درمراسم سالروز جهانی طراحی صنعتی از «مجله ماشین» و «ماهنامه نوآور» تقدیر شد

«مجله ماشین» – پنجمین جشن سالیانه روز جهانی‌ طراحی صنعتی همزمان با دیگر کشورهای جهان، در روز جمعه مورخ ۹ تیرماه در مجموعه پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی، برگزار شد.
در این مراسم تعداد بسیار زیادی از دانشجویان، اساتید، فارغ التحصیلان و علاقه مندان به این رشته حضور داشتند. همچنین از رسانه‌‌های فعال در عرصه اطلاع رسانی پیرامون مباحث طراحی صنعتی و طراحی خودرو از جمله «مجله ماشین» و «ماهنامه نوآور» تقدیر گردید .

تهیه خبر : علیرضا محمد زاده
عکس: آرمان فرهمند و پگاه عبداللهیان

به گزارش وب سایت «مجله ماشین»، پنجمین جشن روز جهانی طراحی صنعتی در مجموعه پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی، برگزار شد. در این مراسم تعداد بسیار زیادی از دانشجویان، اساتید، فارغ التحصیلان و علاقه مندان به این رشته حضور داشتند. این مراسم از ساعت ۶ بعداز ظهر آغاز و تا ساعت ۱۱ شب ادامه داشت.
این مراسم در ابتدا با پذیرش میهمان از طریق برگه های ثبت نام ایشان، آغاز گردید. با گذشت زمان هر لحظه بر تعداد مدعوین حاضر در حیاط مجموعه پژوهشکده فرهنگ هنر افزوده می شد و افرادی هم به مرور خود را به سالن اصلی برنامه در طبقات پایین مجموعه رسانده و برای شروع برنامه آماده می شدند.
در حدود ساعت ۷ پس اینکه افراد (جمعیت بسیار بسیار زیاد) در سالن حاضر شدند، برنامه آغاز گردید. در شروع پس از اجرای مقدمات اولیه، جناب آقای مهندس محمدی مدیرگروه طراحی صنعتی پژوهشکده فرهنگ و هنر سخنرانی را خود پیرامون هدف از حضور در این برنامه و دور هم جمع شدن را ارائه کردند و راجع به اهمیت طراحی صنعتی در عرصه موجود نیز سخنانی را بیان نمودند.
در ادامه میهمان بعدی جناب آقای علی دلاوری دبیر کارگروه نخبگان فرهنگستان هنر سخنانی را در زمان کوتاهی ارائه کرد. جناب آقای دلاوری نیز در صحبت های خود به بیان اهداف و چگونگی شکل گیری معاونت طراحی صنعتی در فرهنگستان پرداختند و در ادامه نیز گوشه ای از فعالیت های دست اندر کاران این بخش را در مدت بسیار کوتاه برای حضار بیان نمودند.
در بخش بعدی برنامه نماینده دیگر فرهنگستان هنر جناب آقای دکتر کاظمی، معاونت پژوهشی این سازمان بر روی سن حضور یافتند و سخنانی را در زمان بسیار کوتاه راجع به تعریف طراحی صنعتی و اهمیت آن بعنوان واسط هنر و صنعت (علم و هنر) بیان کردند و در پایان صحبت های خود با اشاره به اینکه کار طراحان می بایستی ایرانی باشد خاطر نشان کردند که نتیجه عمل طراحان می بایست با یک لعاب ایرانی به دنیا ارائه شود تا جایگاه ایران را در سطح بین المللی ارتقاء بخشد.
چهارمین سخنران برنامه جشن روز طراحی صنعتی جناب آقای بزرگی، رئیس محترم اداره مالکیت صنعتی بود. ایشان سخنان خود را با تبریک روز طراحی صنعتی آغاز کردند و با بیان خاطره ای درباره اهمیت مالکیت معنوی صحبت های خود را ادامه دادند. ایشان در صحبت های خود توضیحات کوتاهی درباره فعالیت های انجام شده درباره حقوق و مالکیت های طرح های صنعتی بیان کردند و گفتند که طرح های صنعتی بوسیله اداره کل مالکیت صنعتی ثبت می شود، که ایده های معنوی نیز یکی از موارد industrial properties است که مورد قبول واقع می گردد. وی ادامه داد که ثبت مالکیت معنوی طرح ها باعث می گردد که طرح ها قابلیت پیگیری و پیگرد در همه ی کشورهای عضو کنوانسیون ژنو را داشته باشند و از تمام حقوق معنوی طرح ها بهره مند می گردند. ایشان در پایان صحبت های خود این نکته را مهم دانستند که اگر ثبت طرح ها (توسط طراحان) در کشور جا بیافتد ، مردم نیز به طراحان احترام بیشتری می گذارند و شما (طراحان) در آن هنگام براحتی می توانید حق خود را بگیرید. در انتها وی اعلام کرد علاقه مندان به ثبت طرح ها و اختراعات خود می توانند با مراجعه به سامانه ثبت طرح های صنعتی به آدرس http://iripo.ssaa.ir ، به صورت الکترونیکی اقدام به ثبت طرح های خود نمایند.
تقدیر از رسانه ها، نشریات، مجلات و همچنین رونمایی از کتب طراحی صنعتی که طی یکسال گذشته به چاپ رسیده اند بخشی بود که مابین دو اجرای موسیقی زنده برگزار گردید. بخش بعدی برنامه جشن روز طراحی صنعتی، که حدود ساعت ۸٫۳۰ به اجرا درآمد. نمایش تصویری از آثار و فعالیت های مختلف طراحان صنعتی در زمینه های مختلف با معرفی طراح اثر، در زمینه هایی زیر بود:
– طراحی محیطی
– طراحی بدنه و داخل خودرو
– و . . .
در ادامه برنامه مهندس گنجوی سخنان خود پیرامون موضوع فرصت های طراحی در ایران را ارائه کردند. وی موضوع اصلی خود را تغییر نگرش ایجاد شده در صنعت نسبت به وضع موجود دانست. ایشان حرکت طراحان بسمت شناسایی مشکل و سپس یافتن راه حل را بستر مناسب امروز صنعت کشور دانستند و گفتند به نظر ایشان صنعت زودتر از ذهنیت طراحان فعلی به سمت طراحی مسئله محور حرکت کرده است. وی ادامه داد اگر ما می گوییم کارمان طراحی راه حل است آنوقت باید مسیر و رویکرد این جریان را نیز بدانیم تا بتوانیم نتیجه مناسب را برای مسئله خود با توجه به گرایشمان بیابیم. از نظر ایشان در شرکت های راه حل محور شرکت طراحی خود را شریک کارفرما می داند و بدین ترتیب کارفرما با رقبت و مقبولیت بیشتری به همکاری مبادرت می کند. به گفته وی در ایران امروز، شرکت های بزرگ این امکان را به افراد و یا شرکت های طراحی می دهند تا برای آنها راه حل – solution – و طرح ارائه کنند و در نهایت آنرا برای ارتقاء بازاریابی با ضمانت ارائه نتیجه مثبت اجرا کنند. وی در پایان صحبت های خود گفت، وقتی شما بتوانید سازمان طراحی کنید می توانید از ۱۰۰% سهم بودجه آن سازمان استفاده کنید ولی هرچه این بازار فعالیت شما کوچکتر گردد سهم کمتری نیز برای فعالیت در آن بازار باقی می ماند، یعنی وقتی شما فقط طراحی محصول انجام می دهید، تقریباً در نیم درصد سهم بازار مشغول رقابت و فعالیت هستید.
آخرین برنامه اعلام شده توسط مجری، سخنرانی جناب آقای دکتر افتخاری از اساتید طراحی صنعتی بود. افتخاری در صحبت های خود با اشاره به اینکه بخشی از صحبت های ایشان در سخنرانی قبلی بیان گردیده، عنوان کردند که آن بخش را مجددا تکرار نمی کنند و با ارائه چند سوال و پاسخ آن، سخنرانی خود را به اتمام رساندند. ایشان با این سوال که “طراح صنعتی اکنون در کشور به چه میزان جایگاه دارد؟” آغاز کردند و گفتند که طراحان صنعتی امروزه جایگاهشان بسیار محدود است. زیرا اکثر پروژه ها توسط خود طراحان به کارفرمایان تعریف می شود و سپس با پذیرش کارفرما ها به اجرا در می آید. در بخش دیگری از صحبت های خود موارد زیر را از شاخص های اصلی یک طراح موفق دانستند :
– حساس به اطراف خویش
– داشتن دانش کافی
– تحلیل و ارزیابی درست از اطلاعات
– ترسیم درست برنامه
– ارائه راه حل به تیم
– همراهی طرح در تمامی مراحل
– و زندگی کردن با طرح
ایشان خاطرنشان کردند که طراحان امروزه در ایران می بایستی علاوه بر دانش طراحی، دانش تولید را نیز داشته باشند، زیرا بسیاری از کارفرمایان، طراحی را یک نقاشی دانسته و بدین جهت طراح برای اجرا و تکمیل فرایند تولید طرح خود می بایستی از بخش های تولید نیز اطلاع داشته باشد. آقای افتخاری دو نکته را نیز در مراحل انجام پروژه مهم دانستند: اشراف کامل به موارد حقوقی در هنگام عقد قرارداد و دانستن قیمت کار.
پس از پایان سخنرانی آقای افتخاری مراسم جشن در ساعت ۹٫۳۰ در سالن همایش به پایان رسید و حضار برای انجام پذیرایی و سپس خروج به حیاط مجموعه هدایت شدند. مدعوین این برنامه تا حدود ساعت ۱۱ در حیاط مجموعه حضور داشتند و ضمن پذیرایی به معاشرت با یکدیگر و گرفتن عکس یادگاری پرداختند.

پایان خبر/

تاریخ ارسال : یکشنبه ۱۱ تیرماه
ساعت ارسال: ۱۳:۱۵


مجله ماشین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.