در تماس تلفنی اوباما و دکتر روحانی چه مواردی مطرح شد؟

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

سوزان رایس در مورد جزئیات تماس تلفنی اوباما و دکتر روحانی اظهاراتی را مطرح کرد.

 به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان؛ باراک اوباما در کنفرانسی خبری موضوع تماس تلفنی با روحانی را به اطلاع رساند درحالیکه قرار بود دراین کنفرانس به طور کامل دربارهٔ مسائل دولت و کنگره و مشکلات اقتصادی صحبت کند.

در این باره سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا با فرید زکریا مجری برنامه ی جی پی اس گفتگو کرد.

مجری: می‌توانید به ما بگوئید که این تماس تلفنی چگونه رخ داد؟

سوزان رایس: ما در اوایل هفته تمایل خود را به دیدار مختصر غیر رسمی در زمان حضور باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشان دادیم. اما ایرانی این مسئله را پیچیده خواندند پس چنین دیداری صورت نگرفت ولی امروز ما توانستیم تماس بگیریم و در این تماس “گفتگویی سازنده” انجام شد.

مجری: گفتگو چقدر طول کشید؟

سوزان رایس: این گفتگو حدود ۱۵ دقیقه بود اما البته همراه با ترجمه بود تماس مختصری بود ولی برای تبادل پیام دو طرف کافی بود.

مجری سی ان ان: آیا این تماس دوستانه بود یا اینکه تماس کاری بود؟

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور: من می‌گویم صمیمانه و سازنده بود. وقتی که سران دو کشور ‌که تقریبا سی و پنج سال در این سطح تماس نداشتند‌، روشن است که  این رویدادی مهم است. این دوطرف در این گفتگو تعهد خود را برای تلاش جهت دنبال کردن سازنده  مسیر دیپلماتیک اعلام کردند. ما به صراحت اعلام کردیم و رئیس جمهور هم مدت‌ها است که می‌گوید و در مجمع عمومی هم گفته است که آمریکا ترجیح می‌دهد موضوع هسته‌ای ایران از طرق دیپلماتیک حل شود. روشن است که اکنون  فرصتی برای آزمودن احتمال راه حل سیاسی فراهم آمده است.براساس این گزارش، روسای جمهوری آمریکا و ایران روز جمعه در پایان سفر دکتر حسن روحانی به نیویورک صحبت کردند.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.