در تخت خواب گرم و نرم به کودک شیر ندهید

اردیبهشت ۱۴۰۳

پزشکان به تازگی دریافته اند که مادرانی که کودکان نوزاد خود را در کنار خود می خوابانند آنها در معرض خطر جدی سندرم مرگ ناگهانی نوزاد قرار می‌دهند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران براساس یک مطالعه جدید پزشکان به والدین و به ویژه مادران شیرده توصیه اکید می کنند که تا ۶ ماهگی کودک را در تخت مجزایی که برای او تدارک دیده اند بخوابانند. 

گفتنی است بسیاری از مادران، راحتی بدون استرس به کودک برای شیردهی، کمبود جا و نگرانی به همراه حس علاقه دیدن نوزاد را از جمله دلایلی ذکر میکنند که سبب می شود کودک را در کنار خود در تخت قرار دهند. 

بررسی ها نشان میدهند از جمله خطراتی که در این حالت کودک را تهدید می کند کمبود اکسیژن، غلط زدن و قرار گیری ملحفه و یا بالش روی بینی کودک، به همراه استشمام بوی عطرو یا سیگار مصرفی توسط والدین است. 

پزشکان با بررسی بر روی گروه های داوطلبان شامل ۱۵۰۰۰ خانواده و در خواست از آنها برای جدا کردن جای کودک دریافتند که میزان رخداد  سندرم مرگ ناگهانی نوزاد تا حدود ۸۸% در این خانواده ها کاهش یافته است. 

پزشکان در عین حال جدا کردن جای خواب نوزاد از مادر را عامل محرکی برای مادر می دانند تا در صورت نیاز به دادن شیر به کودک حس خواب آلودگی خود را کنار گذاشته و با سطح بالایی از هوشیاری از نوزاد خود نگهداری کند. 

به تازگی قرار است خواباندن کودک در یک تخت جدا تا سن ۶ ماهگی در برخی کشورهای اروپایی به شکل یک قانون اجرایی درآید./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.