در بیانیه غیرمتعهدها و چین تاکید شد: به کارگیری سلاح‌های شیمیایی غیرقابل قبول است

۲۰فروردین۱۳،

کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها و چین در بیانیه‌ای مشترک در اولین روز برگزاری سومین کنفرانس بازنگری اجرای کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه، مواضع مشترک خود را در ارتباط با مهمترین مسایل و تحولات بین‌المللی مرتبط با کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی تشریح کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این بیانیه که محمدمهدی آخوندزاده، معاون امور بین‌الملل وزارت خارجه کشورمان آن را قرائت کرد، جنبش غیرمتعهدها و چین ضمن تاکید بر اینکه سلاح‌های کشتار جمعی یکی از مهمترین تهدیدات برای صلح و امنیت بین‌المللی به شمار می‌آید، خواستار خلع سلاح کامل و همه جانبه سلاح‌های کشتارجمعی شدند.

در این بیانیه، این کشور از سند نهایی شانزدهمین کنفرانس سران دولت‌ها و کشورهای عضو عدم تعهد در تهران و تصمیمات آنها در ارتباط با کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی حمایت کردند.

در این بیانیه مشترک بار دیگر از اینکه کشورهای دارنده سلاح‌های شیمیایی نتوانسته‌اند به تعهدات خود در امحاء کامل ذخایر سلاح های شیمیایی خود تا ضرب‌الاجل تعیین شده برای این منظور یعنی ۲۹ آوریل ۲۰۱۲ (۱۰ اردیبهشت ) عمل کنند، ابراز نگرانی جدی شده و تصریح شده که پایبند نبودن این کشوربه تعهدات خود سبب آسیب رساندن به کنوانسیون خواهد شد.

در این بیانیه از سومین کنفرانس بازنگری خواسته شده است که این موضوع را با حساسیت بررسی و از کشورهای دارنده سلاح‌های شیمیایی بخواهد که به تعهدات اصولی خود در نابودی کامل این سلاح‌ها پایبند باشند و اقدامات خود در این زمینه را تسریع بخشند.

جنبش غیرمتعهدها و چین در بیانیه خود با اشاره به تحولات اخیر در سوریه، با محکوم کردن به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در این کشور و ابراز نگرانی شدید از این اتفاق، از تصمیم دبیرکل سازمان ملل متحد در انجام تحقیقات در این ارتباط با حمایت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از این تحقیقات استقبال و اعلام کردند که به کارگیری سلاح‌های شیمیایی توسط هر کس و تحت هر شرایطی غیرقابل قبول است و باید توسط جامعه بین‌المللی محکوم شود.

در این بیانیه در ارتباط با موضوع «جهان‌شمولی» کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی و الحاق هرچه سریع‌تر غیراعضا به آن، از دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و تمام کشورهای عضو خواسته شده است تا تلاش‌های خود را دوچندان کنند و تاکید شده است که کشورهایی که عضو کنوانسیون نیستند، نباید از منافع مترتب بر کنوانسیون که شامل کشورهای عضو می‌شود برخوردار باشند.

اجرای کامل، موثر و غیرتبعیض‌آمیز مفاد کنوانسیون دربارهٔ تجارت و همکاری بین‌المللی بین کشورهای عضو و حذف کنترل‌ها و محدودیت‌های صادراتی بین اعضا که از سوی بعضی از کشورها با اهداف و انگیزه‌های سیاسی صورت می‌گیرد، از دیگر موضوعاتی بوده است که در این بیانیه از سوی کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها و چین بر آن تاکید شده است.

در همین ارتباط ، تاکید شده است که اعمال تحریم‌های یک جانبه علیه کشورهای عضو برخلاف مفاد کنوانسیون است و می تواند اعتبار آن را مخدوش کند.

در بخشی از این بیانیه، مصوبه سازمان برای تاسیس شبکه بین المللی حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که توسط کشورمان پیشنهاد شده است، مورد حمایت کشورهای عضو عدم تعهد و چین واقع شده است.

به گزارش ایسنا، سومین کنفرانس بازنگری کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی از روز دوشنبه کار خود را در لاهه هلند آغاز کرده است و دو هفته ادامه خواهد داشت.

هدف از این کنفرانس، بررسی اجرای کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی در ۵ سال قبل و طراحی نقشه راه برای اجرای آن برای ۵ سال آینده است. هیاتی به سرپرستی معاون امور بین‌الملل وزارت خارجه کشورمان در این کنفرانس شرکت کرده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.