در جستجوی «نمو»


یک گروه حفظ محیطی زیست خواستار قرار دادن دلقک ماهی در فهرست گونه های درخطر انقراض شد تا کودکان نسل آینده با ظاهر ماهی که سازندگان انیمیشن ” یافتن نمو” از آن الهام گرفته، آشنا شوند.


در جستجوی «نمو»

مرکز تنوع زیست شناختی طی درخواست خود برای در نظر گرفتن ” دلقک ماهی ” به عنوان گونه درحال انقراض، اظهار داشت: افزایش میزان اسید در اقیانوس ها زندگی مرجانی این ماهی را تهدید می کند، از این رو این گونه از ماهی ها و چند ماهی گرمسیری رنگارنگ که زندگی آنها وابسته به ساحل های مرجانی است باید مورد حفاظت قرار گیرند.

شای ولف مدیر علوم جوی این مرکز در سازمان حقوق زیست محیطی آریزونا طی گفتگوی خود با رسانه ها اظهار داشت: درحالی که ما انتشار آلودگی ناشی از گازهای گلخانه ای را تصدیق می کنیم، به علت تغییرات جوی، شاهد در خطر قرار گرفتن حیوانات و گیاهان بیشتری در سراسر جهان هستیم. این مسئله از اهمیت برخوردار است چرا که بسیاری از افراد میزان اهمیت این که اقیانوس ها به واسطه کربن آلوده شده است را درک نمی کنند.

دلقک ماهی ها عمدتا در اقیانوس آرام نزدیک استرالیا زندگی می کنند، اما گونه های دیگری از ماهی های در معرض خطر در آب های آمریکا قرار دارند.

افزایش میزان اسید در اقیانوس ها زندگی مرجانی این ماهی را تهدید می کند، از این رو این گونه از ماهی ها و چند ماهی گرمسیری رنگارنگ که زندگی آنها وابسته به ساحل های مرجانی است باید مورد حفاظت قرار گیرند

دلقک ماهی نارنجی رنگ به دنبال انیمیشن پیکسار که با عنوان ” یافتن نمو” ساخته شد از محبوبیت چشمگیری برخوردار شد، این انیمیشن داستان نمو را روایت می کند که از پدرش جدا شده است.

اقیانوس های جهان میزان قابل توجهی از آلودگی کربن را از نیروگاه ها، اتومبیل ها و سایر منابع انسانی جذب می کنند. درحال حاضر اقیانوس ها اسیدی شده اند و تبعات آن بسیار ناخوشایندی خواهد بود.

براساس اظهارات جان گوینتوت کارشناس جغرافیای زیستی از موسسه حفظ منابع دریایی، طی هفت یا هشت سال گذشته اسیدی شدن اقیانوس ها موجب تأثیرات مشهودی در صنعت غذای دریایی در شمال غرب اقیانوس آرام شده است. تغییر ساختار شیمیایی اقیانوس موجب شده که موجودات آن از ترکیب کربنات کلسیم استفاده کنند و برای این مسئله هیچ راه حل سریع معجزه آسایی وجود ندارد.

همانطور که در مسئله خرس های قطبی نیز رخ داد، قرار گرفتن ماهی نمو در فهرست گونه های درحال انقراض تأثیر اندکی در مسئله انتشار کربن دارد. وقتی که قانون گذاران فدرال آمریکا، خرس های قطبی را به عنوان گونه های در معرض خطر در نظر گرفتند قانونی ساختند که توجه به تأثیرات انتشار گازهای گلخانه ای را به عنوان عامل تهدید این خرس ها در آلاسکا کمرنگ جلوه می داد.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهرنیوز


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش دانش و زندگی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.