در اینجا دل ها به خدا می پیوندد

وقتی برای اولین باراسم نمایشگاه قرآن را می شنوید،چه چیزی در ذهن شما بیدارمی شود، تصویر قرآن، تلاوت قرآن، قاری قرآن و یا کتاب مقدس قرآن با جلد های مختلف و یا …. .

بطور حتم افکار شما به سمت و سویی نمی رود که از نمایشگاه های دیگر درذهن دارید، اینجا خبری از داد و هوار کشیدن دستفروشان جلوی نمایشگاه های دیگر برای جلب مشتری نیست، چرا که اینجا نمایشگاه قرآن است.

برگزاری نمایشگاه بزرگ قرآن کریم قشم درماه مبارک رمضان شور و حال خاصی میان مردم این جزیره ایجاد کرده است، همگی در تلاشی بی وقفه خارج از گرمای طاقت فرسای تابستان جزیره قشم مسرور و خوشحال به این سو و آن سو می دوند.

دیدنی و ستودنی است، شتاب هر کدام به سویی که با دویدن آنها آشکار می شود، کسانی که دراین نمایشگاه مشغول رتق و فتق امور جاری هستند، هرچند مدت یکبار قطره های عرق را از پیشانی شان با پشت دست پاک می کنند و با نیرویی سرشار از عشق به کارش شان ادامه می دهند.

فرقی ندارد او چه کاره است، چه پست و مقامی دارد، همگی در تلاش برای برگزاری مراسمی باشکوه و در شان عظمت کتاب خدا.

بالاخره بعد از مدتی نه چندان کوتاه، صدای مجری برنامه خبر از شروعی داد که ساعت ها همه در انتظارش بودند، صندلی های سفیدرنگ سالن آنقدر سریع مملو از جمعیت شد که به هیچ کس فرصت انتخاب صندلی را نمی داد و هرکس در اولین صندلی خالی خود را جا می داد تا ایستاده مجبور به شنیدن و دیدن نباشد.

‘محوریت نمایشگاه با ترویج و آموزش مربی قرآن’

درست و به جاست این سخن: ‘هرچیزی با بهار زیباتر می شود و قرآن کریم هم با ماه رمضان ستودنی است حتی اگر در تابستان داغ قشم باشد’. این جمله از زبان کسی جاری می شود که سودای عشق و زندگی برای مردم قشم در سر می پروراند.

حجت الاسلام علی ملا نوری، مدیر ویژه فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم و سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با ذکر این جمله و ضمن تشکر و قدردانی از مردم خونگرم قشم برای استقبال بی نظیرشان از این نمایشگاه می افزاید: این نمایشگاه با محوریت ترویج و توسعه آموزش و تربیت مربی قرآنی، هدیه ای است به مردم خوب و فرهنگ دوست جزیره قشم.

‘استفاده از روش های نوین قرآنی’

نکته جالب توجه دراین نمایشگاه استفاده از روش های نوین برای قرائت قرآن است، از جمله در مراسم افتتاح این نمایشگاه وقتی قاری قرآن در حال تلاوت آیاتی از قرآن مجید بود، برای خیلی ها جالب و تازگی داشت که دختران کوچکی با لباس سفید در حکم یک فرشته این قاری را دوره و به عنوان حاملان قرآن فضا را ملکوتی تر کرده بودند، البته استفاده از یک آهنگ دلنشین و نورپردازی زیبا نیز فضای مراسم را جلوه ای خاص داده بود.

کیفیت کار تاثیر خوب و خوشی به مهمانان و خصوصا بچه ها گذاشته بود و این یعنی موفقیت مجریان نمایشگاه در هر لباس و مقام، گروه تواشیح هدی نیز که از مهمانان ویژه این مراسم بود با اجرای زیبای خود در این موفقیت شریک بودند، مخصوصا اجرای آهنگین آنها در پایان، همگی را به یاد سریال یوسف پیامبر انداخته بود.

‘منطقه آزاد قشم یک الگوست’

امام جمعه شهرستان قشم نیز ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: امشب یک واقعه بسیار بزرگ و بی نظیر در نوع خود، درعرصه فرهنگ شهرستان قشم در حال اتفاق افتادن است، این اتفاق بسیار مبارک است چرا که در جهت تحقق بخشیدن به رهنمودها و فرمایشات مقام معظم رهبری است که فرمودند: ‘همه وظیفه داریم فرهنگ و معارف قرآن را گسترش دهیم’.

حجت الاسلام احمد حسن زاده نمایشگاه قرآن را کار بزرگی دانست و با تشکر از عوامل و دست اندرکاران اجرای این نمایشگاه افزود: این نکته باید مورد توجه مسولانی که در مناطق آزاد دیگر هستند، قرار گیرد و از منطقه آزاد قشم الگو بگیرند و این حرکت عظیم را که سمت و سوی حرکت آن به سوی گسترش فرهنگ قرآنی است، ادامه دهند.

امام جمعه قشم در ادامه گفت: کاری که مدیریت ویژه فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم انجام داده یک حرکت بزگ در مسیر گسترش فرهنگ و معارف قرآنی است و جای بسی تشکر است.

وی حرکت در مسیر قرآنی را حرکت در مسیر نور دانست و گفت: مطمئناً پایان این حرکت نجات انسان هاست، پایان آن بیرون آمدن از ذلت و رسیدن به عزت است.

‘دبیرخانه نمایشگاه فعال شود’

حجت الاسلام حسن زاده همچنین گفت: امروز اگر جوامع اسلامی بخواهند به عزت کامل آن برسند باید در مسیر حرکت به سوی خداوند حرکت کنند و انسان باید از مسیر پایین حرکت کرده و به سوی بالا برود و درماه مبارک رمضان که پل ارتباطی با خداوند است و می تواند زمینه ای برای شناخت خود باشد، باید بیشتر و بهتر خود را بشناسیم.

امام جمعه قشم افزود: این نمایشگاه بسیار مبارک است و امید است که در این ده روز خلاصه نشود و انتظار می رود که دبیرخانه این نمایشگاه فعال شود و در طول سال دبیرخانه حرکت خود را تنظیم و فعالیت های قرآنی جزیره را رصد کند.

‘حوزه فرهنگ زمان و مکان ندارد’

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم هم زبانش قاصر از گفتن همه خوبی های این مراسم بود.

اسفندیار حیدری پور ابتدا تشکر کرد از مردم فهیم قشم و همه کسانی که در برپایی این نمایشگاه از هیچ کوششی دریغ نکردند.

وی این حرکت فرهنگی را پایان ناپذیر و سرلوحه ای برای کارهای بعدی دانست و افزود: در اوایل تاسیس مدیریت ویژه فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم و جدایی آن از استان در منطقه خیلی ها بر ما ایراد و خرده گرفتند، ولی ما با اطمینان و عزمی راسخ سکان این مدیریت را به دستان توانمند جناب حجت الاسلام ملا نوری دادیم و امروز مفتخریم که شرایط موجود ما را سرافراز کرده است.

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم همچنین گفت: آن جریانی که ما همیشه دنبال آن بودیم همین فرهنگ سازی است، چرا که قشم با داشتن ۱۲۰هزارنفرجمعیت بومی و غیر بومی نیاز دارد که با امکانات فراهم شده در عرصه فرهنگ به این هدف برسد.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را در زمینه آموزش قرآن و پرداختن به نسل پایه جامعه خصوصا نوجوانان و جوانان دانست و یادآور شد: ما باید در این دو محور با دقت بیشتری حرکت کنیم تا بتوانیم سریع تر کارها را به سرانجام برسانیم.

حیدری پوری ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین نمایشگاه بزرگی درقشم افزود: امسال این نمایشگاه و دراین سطح برای ما افتخار بزرگی است، شاید درسال های گذشته نمایشگاه هایی برگزار می شد اما آنها تا این حد و دراین سطح نبودند و امید است که در سال های آتی بتوانیم بیشتر و بهتر ظاهر شویم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین گفت: حوزه فرهنگ حوزه ای نیست که اختصاص به یک زمان و فضای خاص داشته باشد و ما بعد از ماه مبارک رمضان نیز جشنواره فرهنگی منطقه آزاد قشم را به مدت یک ماه در پیش رو داریم و بعد از آن هم جشنواره پاییز و زمستان از برنامه های آینده ماست.

‘در قد و قواره قشم باشید’

حیدری پوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تمام فعالیت های انجام شده را با محوریت وحدت سرلوحه کار فرهنگ قرار دادیم و امید است که بتوانیم شرایط بهتری را نیز در آینده رقم بزنیم.

وی اعتقاد دارد که به لحاظ نزدیکی با کشورهای خلیج فارس، منطقه آزاد قشم می تواند در حوزه فرهنگ بازار مناسبی داشته باشد.

مدیر عامل منطقه آزاد قشم همچنین گفت: امیدواریم بتوانیم امکانات و شرایطی را در جزیره قشم به وجود بیاوریم که در نبود مسوولان نیز مردم به طور خودجوش امور فرهنگی را به اجرا دربیاورند.

حیدری پور تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد قشم با تمام قدرت در خدمت مردم است و برگزاری نمایشگاه قرآن در ماه مبارک رمضان اتفاق مهمی است و من همیشه به همکارانم می گویم که در نمایشگاه ها و جشنواره ها در قد و قواره قشم شرکت کنید، طوری که مردم و بازدیدکنندگان به حوزه فرهنگی قشم افتخار کنند و جزیره قشم همچون نگینی در حوزه فرهنگی در سطوح ملی و بین المللی بدرخشد.

‘زیرساخت ها به سرانجام می رسند’

حیدری پوری همچنین از برنامه ها و زیر ساخت های اقتصادی مورد احتیاج جزیره قشم چنین یاد کرد و گفت: پل خلیج فارس، بیمارستان و فرودگاه که از اولویت های منطقه آزاد قشم است، تا پایان عمر دولت دهم به بهره برداری می رسد و اولویت بعدی ما نیز در حوزه فرهنگی است که امید است با همکاری دوستان و مسوولان هر چه بهتر و باشکوه تر اجرایی شود.

‘نمایشگاه در یک نگاه’

مدیرویژه فرهنگ وارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم نمایشگاه بزرگ قرآن کریم قشم را این گونه معرفی می کند: این نمایشگاه برای اولین بار در این سطح و با مساحتی حدود پنج هزار متر مربع برگزار شده و دارای یک هزار و ۲۵۰ نرم افزار جدید و یک هزار و ۲۵۰ جلد کتاب است.

حجت الاسلام علی ملانوری عرضه آخرین نرم افزارهای قرآنی، محصولات قرآنی متنوع و نوین، جلسات انس با قرآن، نمایشگاه های متعدد هنری در قالب های پوستر، عکس، خوشنویسی و معرق و بخش ویژه کودک و نوجوان را از مهم ترین بخش های این نمایشگاه اعلام کرده و می افزاید: برگزاری دو دوره تربیت مربی قرآن هم در جزیره قشم و هم در جزیره هرمز و بخش های جنبی مانند حجاب و عفاف و غیره نیز در این نمایشگاه پیش بینی شده است.

نمایشگاه بزرگ قرآن کریم قشم در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی این جزیره تا ۱۴مرداد همه شب از ساعت ۱۸الی ۲۴برای بازدید و استفاده علاقه مندان دایر است./ک۴

۱۸۷۱/۶۶۸ / ۶۷۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۹۳۲۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.