درگیری دولت با کمبود بسیار شدید منابع/ قطع یکباره پرداخت یارانه نقدی به نفع نیست

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: دولت تا پایان سال با کسری ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی مواجه است.

 به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،علی طیب نیا وزیر اقتصاد در حاشیه همایش بین المللی صندوق توسعه ملی دارایی ها و مدیریت ریسک در جمع خبرنگاران در رابطه با موضوع پرداخت یارانه نقدی و کسر بودجه کشور تا پایان سال گفت: در بحث یارانه نقدی تراز مالی پرداخت های نقدی است که در رابطه با بحث هدفمندی یارانه ها طبق قانون ۴۲ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.
 
وی ادامه داد: از محل افزایش درآمد حاصل از حامل های انرژی ۲۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده که دولت مجاب است حداکثر ۵۰ درصد از این منابع را صرف پرداخت نقدی یارانه به خانوارها کند که این به معنای پرداخت فقط ۱۴ هزار میلیارد تومان در قالب کمک های نقدی به مردم محسوب می شود.
 
وزیر اقتصاد گفت: راهکارهای پرداخت یارانه  ۴۲ هزار میلیارد تومان تعیین شده و  در آمد حاصل از اصلاح قیمت حامل ها انرژی ۲۸  هزار میلیارد تومان است و در واقع رقم ۱۴ هزار میلیارد تومان پرداختی که مابه التفاوت اصلاح قیمت حامل های انرژی و پرداخت یارانه نقدی است خارج از چارچوب منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها تأمین می شود .
 
وزیر اقتصاد با بیان اینکه ردیف یازده هزار میلیارد تومانی در بودجه سال ۹۲ برای یارانه نقدی پیش بینی شده است گفت: دولت در رابطه با بودجه سال ۹۲ با محدودیت های شدید بودجه ای مواجه است ضمن آنکه این ردیف ۱۱ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده از محل طرح های عمرانی تأمین می شود این به معنی صفر شدن منابع مالی پروژه های عمرانی است.
 
وی افزود: دولت با توجه به شرایط فعلی دنبال قطع یکباره پرداخت یارانه نقدی نیست و محاسباتی به مردم در بودجه خانوار و پرداخت های نقدی خود کردند قطع این منابع برای خانوارهای فقیر امکان پذیر نیست.
 
***دولت پیگیر پرداخت یارانه نقدی به خانوارهای آسیب پذیر است

طیب نیا ادامه داد: کسری بودجه مربوط به پرداخت یارانه نقدی از بودجه عمومی تأمین می شود و دولت دهم معتقد است که ثروتمندان و اقشار مرفه نیازی به دریافت یارانه نقدی ندارند متنها در این رابطه شناسایی گروه ها یا همان دهک های پردرآمد براساس سایت های موجود در شرایط کنونی امکان پذیر نیست.  
 
وی در مورد شناسایی دهک های پردرآمد عنوان کرد: ما دارای سیستم حساب ملی براساس روش تولید و هزینه هستیم. و اطلاعات تفکیکی در رابطه با خانوارها را در اختیار نداریم.ضمن آنکه اطلاعات موجود صرفا مبتنی بر براساس اطلاعات نمونه گیری از خانوارها در حد ۳۰ هزار خانوار بوده است.  
 
وزیر اقتصاد ادامه داد: این اطلاعات نمونه گیری شده فقط ناظر بر هزینه های خانوار است نه درآمد آنها. متأسفانه سایت های اطلاعاتی موجود مانند سیستم اطلاعات ملی که برعهده بانک مرکزی است اطلاعات تفکیکی وجود ندارد.
 
***تشکیل کارگروه برای شناسایی دهک های پردرآمد در هیئت دولت

وزیر اقتصاد تصریح کرد: به منظور شناسایی دهک های پردرآمد کارگروه شناسایی دهک ها در هیئت دولت تشکیل شده تا اقدامات لازم برای شناسایی دهک ها انجام می شود.ضمن آنکه برداشت من از تکلیف سه ماهه مجلس برای شناسایی دهک ها و حذف یارانه دهک های پردرآمد در سه ماه امکان پذیر نیست.  
 
وزیر اقتصاد در رابطه با بحث خزانه خالی که از سوی رئیس جمهور در روزهای اخیر مطرح شد، گفت: آنچه که مد نظر رئیس جمهور است منظور هزینه ها و درآمدهای عمومی دولت است که متأسفانه دولت تا پایان سال جاری با کمبود بسیار شدید منابع مواجه است.
 
وی افزود: از مجموع ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه سال ۹۲ حداکثر یکصد هزار میلیارد تومان آن تا پایان سال جاری قابل وصول است. 

وزیر اقتصاد ادامه داد: کل منابع بودجه کفایت هزینه های ۱۲۸ هزار میلیارد تومانی دولت را نمی دهد و اشاره رئیس جمهور به این مطلب بوده است. 

طیب نیا ادامه داد: دولت هزینه های عمرانی خود را صفر درصد در نظر گرفته ضمن آنکه در ۶ ماهه اول سال جاری کل بودجه طرح های عمرانی ۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته که فقط ۳ هزار میلیارد تومان محقق شده است و مطالبات پیمانکاران به هیچ عنوان تحقق نیافته است. 

وی گفت: در این رابطه هزینه های جاری یعنی پرداخت حقوق را با کاهش شدیدی اعمال کردیم مهمترین نکته آنکه دولت تا پایان سال با عدم تحقق ۱۱۰ هزار میلیارد تومان مواجه است. 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.