درگیری خونین در ادلب/تأیید کشته شدن ۲۹ سرباز ترکیه/تشکیل جلسه اضطراری به ریاست اردوغان

برخی رسانه‌های عربی خبر داده‌اند که در یک حمله هوایی در ادلبِ سوریه، ده‌ها تن از سربازان ترکیه کشته شده‌اند؛ اما ترکیه ابتدا شمار کشته‌ها را ۹ نفر اعلام کرد و ساعتی بعد، مقام‌های ترک از افزایش این آمار به ۲۹ تن خبر دادند. ترکیه می‌گوید «خون نیروهای قهرمان‌ ترکیه بر زمین نخواهد ماند» و اقدامات این کشور در سوریه ادامه خواهد یافت.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، المیادین به نقل از خبرنگاران خود در سوریه گزارش داد که در این حمله هوایی که در جنوب ادلب رخ داده است، دست‌کم ۳۷ سرباز ترکیه کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از منابع نزدیک به معارضان دولت سوریه مدعی شد که این حمله توسط ارتش سوریه انجام شده است.

در همین حال، خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از مقامات این کشور نوشت که بر اثر حمله دولت سوریه به نیروهای ارتش ترکیه در ادلب،  ۹ تن از آنها کشته و شماری از نیروهای ترکیه نیز زخمی شده‌اند.

دقایقی بعد، فرماندار انتاکیه (منطقه‌ای در جنوب ترکیه و در نزدیکی مرز سوریه) به الجزیره گفت که شمار کشته‌شدگان این حمله به ۲۲ نفر افزایش یافته است. استاندار هاتای نیز این آمار را تأیید کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، ساعتی بعد، استاندار هاتای ترکیه گفت که در پی جان باختن هفت تن دیگر، شمار کشته‌شدگان حمله هوایی به محل استقرار نیروهای ترکیه در ادلب به ۲۹ نفر رسیده است. وی همچنین اعلام کرد که در حال حاضر ۳۶ تن از نیروهای ترکیه در بیمارستان‌ها تحت درمان هستند.

به گفته برخی مقام‌های ترک، مجروحان از طریق گذرگاه مرزی جلوه‌گوزو به ترکیه منتقل شده‌اند.

المیادین نیز خبر داده که چهار بالگرد ارتش ترکیه برای انتقال مجروحان و اجساد کشته‌شدگان این کشور وارد حریم هوایی سوریه شده است.

در پی این حمله، رجب طیب اردوغان – رئیس‌جمهور ترکیه – جلسه اضطراری شورای امنیت ملی این کشور را برای بررسی مسائل مربوط به سوریه و ادلب برگزار کرده است.

در ادامه تحولات ساعات اخیر در سوریه و ترکیه، آناتولی خبر داد که مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است. مقامات وزارت امور خارجه ترکیه و سازمان ناتو هنوز درباره محور این گفت‌وگوی تلفنی اظهارنظری نکرده‌اند.

همچنین المیادین گزارش داده است که مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با همتای ترک خود، حمله اخیر در ادلب را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داده است. پنتاگون اعلام کرده که واشنگتن در حال مذاکره راهکارهای همکاری با ترکیه و جامعه بین‌المللی است.

همزمان با این تحولات، برخی منابع مدعی شده‌اند که این حملات توسط ارتش روسیه انجام شده است. پیش‌تر رسانه‌های روس اعلام کرده بودند که تعدادی از جنگنده‌های این کشور در منطقه ادلب، توسط نیروهای ترکیه هدف قرار گرفته‌اند. ساعاتی بعد آناتولی این خبر را به نقل از منابع آگاه تکذیب کرد و نوشت: براساس اطلاعات دریافتی از منابع موثق، گزارش‌های رسانه‌های روسیه مبنی بر هدف قرار گرفتن جنگنده‌های این کشور توسط نیروهای ترکیه در ادلب صحت ندارد.

از سوی دیگر، خبرنگار الجزیره با استناد به منابع دیپلماتیک در وزارت امور خارجه ترکیه گزارش داده که یک هیأت روس در آنکارا درباره وضعیت ادلب با مقام‌های ترک گفت‌وگو کرده است.

به نوشته الجزیره، طرف ترکی بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری و اهمیت اجرای کامل توافقنامه سوچی تأکید کرده است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ترکیه با حمله به ارتش سوریه از شبه‌نظامیان در ادلب حمایت می‌کند و آنکارا «همچنان به نقض قراردادهای سوچی درباره ادلب می‌پردازد».

همچنین، برخی رسانه‌ها از آماده‌باش نیروهای ترکیه در خاک سوریه خبر داده‌اند. در پی این تحولات، پدافند هوایی سوریه در پایگاه هوایی حمیمیم، دو موشک شلیک‌شده از خاک ترکیه را رهگیری کرده‌اند.

ساعتی بعد از این اعلام حمله به نیروهای ترک در حومه ادلب، منابع خبری از شنیده شدن دو صدای انفجار در نزدیکی شهر لاذقیه، طی بامداد جمعه خبر دادند. پس از آن، خبرگزاری رسمی سوریه گزارش داد که در حمله جنگنده‌های اسرائیلی به «قنیطره»، دست‌کم سه سرباز سوری زخمی شده‌اند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا به نقل از آناتولی، فخرالدین آلتون – رئیس دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه – در واکنش به حملات اخیر به نیروهای ترک مستقر در ادلب، گفته است: خون نیروهای قهرمان‌ ترکیه بر زمین نخواهد ماند. اقدامات ما در سوریه تا شکستن دست‌ متجاوزان به پرچم کشورمان ادامه خواهد یافت. به رژیم نامشروعی که نیروهای کشورمان را هدف قرار داده است، پاسخ قاطع و متقابل نشان خواهیم داد.

او افزوده است: جامعه بین‌المللی، به ویژه طرف‌های روند آستانه، به وظایف و مسئولیت خود عمل کنند. نمی‌توانیم اجازه دهیم حوادث رواندا و بوسنی و هرزگوین، در ادلب تکرار شود.

در ادامه این تحولات، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با رابرت اوبراین – مشاور امنیت ملی کاخ سفید آمریکا – به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. هنوز در خصوص جزئیات این گفت‌وگوی تلفنی، گزارشی ارائه نشده است.

این خبر تکمیل می‌شود…

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.