درگیری پلیس ترکیه با معترضان در آنکارا

۲۴خردادماه،

پلیس ترکیه صبح امروز جمعه بار دیگر برای پراکندن معترضان در آنکارا به شلیک گاز اشک آور و ماشین های آب پاش متوسل شد.

به گزارش  واحد مرکزی خبر  به نقل از خبرگزاری شین هوا ، پس از آن که دولت ترکیه پیشنهاد کرد دربارهٔ آینده پارک گزی در استانبول همه پرسی برگزار کند ، پلیس ترکیه ناچار شد برای فرونشاندن اعتراضات در پایتخت صبح امروز به سوی تظاهر کنندگان گاز اشک آور شلیک کند .

پلیس آنکارا برای پراکنده کردن گروهی متشکل از ۲۰۰ معترض که تردد خودروها را در خیابان کندی در مجاورت سفارت آمریکا در پایتخت مختل کرده بودند ، از شلیک گاز اشک آور و ماشین های آبپاش استفاده کرد.

معترضان پس از اقدام پلیس به سوی خیابانهای اطراف پراکنده شدند ولی پلیس همچنان به تعقیب آنان ادامه داد و گزارش ها از بازداشت دست کم پنج تن از معترضان حکایت دارد .

رجب طیب اردوغان اول وزیر ترکیه دیروز ضمن صدور آخرین اخطار به هزاران معترض  در پارگ گزی از آنها خواست منطقه را ترک کنند .

به نوشته مطبوعات محلی خشونتها در سراسر ترکیه تاکنون دست کم پنج کشته و ۵۰۰۰ زخمی بر جا گذارده است . یکی از کشته شدگان یک مامور پلیس است .

شهر آنکارا پایتخت ترکیه  پنجشنبه هم شاهد برگزاری تظاهرات صدها نفر از دانشجویان  بر ضد سیاست های دولت این کشور بود.

 حاضران در این تظاهرات که در خیابانهای مرکزی شهر آنکارا و در نزدیکی پارک کوگولو برگزار شد با در دست داشتن پلاکارد ، تصاویر کشته شدگان ناآرامی های اخیر و سر دادن شعار سیاست های دولت رجب طیب اردوغان اول وزیر ترکیه در سرکوب تظاهرات معترضان در شهر های مختلف این کشور را محکوم کردند.

عزیز کونوکمان از حاضران در این تظاهرات گفت:ما برای نشان دادن همبستگی خود با آنهایی که سرکوب شدند اینجا تجمع کرده ایم.ما همچنین برای نشان دادن مخالفت خود با همه پرسی فرمایشی دولت  در اینجا گرد هم آمده ایم.چگونه می توان دربارهٔ موضوع حقوق بشر همه پرسی برگزار کرد.آیا فکر می کنید که آنها تنها می خواهند دربارهٔ قطع کردن چند درخت  همه پرسی برگزار کنند؟دولت با این کار خود قصد فرافکنی دارد.

اورهان سیمسک یکی دیگر از تظاهرکنندگان گفت:ما برای دفاع از آزادی و کشورمان در این محل تجمع کرده ایم.در چند روز اخیر شاهد رفتار خشونت بار پلیس بر ضد مردمی بودیم که به دنبال حقوق خود بودند.حزب حاکم با بیانیه های خود بارها به تنش دامن زد و اوضاع بدتر شد.

براساس این گزارش تظاهرکنندگان حاضر در میدان تقسیم استانبول اخطار اردوغان را  بی فایده و تنها یک ژست سیاسی اعلام کردند .

 دانشجوی رشته جامعه شناسی در میدان  تقسیم شهراستانبول  گفت:  مشکل ما ، همه پرسی برای احداث مرکز خرید در میدان تقسیم نیست بلکه ما  مخالف زیر پا گذاشتن حقوق  بشر و آزادی  در ترکیه  هستیم. اردوغان  با بسیج  دستگاههای مرتبط  با حزب حاکم خود ، رای گیری را به نفع خود به پایان میرساند. یک تظاهرکننده بیست و دو ساله زن نیز خارج از چادر خود در میدان تقسیم گفت: شاید همه پرسی در روزهای اول پیشنهاد خوبی بود  ولی اینک فقط یم تاکتیک از سوی اردوغان است.     

گفتنی است  روز قبل اردغان اول وزیر ترکیه  با بیان اینکه دیگر صبرم به سر رسیده است  برای آخرین بار به تظاهر ‌کنندگان در میدانِ تقسیم استانبول،  ۲۴ ساعت  اخطارداد تا این میدان را تخلیه کنند. با وجود پیشنهاد دولت به تظاهرکنندگان برای برگزاری همه پرسی دربارهٔ طرح توسعه پارک گِزی، میدان تقسیم استانبول شاهد برگزاری تظاهرات مخالفان دولت بود. از آغاز درگیری  ها میان پلیس و تظاهرکنندگان، دست‌کم پنج نفر کشته و بیش از ۵ هزار  نفر زخمی شده اند.

هشدار ؛‌  تاثیر ناآرامی های اخیر ترکیه  بر اقتصاد این کشور

مقام ترکیه ای  با اشاره به  تاثیرات سوء اقتصادی ناآرامی های اخیر ترکیه اخطار داد افزود :  گفت:« ناآرامی های اخیر به سبب موضوع پارک گزی در شهر استانبول ترکیه در بروز التهاب اخیر در بازارهای ترکیه نقش داشته است. اگر این اعتراض ها و ناآرامی ها ادامه پیدا کند، بی تردید می تواند آثار منفی بر اقتصاد ترکیه به همراه داشته باشد. محمت سیمسک وزیر دارایی ترکیه تاکید کرد :  این ناآرامی ها عواقب بدی برای صنعت گردشگری ترکیه نیز به همراه خواهد داشت.


باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.