در تحقیقات درباره حمله به کنسولگری آمریکا پیشرفتهایی حاصل شده است

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، این حمله به کشته شدن چهار آمریکایی از جمله کریستوفر استیونز سفیر این کشور منجر شد.

ابو شاقور در نخستین مصاحبه خود بعد از آنکه روز چهارشنبه مجلس ملی موسسان او را به عنوان نخست وزیر جدید لیبی انتخاب کرد، گفت: ما در تحقیقات پیشرفت قابل توجهی داشتیم. ما اسامی و تصاویری را در اختیار داریم. افرادی بازداشت شدند و دستگیری افرادی دیگر در این لحظه که من با شما صحبت می کنم در جریان است.

نخست وزیر لیبی از ارائه اطلاعات درباره شمار افراد بازداشت شده و وابستگی احتمالی آنها خودداری کرد: من نمی خواهم این افراد را قبل از آنکه به صورت دقیق شناسایی شوند، دسته بندی کنیم.

 حمله روز سه شنبه به کشته شدن چهار کارمند آمریکایی در لیبی موج محکومیت بین المللی را به دنبال داشته است.

مقامات لیبی روز چهارشنبه انگشت اتهام را هم زمان متوجه طرفداران رژیم معمر قذافی رهبر سابق این کشور و القاعده کردند.

مصطفی ابو شاقور که تا زمان تشکیل دولت جدید لیبی معاون نخست وزیر بود،با بیان اینکه “ما تاکنون دلیل و سندی مبنی بر حضور سازماندهی شده القاعده در لیبی نداریم” در همین حال اعلام کرد: جوانانی هستند که تحت تاثیر ایدئولوژی افراطی القاعده قرار دارند.

وی تصریح کرد افراطیون در لیبی در اقلیت هستند و شمار آنها به یکصد تا یکصد و پنجاه نفر نمی رسد. اغلب جوانان مسلمان میانه رو هستند. افراطیون اقلیتی بیش نیستند .

وی این حمله را “اقدامی زشت، مجرمانه و تروریستی” توصیف و اعلام کرد این حمله « اقدامی نادر است و به عنوان یک پدیده در جامعه لیبی به حساب نمی آید و تبعات منفی بر روابط با متحدان و شرکای اروپایی و آمریکایی لیبی که در جریان انقلاب از ما حمایت کردند، نخواهد داشت.

نخست وزیر لیبی از تایید اظهارات دیروز یک مقام بلند پایه آمریکا مبنی بر اعزام دو کشتی جنگی به ساحل لیبی خودداری اما گفت: ما هرگز اجازه نخواهیم داد حاکمیت لیبی زیر سئوال برود.

آمریکا همچنین از استقرار یک تیم پنجاه نفره از متخصصان مبارزه با تروریسم در لیبی خبر داده است.

ابو شاقور اعلام کرد استقرار این نیرو با رایزنی با مقامات لیبیایی صورت می گیرد و آمریکا قصد دارد در طرابلس امنیت سفارت و محل اقامت دیپلمات های خود را تامین کند.

وی همچنین از کشته شدن کریستوفر استیونس سفیر آمریکا در لیبی ابراز تاسف کرد و گفت: ما از مرگ این مرد که در طول انقلاب چند ماه در بنغازی حضور داشت و از ما حمایت کامل کرد، غمگین هستیم. او فردی بود که لیبی را دوست داشت.

ابو شقور افزود: آنچه که در بنغازی روی دارد به وجهه مردم لیبی لطمه زد. این افراد قبل از اینکه دیپلمات باشند میهمان ما بودند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.