درگذشت امانتدار تار یحیی

۱۸خردادماه،

موسیقی > چهره‌ها– فریدون حافظی، آهنگساز و نوازنده چیره‌دست تار و سه‌تار، شامگاه ۱۶خرداد به‌علت بیماری قلبی و کلیوی در سن ۸۷سالگی درگذشت.

این آهنگساز در نوجوانی برای امتحان ورودی موسیقی به هنرستان موسیقی می‌رود. زمانی که موسی‌خان معروفی استاد تارنواز بنام آن زمان از او امتحان می‌گیرد، از قدرت نواختن تار او متعجب می‌شود و تار مخصوص خود را که از ساخته‌های یحیی‌خان، استاد و سازنده تار بود به او هدیه می‌دهد و می‌گوید: «بیا جوان از تار من استفاده کن، ما دیگر پیر شده‌ایم و حالا دیگر نوبت شما جوان‌هاست».

این تار نزد فریدون حافظی ماند تا با آن قطعات و آهنگ‌های بسیاری را خلق کند؛ قطعاتی که با صدای خوانندگانی نظیر استاد حسین قوامی، استاد بنان و استاد گلپایگانی پخش شد. این نوازنده برجسته تار علاوه بر ساخت آهنگ به تدریس موسیقی مشغول بود و به تشویق یکی از هنرجویان خود کتاب «آوازهای ایرانی» را نوشت، کتابی که ماحصل یک عمر فعالیت و تدریس او در عرصه موسیقی است که حاوی آوازها، چهارمضراب و پیش‌درآمدهای این آهنگساز است. آیین خاکسپاری و تشییع پیکر این هنرمند فقید روز دوشنبه ۲۰خرداد ساعت ۹صبح از مقابل تالار وحدت برگزار می‌شود


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.