دریافت بهره مالکانه از تمامی معادن و توسعه فعالیت های ایمیدرو یک ضرورت است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مجلس بهره مالکانه ۳۰ درصدی معادن سنگ آهن را تصویب کرد

به نظر می رسد که این مصوبه مجلس، گامی در جهت تحقق بهره مالکانه و ایفای حقوق دولت و بیت المال باشد و در صورتی که نمایندگان مجلس و دولت در جهت توسعه دریافت بهره مالکانه در بخش های دیگر معادن عمل نمایند، منجر به بهبود شرایط درآمد و هزینه و طرح های توسعه و مطالعاتی و تحقیقی ایمیدرو و توسعه صنایع معدنی و معادن کشور خواهد شد

خبر اقتصادی – نمایندگان مجلس تصویب کردند ۳۰ درصد مبلغ فروش محصولات معادن سنگ آهن به خزانه‌داری کل کشور واریز شود.

 پیش از این، ۵ درصد از قیمت شمش به عنوان بهره مالکانه سنگ آهن دریافت می شد که عده ای معتقدند این مبلغ بالاتر از ۳۰ درصد فروش سنگ آهن است. البته بعضی دیگر از کارشناسان معتقدند باتوجه به صادرات سنگ آهن کشور و سایر کانی های معدنی، لازم است که بابت کلیه معادن که تحت حاکمیت و مالکیت دولت است، مبلغ ۳۰ درصد دریافت و به حساب خزانه واریز شود تا دولت بتواند این پول را صرف توسعه طرح های استانی و تحقیق و پژوهش و سایر طرح های عمرانی زیر مجموعه سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی کند. 

براین اساس، به نظر می رسد که این مصوبه مجلس، گامی در جهت تحقق بهره مالکانه و ایفای حقوق دولت و بیت المال باشد و در صورتی که نمایندگان مجلس و دولت در جهت توسعه دریافت بهره مالکانه در بخش های دیگر معادن عمل نمایند، منجر به  بهبود شرایط درآمد و هزینه و طرح های توسعه و مطالعاتی و تحقیقی ایمیدرو و توسعه صنایع معدنی و معادن کشور خواهد شد. 

براساس مصوبه مجلس، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج‌کننده معادن سنگ آهن پروانه بهره‌برداری آنها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و یا شرکت‌های تابعه می‌باشد، موظفند بابت حق انتفاع پروانه بهره‌برداری از معادن فوق در سال ، ۳۰ درصد مبلغ فروش محصولات خود (سنگ‌‌آهن خام، سنگ‌آهن دانه‌بندی و کنستانتره- شامل کنستانتره تحویلی برای گندله‌سازی داخل شرکت و کنستانتره فروشی به خارج از شرکت) را به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۳۴۱۱۹ جدول شماره ۵ این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نمایند.

همچنین جزء ۳ بند «الف» تبصره ۱۰ تصویب شد که بر اساس آن «مالیات بر درآمد سال هر یک از معادن موضوع این بند به خزانه معین استان محل استقرار معدن واریز می‌گردد».

بر اساس این گزارش کمیسیون تلفیق تصویب کرده بود که معادن بزرگ سنگ آهن ۳۰ درصد فروش خود بابت بهره مالکانه به دولت بپردازند. 

بهره مالکانه معادن سنگ آهن در سال آینده کمتر از امسال است

مدیرعامل شرکت سنگ آهن چادرملو گفت: با مصوبه مجلس در مورد بهره مالکانه معادن سنگ آهن، رقم کمتری نسبت به سال جاری از معدنکاران دریافت خواهد شد.

محمود نوریان در گفت ‌و گو با فارس با اشاره به مصوبه مجلس در مورد بهره مالکانه معادن سنگ آهن، اظهار داشت: طبق مصوبه دیشب، ۳۰ درصد از قیمت فروش سنگ آهن به عنوان بهره مالکانه در سال ۹۳ دریافت خواهد شد.

وی توضیح داد: در سال جاری ۵ درصد قیمت شمش به عنوان بهره مالکانه معادن سنگ آهن لحاظ می‌شود که این رقم برای سال آینده ۳۰ درصد از میزان فروش سنگ آهن تعیین شده است.

نوریان با بیان اینکه به این ترتیب بهره مالکانه دریافتی از معادن سنگ آهن در سال آینده کمتر از امسال خواهد بود، ابراز امیدواری کرد با فعال شدن طرح‌های فولادی، فروش سنگ آهن نیز وضعیت بهتری داشته باشد و خروج بازار فولاد از رکود، رونق معادن سنگ آهن را به همراه داشته باشد.

وی افزود: بحث‌ها در مورد آزاد سازی قیمت سنگ آهن نیز ادامه دارد و امیدواریم در حد مقدور این مسئله عملی شود.

طبق مصوبه دیشب مجلس، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی استخراج‌کننده معادن سنگ آهن پروانه بهره‌برداری آنها به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و یا شرکت‌های تابعه می‌باشد، موظفند بابت حق انتفاع پروانه بهره‌برداری از معادن فوق در سال ، ۳۰ درصد مبلغ فروش محصولات خود (سنگ‌‌آهن خام، سنگ‌آهن دانه‌بندی و کنستانتره- شامل کنستانتره تحویلی برای گندله‌سازی داخل شرکت و کنستانتره فروشی به خارج از شرکت) را به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۳۴۱۱۹ جدول شماره ۵ این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.