در بیمارستان‌های تامین اجتماعی چه می‌گذرد؟

اردیبهشت ۱۴۰۳

نارضایتی مردم از خدمات دهی بیمارستان‌های تامین اجتماعی

بیش از ۴۰ میلیون نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند اما بیمارستان‌های پذیرنده این نوع بیمه جواب‌گوی یک سوم مراجعه کنندگان آن هم نیست.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، به نقل از پایگاه اینترنتی وطن آنلاین، بخش وسیعی از جامعه ایرانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند اما این اشخاص خدمات مناسبی را از این بیمه بویژه در حوزه بداشت و درمان دریافت نمی کنند در حالی که بر اساس قانون اساسی کشور و مطابق اصل ۲۹ قانون اساسی: «بر خورداری از تاًمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری پیری، از کارافتادگی، بی سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبتهای پزشکی بصورت بیمه و غیره حقی است همگانی و دولت مکلف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایتهای مالی فوق را برای یک یک اشخاص کشور تامین کند.»

بخش وسیعی از جامعه توان پرداخت هزینه های سنگین بیمارستان های خصوصی را ندارند و تمایلشان ان است که از طریق بیمه های تامین اجتماعی به معالجه بپردازند. با توجه به آنکه بیش از ۴۰ میلیون نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند اما بیمارستان های پذیرنده این نوع بیمه جوابگوی یک سوم مراجعه کنندگان آن هم نیست. از سوی دیگر نارضایتی های بسیاری از نحوه رسیدگی در این بیمارستان ها شنیده می گردد.

عدم توجه کافی به بیماران به سبب مراجعات بسیار

وقتی از درب بیمارستان های تامین اجتماعی وارد می شویم با انبوهی از جمعیت مواجهیم که هر یک بواسطه درد خود تلاش می کند سریع تر به دکتر برسد اما بعد از معطلی های چند ساعته با ویزیت های سرپایی مواجه می گردد و پاسخ طبیبان از این کار صفهای طویلی است که پشت درب دکتر کشیده شده است و این ناشی از کم بودن تعداد این نوع بیمارستان است.

پایین بودن سطح کیفیت خدمات

اما نکته دیگر در خصوص این بیمارستان ها وجود دارد؛ پایین بودن کیفیت خدمات آنها است به نحوی که متصدیان در پاسخ به چرایی این موضوع می گویند:«به یک بیمارستان دولتی مراجعه کردید و قدر پولی که می دهید به شما خدمات می دهند» این جمله آنها در حالی است که بر اساس قانون اساسی این وظیفه دولت است که محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایتهای مالی و… نیازهای خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبتهای پزشکی را برای اشخاص جامعه فراهم نماید.

زمان بر بودن مراجعه به این بیمارستان ها

همچنان که در فوق اشاره کردیم هیچ تناسبی بین تعداد مراجعه کنندگان و تعداد بیمارستان های تامین اجتماعی وجود ندارد و این سبب شده است برای بیماری های سطحی ساعت ها و روزها بیماران معطل شوند و برای عمل های جراحی که اتفاقا موارد حاد تری نسبت به حالت اولین می باشند بیمار گاها بین شش ماه تا یکسال در صف عمل معطل می مانند که این در وخیم تر شدن وضعیت جسمانی اشخاص نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت و اعمالی که با مختصر زمان و کمترین هزینه مرتفع می گردد به هزینه های سنگین و طول درمان بیشتر منجر می گردد.

بی میلی پزشکان برای فعالیت در این بیمارستان ها

دیگر مسئله ای که هم بیماران را آزار می دهد و هم مدیران بیمارستان ها را بی رغبتی طبابت پزشکان در این بیمارستان ها است. با توجه به درآمد های کلان پزشکان از مطبها و بیمارستان های خصوصی رغبت آنها به فعالیت در بیمارستان های تامین اجتماعی کم بوده و گاها با اکراه صورت می گیرد؛ این اتفاق حتی در بعضی رفتارهای آنها نیز به چشم می خورد که همواره دیر بر سر شیفت بیمارستان خود حاضر می شوند و تلاش دارند زودتر نیز خارج شوند.

مسائل بالا و بسیاری دیگر از مسائل که در این مجال فرصت پرداختن به آن نیست؛ قسمتی از مشکلاتی است که مردم طبقه متوسط رو به پایین جامعه که تعداد آنها نیز بسیار است با ان دست و پنجه نرم می کنند و مسئولین نیز بی تفاوت و کم توجه به آن می گذرند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.