دریادار سیاری: الحاق هواناوهای جدید به نیروی دریایی

۰۶م آذر ،

موشک‌انداز سینای ۷ روز چهارشنبه رونمایی می‌شود/

فرمانده نیروی دریایی ارتش از رونمایی ناو موشک‌انداز سینای ۷ و الحاق دو فروند هواناو جدید به ناوگان نیروی دریایی در روز چهارشنبه هفته جاری خبر داد و گفت: خبر نقض حریم دریایی ایران توسط کشتی‌های آمریکایی، کذب است.

به گزارش خبرنگار دفاعی – امنیتی باشگاه خبرنگاران، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در نشست خبری صبح امروز که به مناسبت ۷ آذر(روز نیروی دریایی) برگزار شده است، در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران دربارهٔ آخرین تجهیزات نیروی دریایی اظهار داشت: ان‌شالله در روز چهارشنبه هفته جاری، ناو موشک‌انداز سینای ۷ که سازه اصلی و مرحله دومش به پایان رسیده، رونمایی خواهد شد.

* تکذیب ورود کشتی‌های نظامی آمریکا به حریم دریایی ایران

وی در ادامه این نشست خبری با رد نقض حریم دریایی ایران در دریای عمان توسط کشتی‌های آمریکایی اظهار داشت: به هیچ یک از ناوهای مربوط به کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای از زمانی که وارد حیطه ما در دریایی عمان می‌شوند تا تنگه هرمز و خلیج فارس اجازه نزدیک به آب‌های خود را نمی‌دهیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این‌که تمام تحرکات کشتی‌ها در آب‌های آزاد را رصد می‌کنیم، اظهار داشت: این رصد به صورت لحظه‌ای بوده و به هیچ عنوان خط مرزی دریایی ما نقض نشده است.

دریادار سیاری با اشاره به نامه نوشته شده به سازمان ملل مبنی بر عملیات تحریک‌آمیز هواپیماهای آمریکا بر فراز آب‌های ایران افزود: تاکید می‌کنم که تمام مرزهای دریایی تحت کنترل ما می باشند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر زمان برگزاری رزمایش نیروی دریایی در سال جاری بیان داشت: ما در طول سال، رزمایش‌های متفاوتی را انجام می‌دهیم و اکنون هم این آمادگی را داریم که رزمایشی را برگزار کنیم، ولی برگزاری رزمایش در سال ۹۱ باید سلسله مراتب خود را طی کند و مسئولین ارتش و ستاد کل نیروهای مسلح در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنند.

* رونمایی از ناوشکن “سهند”

فرمانده نیروی دریایی ارتش هم‌چنین از رونمایی مرحله دوم ناوشکن جمهوری اسلامی ایران “سهند” خبر داد و گفت: ما در ۲۹ شهریور ۹۱ سازه اصلی ناوشکن جمهوری اسلامی ایران “سهند” را با فرمان فرمانده معظم کل قوا به آب انداختیم و پس از گذشت چند روز، مرحله دوم پیشرفت کار این ناوشکن را انجام داده و در روز چهارشنبه از آن رونمایی خواهیم کرد.

وی در خصوص همکاری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه اظهار داشت: ما همکاری‌هایی خوبی را با کشورهای منطقه داریم ما حتی چند وقت پیش یک کشتی عربستانی را از چنگال دزدان دریایی درآوردیم .

فرمانده نیروی دریایی ارتش هم‌چنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ناو آمریکایی تازهی به خلیج فارس اضافه شده است، تدبیر نیروی دریایی در این باره  چیست، گفت: ورود این ناو به سبب نقص فنی ناو قبلی‌شان بود، لذا جایگزین آن شده است و به نظر ما هیچ تاثیری در بر هم زدن امنیت نخواهد داشت.

* ادامه تلاش آمریکا در راستای پروژه ایران‌هراسی

دریادار سیاری با اشاره به ادعای فرمانده ناو آمریکایی مبنی بر اینکه هدف از ورود این ناو به خلیج فارس مقابله با تهدیدات ایران است، گفت: هدف از این حرف‌ها ایران‌هراسی است و می‌خواهند بگویند که ارتقای توانمندی ایران، تهدیدی علیه همه کشورها است.

وی تصریح کرد: هدف از ارتقا توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران، افزایش توان دفاعی کشورمان بوده و این موضوع، تهدیدی علیه هیچ کشوری نیست. حضور ما در آب‌های آزاد پیام صلح و دوستی را برای کشورهای منطقه دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این که ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر برقراری امنیت در منطقه خلیج فارس اشتباه است، افزود: برقراری امنیت در این منطقه، کاملا در اختیار جمهوری اسلامی ایران است و ثابت شده که هر جا آمریکایی‌ها حضور داشتند ناامنی به وجود آمده است.

* تقدیر از عملکرد نیروی دریایی سپاه پاسداران

دریادار سیاری هم چنین تصریح کرد: امروز به لطف خدا، نیروی دریایی سپاه در عرصه‌های دریا توان بالایی دارد و به راحتی امنیت منطقه را برقرار می‌کند.

* الحاق هواناوهای جدید به نیروی دریایی

وی گفت: علاوه بر ناوشکن سهند و موشک‌انداز سینای ۷، ما در روز چهارشنبه الحاق دو فروند هواناو کلاس غدیر به نیروی دریایی را خواهیم داشت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه از رونمایی یک فروند هواناو PH7 و SANR6 خبر داد و گفت: در بخش ارتقا مهارت کارکنان برای استفاده از زیردریایی‌ها به یک شبیه‌ساز پیشرفته کلاس غدیر دست یافته‌ایم که در روز چهارشنبه به بهره‌برداری خواهد رسید.

دریادار سیاری در ادامه از برگزاری همایشی تحت عنوان “توسعه دریایی ماکران” مبتنی بر توسعه دریایی سواحل شرق و حضور در آب‌های آزاد در بهمن ماه خبر داد.

* تشریح عملکرد نیروی دریایی در جنگ تحمیلی

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامی‌داشت سالروز عملیات مروارید، به تشریح عملکرد نیروی دریایی ارتش در ۸ سال دفاع مقدس پرداخت و گفت: نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در دو وضعیت ماموریت انجام داد که دفاع از مرزهای آبی و قطع خطوط مواصلاتی دشمن و حفظ سیادت جمهوری اسلامی ایران شامل آن می‌شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش، دفاع از خرمشهر را یکی از بزرگترین دستاوردهای این نیرو خواند و افزود: دشمنی که قرار بود یک روزه خرمشهر را فتح کند، ۳۴ روز پشت درهای خرمشهر ماند و این مرهون دلاوری‌های تمامی نیروهای مسلح به خصوص نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

دریادار سیاری دفاع از جزایر و سکوهای نفتی و شرکت در عملیات ثامن‌الائمه را از دیگر فعالیت‌های نیروی دریایی ارتش در ۸ سال دفاع مقدس خواند و گفت: در عملیات‌های بدر و خیبر با به کارگیری هواناوها تلاش بسیار خوبی انجام دادیم که همگی آن‌ها به عنوان سندی پر افتخار در کارنامه ارتش جمهوری اسلامی ایران به ثبت خواهد رسید.

وی عملکرد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیات‌های والفجر ۸ بسیار پررنگ توصیف کرد و افزود: اولین عملیاتی که با موفقیت انجام شد و پیروزی بسیار بزرگی را برای رقم زد عملیات مروارید بود که از ۱۰ آبان آغاز و در ۷ آذر به پایان رسید و طی سه مرحله عملیات ماموریت خود را با موفقیت انجام داد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به شکست دشمن در عملیات مروارید از انهدام دو پایانه نفتی دشمن در این عملیات یاد کرد و افزود: اتفاق سوم در عملیات مروارید، محاصره دریایی دشمن و حذف نیروی دریایی دشمن بود.

دریادار سیاری با بیان اینکه زمانی کشورهای ابرقدرت با تمام توان به دنبال جایگزین کردن تجهیزات مدرن به جای تجهیزات از بین رفته صدام بودند، اظهار داشت: اگر این کمک‌ها نبود دشمن بعثی همان روزهای اول با شکست بزرگی مواجه می‌شد. با همین حمایت‌های غرب، دشمن بعثی به دنبال این بود که از ورود و خروج کشتی‌ها در بندر امام(ره) جلوگیری کند تا چرخه اقتصادی مملکت با مشکل روبه رو شود.

وی ادامه داد: اما نیروی دریایی موفق شد نزدیک به ۸ هزار کشتی دریایی را اسکورت کند که فقط ۲۵۹ کشتی از مجموع ۸ هزار کشتی آسیب دیدند که این آمار، آمار بسیار اندکی است.البته فقط ۲۰ فروند کشتی از مجموع ۲۵۹ کشتی آسیب کلی دید و بقیه نجات پیدا کردند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه نشست خبری خود به وضع کنونی دریا و آینده دریا اشاره کرد و گفت: حدود یک سوم از مرزهای ما را مرزهای دریایی تشکیل می‌دهند؛ لذا کشور ما یک کشور دریایی است و باید با اقتدار و قدرت لازم در این عرصه حضور داشته باشد.

دریادار سیاری با بیان این که برای بهره‌گیری از قدرت کافی، باید از تمامی امکانات موجود بهره بگیریم، بیان داشت: بهره‌گیری از قدرت کافی، سه رکن دارد که یک رکن آن نظامی، رکن دیگر تجاری و رکن سوم توسعه علم و صنعت کشور است که اقتدار دریایی را به ارمغان می‌آورد.

وی اقدامات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه دریا خوب و موفقیت‌آمیز توصیف و تصریح کرد: وسعت منطقه گشت نیروی دریایی، بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع است که برنامه‌ها و اهداف بسیار خوبی را در این بخش انجام داده‌ایم و در ادامه نیز انجام خواهیم داد.

* ۱۱۰ مورد درگیری شدید با دزدان دریایی

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اقتدار این نیرو در برخورد با دزدان دریایی تصریح کرد: ما اکنون نزدیک ۲۵۰۰ فروند کشتی تجاری را اسکورت کرده و بیش از ۱۱۰ مورد درگیری شدید با دزدان دریایی داشته‌ایم، که در اکثر موارد موفق به فراری دادن آن‌ها و یا نابودی‌شان شده‌ایم.

دریادار سیاری با یادآوری پهلو گرفتن ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندر سودان خاطرنشان کرد: این عملیات نیز به مانند بقیه عملیات نیروی دریایی ارتش آثار و نتایج مثبتی را بر نیروهای مسلح در کشور بر جای گذاشته است.


sadkhabar.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.