دریافت ۲۰ درصد سود سالانه از شرکتهایی که سهام عدالت را پرداخت نکردند

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی اتاق تعاون ایران، ‘داریوش پاک بین’ رییس اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت افزود: طرح سهام عدالت افتخار دولت نهم و دهم است که با هدف فقرزدایی و توزیع عادلانه درآمد میان دهک‌های جامعه به اجرا در آمد.

وی درباره دلیل تاخیر در پرداخت سود سهام عدالت اظهار داشت: عدم پرداخت سود سهام ناشی از عملکرد تعاونی‌های سهام عدالت نیست، بلکه به علت بدهی شرکتهای دولتی است که باید درآمدهای حاصله از محل فروش شرکتها را پرداخت کنند.

پاک بین ادامه داد: متاسفانه یکسری ناهماهنگی‌ها در زمینه توزیع سود سهام وجود دارد از جمله این که، یک سیستم نظارتی قوی بر رابطه بین شرکتهای تعاونی و سرمایه‌گذاری استانی با شرکتهای سرمایه‌ پذیر وجود ندارد که اعمال نظارت شود و سازمان خصوصی‌ سازی نیز هیچ اهرمی در این خصوص در اختیار ندارد.

وی افزود: مجلس مدتی قبل تصویب کرد که سازمان خصوصی‌ سازی می تواند این پول را از شرکتهای سرمایه‌ پذیر بگیرد، اما مشکل اینجا است که شرکتهای سرمایه‌ پذیر طبق قانون، چهار ماه پس از سال مالی می توانند پرداخت داشته باشند و هشت ماه فرصت دارند سود سهام را به شرکتهای سرمایه‌گذاری یا طلبکاران خود پرداخت کنند که همین مساله عملا تا ایام نوروز طول می کشد و از پرداخت آن خودداری می کنند.

دبیر کل اتاق تعاون ایران متذکر شد: در حالت خوشبینانه ۱۸ ماه طول می کشد تا این مبالغ به شرکتهای سرمایه‌گذاری، شرکتهای کارگزاری یا سازمان خصوصی سازی داده شود تا این مبلغ از بدهی شرکتهای تعاونی و مردم کسر شود.

وی گفت: متاسفانه بعضی شرکتهای بزرگ مثل پالایش و پخش از دادن سود متعلقه به سهام عدالت از سال ۸۶ به بعد خودداری کرده و بخش اعظمی از آن را پرداخته نکرده است که این اتفاق باعث شده تا شرکتهای سرمایه‌گذاری و تعاونی نتوانند بدهی خود را به دولت بپردازند و سهامشان آزاد نشود.

به گفته وی، در صورتی که این سود پرداخت نشود سازمان خصوصی سازی و وزارت امور اقتصاد و دارایی این حق را دارند که رأسا از حسابهای شرکتهای مذکور مبالغ را برداشت و به خزانه دولت واریز کنند.

اقتصام ** ۹۱۲۳ **۱۵۹۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۰۵۶۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.