دریای چین، صحنه جدید جنگ گاز

جام جم آنلاین: هفته گذشته مجری تلویزیون دولتی چین ادعایی جدل برانگیز را مطرح کرد،او گفت ” ما همه می دانیم که مجمع الجزایر فیلیپین جزیی لاینفک از خاک چین است، این واقعیتی غیر قابل بحث است”. اکنون حدود سه هفته است که چین و فیلیپین دست به یک رویارویی خطرناک دریایی پیرامون جزیره مرجانی اسکاربورو زده اند. منطقه ای که چینی ها ترجیح می‌دهند آن را به نام هوانگ یانگ آیلند بنامند. منطقه ای دریایی که سرشار از ذخایر گاز طبیعی است.

به گزارش روز جمعه جام جم آنلاین به نقل از روزنامه لوفیگارو، مجری تلویزیون دولتی چین قصد داشت تنها در مورد منطقه مورد مناقشه جزیره مرجانی اسکاربورو سخن بگوید اما فیلم ویدئویی  سخنان این مجری روی وب پخش شد و شادی ناسیونالیست های چینی و خشم کاربران اینترنتی فیلیپینی را برانگیخت.

این سخنان تنش های مرزهای دریایی میان دو کشور را که پیوسته رو به گسترش است، شعله ور تر ساخت.

اکنون حدود سه هفته است که چین و فیلیپین دست به یک رویارویی خطرناک دریایی پیرامون جزیره مرجانی اسکاربورو زده اند. منطقه ای که چینی ها ترجیح می هند آن را به نام هوانگ یانگ آیلند بنامند. منطقه ای دریایی و بسیار غنی از ذخایر گاز طبیعی.

همه چیز از ۱۰ آوریل و زمانی که فیلیپینی ها تصمیم گرفتند فعالیت ماهیگیران چینی را در این آبها متوقف کنند، آغاز شد.

پکن دو ناوچه جنگی را برای حمایت از کشتی های ماهیگیری چینی به منطقه اعزام کرد. از آن هنگام، دو کشور کشتی های جنگی را در منطقه مستقر کرده  و مانیل  یک واحد نیرومند نظامی را به آنجا گسیل داشته است.

روز به روز لحن دو طرف شدت می یابد. هفته گذشته ، فو یینگ، معاون وزیر خارجه چین اعلام کرد که کشورش آماده پاسخ به هرگونه اقدام خصمانه بوده و او در مورد بهبود اوضاع چندان خوشبین نیست.

سفارت چین در فیلیپیتن به اتباعش در مورد تظاهرات ضدچینی که قرار است روز جمعه در مانیل برپا شوند، هشدار داده است.

این تظاهرات توسط گروه های نزدیک به دولت برگزار می شود، بنیگنو آکینو، رییس جمهور فیلیپین به ویژه با طرح موضوع برقراری احترام ملی  به این مقام انتخاب شد.  روز پنجشنبه آژانس  های مسافربری چینی تمام سفرها به مقصد فیلیپین را لغو کردند.

منطقه اسکاربورو در فاصله ۲۳۰ کیلومتری ( ۱۴۰ مایلی )غرب لوسون، اصلی ترین جزیره مجمع الجزایر فیلیپین واقع شده است.

 در واقع، در داخل حوزه اقتصادی انحصاری ۲۰۰ مایلی که سازمان ملل متحد آن را به رسمیت شناخته است و جایی که براساس مطالبه فیلیپین تحت حاکمیت مانیل است . چین به نوبه خود به براساس وقایع تاریخی  مدعی مالکیت کل دریای چین جنوبی است. بنابراین  چین با تمام کشورهای  ساحلی این دریا نه تنها فیلیپین بلکه ویتنام ، مالزی ، برونئی و تایوان دچار چالش است.

فیلیپین سال گذشته میلادی‌  کشتی های جنگی چین را متهم کرد که مانع فعالیت های اکتشافی نفتی این کشور شده اند. پکن در عین حال دعوت مانیل برای داوری بین المللی بر سر این اختلاف را رد کرد.

کشورهای منطقه ناگزیر برای حفظ توازن در برابر قدرت نظامی چین به ایالات متحده آمریکا نزدیک شده اند.

واشنگتن در جریان تشدید تنش های اخیر میان چین و فیلیپین از ابراز واکنش های تحریک آمیز خودداری می کند اما براساس یک پیمان که در سال ۱۹۵۱ منعقد شده بر تعهد خود در حمایت از مانیل در برابر هرگونه تهاجم خارجی تاکید دوباره دارد.

حدود ۱۰ روز پیش فیلیپین خواستار حمایت آمریکا شد تا از سیستمی دفاعی قابل قبولی برخوردار شود. قرار است در سال ۲۰۱۲ کمک آمریکا به فیلیپین به سه برابر سطح کنونی برسد.

یک گزارش سازمان اطلاعات انرژی در سال ۲۰۰۸ ذخایر نفتی منطقه اسکاربورو را ۲۱۳ میلیارد بشکه برآورد کرده بود.

 براساس یِک مطالعه شرکت نفتی بریتیش پترولیوم، ذخایر نفتی این منطقه دریایی بیش از دخایر تثبیت شده تمام کشورهای نفتی جهان به استثنای عربستان سعودی و ونزوئلا است. مترجم : بهرام افتخاری.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.