا ، پروفسور چنگیزی، عصب‌شناس ایرانی شرکت ۲AI Labs این عینک‌های ۱۹۰ پوندی را در اصل برای استفاده پزشکی ساخته است. 

این عدسی‌ها نوارهای نوری را که با توانایی تشخیص سایه‌های مختلف قرمز و سبز تداخل دارند، فیلتر می‌کنند. 

پروفسور چنگیزی گفت: این عینک به اشخاص کوررنگ کمک می‌کند تا تفاوت‌های سبز و قرمز را که پیش از این برای آنها قابل تشخیص نبوده، ملاحظه کنند. 

البته عینک «Oxy-Iso» تنها برای کور رنگی قرمز و سبز کاربرد داشته که رایج‌ترین شکل آن بوده و البته در زنان نادر است. این درحالیست که حدود هشت درصد مردان به این حالت دچار می باشند. 

پروفسور چنگیزی بیان کرد: اگرچه ما این فناوری را با هدف ابتدایی فقر رنگ طراحی نکرده‌ایم اما همچنین تعجیب نکردیم که Oxy-Iso ممکن است بتواند به بیماران کوررنگ نیز کمک کند. 

وی افزود: من در پژوهش خود و کتاب «انقلاب بینایی» گفته‌ام که بینایی رنگی انسانی ما که بالاتر از قابلیت پستانداران دیگر بوده، در جهت احساس تغییرات اکسیژن تکامل یافته که به ما برای حس علائم رنگی پوست مانند قرمز شدن چهره کمک می‌کند. 

دکتر چنگیزی که مدیریت شناخت انسانی شرکت ۲AI Labs را برعهده دارد، در ادامه گفت: از این رو فیلتر Oxy-Iso به تمرکز ارتقای رنگی خود در جایی می‌پردازد که اشخاص کوررنگ در برابر رنگهای قرمز و سبز به مشکل برمی‌خورند. 

این عینک‌ها در حال حاضر در بازار موجود بوده، اما با این مشکل روبرو است که با افزایش قابلیت ملاحظه رنگهای سبز و قرمز، قابلیت تشخیص زرد و آبی را کمرنگ می‌کند. 

چنگیزی، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته ریاضیات و فیزیک در دانشگاه ویرجینیا و دکتری خود را در ریاضیات در دانشگاه مریلند به پایان برده است. او از سال ۲۰۰۷ دانشیار دپارتمان علوم شناختی در انستیتو پلی‌تکنیک رنیلر است. تخصص اصلی وی، حوزه‌هایی همچون عصب‌شناسی نظری، دید، علوم‌شناختی و زبان‌شناسی را در بر گرفته و یکی از کسانی است که سعی می‌کند عملکردهای مغز را رازگشایی کند. 

چنگیزی در عین حال یکی از چهره‌های برجسته علمی برای رسانه‌های جهان به شمار می‌رود. 


..
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.