دروغ‌های کودکان پیش از دبستان ناشی از خطای شناختی است

استادیار دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دروغ‌هایی که کودکان پیش از دبستان می‌گویند یک تجربه ذهنی و خطای شناختی است.

محسن اصغری نکاح در سومین نشست تخصصی مربیان پیش دبستانی ومهدکودک‌ها که با عنوان “مدیریت رفتاری هیجانی کودکان” که در مرکز آستان مهر برگزار شد، با اشاره به اینکه برچسب دروغ‌گویی هنگامی به افراد زده می‌شود که به درجه‌ای از شناخت و تصمیم‌گیری رسیده باشند، افزود: دروغ‌گویی برای کودکان استفاده ابزاری دارد و کودک برای سود بردن دروغ می‌گوید.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اینکه دروغ گفتن علل مختلفی دارد، افزود: مواجهه با ترس، تحقیر، تهدید، تشویق در به دست آوردن امتیاز، تقلید از بزرگترها و حسادت از جمله علل دروغگویی در کودکان است.

این مشاور و روانشناس با بیان این نکته که در برخورد با این رفتار باید کودک را به مرحله خود کنترلی رساند، بااشاره به دو روش برای مقابله با این رفتار نادرست تصریح کرد: روش‌های رشددهنده به صورت غیر مستقیم در رشد شخصیتی کودک تاثیرگذار است اما از روش‌های هجومی باید در مراحل پایانی تربیت استفاده کرد.

وی عنوان کرد: غافلگیری مثبت هنگام عملکرد درست و مناسب کودک، توانمندسازی کودک نسبت به توانایی‌هایش، آگاه‌کردن و بالابردن سطح اطلاعات خانواده‌ها، نشان‌دادن زیان‌های دروغ به کودک و در پایان مراجعه به روان‌شناس سبب رفع این مشکل در کودکان می‌شود.

مقابله نکردن با دروغ سبب اختلال شخصیتی در کودک می‌شود

عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه اذعان داشت: مقابله‌ نکردن با دروغ در کودکانمان سبب اختلال شخصیتی آنان می‌شود که در آینده تبدیل به افرادی ضد اجتماعی در جامعه و محیط اطراف خود می‌شوند.

وی بیان کرد: برای داشتن جامعه ‌ای سالم و آرام باید از شایع‌شدن دروغ در میان کودکان جلوگیری کرد زیرا تمام بدی‌ها و گناهان از دروغ شروع می‌شود.

استادیار دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: خانواده‌ها و مهدکودک‌ها در آینده کودکان و شخصیت‌سازی آنان نقش اساسی دارند که برای رفع این مشکل بررسی وضعیت موجود در این فضاها نیز مدنظر است.

اصغری نکاح بیان کرد: در تربیت کودکان استفاده از نشریات تخصصی کودک مانند دوست خردسال و شاهد کودک می‌تواند نقش موثر و سازنده‌ای داشته باشد.

یادآور می‌شود؛ سلسله نشست‌های تخصصی برای مربیان مهدکودک‌های مشهد به همت مرکزآستان مهر موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.


خبر .:: پایگاه خبری رسانه کودک ::.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.