در ایام نوروز مواظب دندان های بچه ها باشید!

۲۳م اسفند ،

کودکان فضای نوروز را با ویژگی های مختلف آن از لباس نو عید گرفته تا شیرینی و شکلات خوردن دوست دارند، اما دندان پزشکان همیشه اخطار می دهند که خوردن شیرینی و شکلات بسیارسبب ایجاد فساد دندان می گردد.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛  چهار راهکار برای کاهش خطر ایجاد فساد دندان: اول اینکه باید کاری کرد بزاق دهان بسیار ترشح شود تا از تجمع باکتری ها در سطح دندان جلوگیری کند برای این منظور از موادی که با اصطلاح آب دهان را راه می اندازند نظیر لواشک و ترشی ها در حد اعتدال می توان استفاده کرد.

راه حل دوم این است که موادی که اسید را خنثی می‌کنند مثل مواد پروتئینی به ویژه شیر و پنیر در برنامه غذایی به ویژه همراه با غذاهای کربوهیدارت دار، گنجانده شود.

 
سومین قدم آن است که کاری کنیم تا ایمونوگلوبولین ها در بزاق بیشتر شوند تا با فعالیت باکتری ها مقابله کنند برای این منظور یک رژیم غذایی متعادل و متوازن در دراز مدت می تواند مفید باشد.

و سرانجام چهارمین کار استفاده از کلسیم و فلوراید به صورت مکمل یا از طریق غذاهای حاوی آنهاست.

براین اساس موارد زیر پیشنهاد می گردد:
– از یک برنامه غذایی متعادل و متوازن برای کاهش احتمال فساد دندان پیروی کنید بهداشت دهان و دندان را با مسواک زدن منظم رعایت کنید و کودکان خود را نیز به این رفتار عادت دهید تا حد امکان غذاهای پروتئینی و کربوهیدارت دار (قند و نشاسته) را با هم تلفیق کنید .

– نوشیدنی ها قند دار مثل آبمیوه ها را بین فواصل غذایی به بچه ها ندهید و در صورت تمایل آنها را همراه غذا به کودکان بدهید.

– بعد از غذاهای پرکربوهیدرات کمی پنیر به بچه ها بدهید و بچه ها را عادت دهید به جای آنکه  نوشیدنی ها خود را جرعه جرعه در مدت طولانی بنوشند آنها را سربکشند و بسیار مزه مزه نکنند.

منبع: کودک سالم


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.