در ” جنگ تحریف ” چه باید کرد؟

یک کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل با بیان این که هدف از تحریف رویدادها و اتفاقات از سوی دشمنان کوچک شمردن دستاوردهای بزرگ و بزرگ‌نمایی اشکالات کوچک است، افزود: در راستای مقابله با جنگ تحریف باید حفره‌های زمینه ساز تحریک را شناسایی و کور کنیم.

سید رضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در روز عید قربان اظهار کرد: ایشان در سخنرانی خود به موضوع افزایش تحریم‌های شکننده از جانب آمریکا علیه ایران در حوزه‌های اقتصادی  اشاره کردند و بر این موضوع تاکید داشتند که در کنار بحث تحریم، دشمنان جنگ تحریف را نیز پیگیری می‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که تحریف در مفهوم لغوی به معنای برگرداندن یا موضوعی را به شکل دوپهلو اعلام کردن است به نحوی که مخاطب بتواند برداشت‌های مختلفی از آن داشته باشد ادامه داد: تحریف در حوزه رسانه به معنای قلب واقعیت است یا در این راستا که یک موضوع را بزرگ نمایی کرده و یا از دروغ و تهمت‌زنی  در ارتباط با بیان آن موضوع استفاده کرد.

وی با بیان این که دشمنان در بحث جنگ تحریف با ابزارهای رسانه‌ای خود تلاش دارند که عرصه افکار عمومی را در دست بگیرند، گفت: هدف از تحریف، تحریک احساسات و دادن اطلاعات جایگزین به مخاطب است. به نحوی که مخاطب با واقعیت رو به رو نشود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که در حوزه رسانه در جنگ تحریف ما شاهد جنگ روایت‌ها ، جنگ خوانش‌ها، جنگ هشتگ‌ها و نبرد نشانه‌ها و نمادها هستیم، گفت: تئوریسین جنگ‌های تحریف بر این موضوع تاکید می‌کنند که هر گاه ما بتوانیم موضوعی را به نحوی تحریف کنیم که دولتمردان و ملت‌ها آن موضوع را آن طور که ما می‌خواهیم بپذیرند ما در این جنگ برنده شده‌ایم.

صدرالحسینی با بیان این که بخش عمده‌ای از اقدامات غول‌های رسانه‌ای در جهان در همین راستا است، گفت: مثلا در بحث تحریف آمریکایی‌ها  در کنار موضوع تحریم می‌خواهند ناامیدی، شکست و عدم توفیق در زمینه‌های مختلف را به مردم ایران القا کنند.

وی با بیان این که برای غلبه بر جنگ تحریف باید چند اقدام را انجام داد، تصریح کرد: برای مقابله با این جنگ ما نیازمند ساماندهی رسانه‌ای هستیم از طرف دیگر باید سواد رسانه‌ای را در بین گروه‌های مختلف جامعه گسترش دهیم چرا که با توجه به توسعه رسانه‌های مجازی اقشار مختلف مردم با این موضوعات و مسائل در تماس هستند. از طرف دیگر باید حفره‌های زمینه ساز تحریف را شناسایی و آنها را کور کنیم.

وی با بیان این که در بسیاری از مواقع عدم اطلاع رسانی دقیق و به موقع این حفره‌ها را ایجاد می‌کند، معتقد است که در این زمینه می‌توان به موضوع افزایش قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸  اشاره کرد که در این رویداد به دلیل عدم اطلاع رسانی دقیق و شفاف و مسئولیت پذیری برخی افراد مسئول این حوزه این افزایش باعث ایجاد یک مشکل در کشور شد.

صدرالحسینی همچنین با تاکید بر این که در این نبرد ما باید واقعیت‌ها و حقایق جامعه اعم از ضعف‌ها، توانمندی‌ها، مشکلات و قدرت کشور را به مخاطبان انتقال دهیم، گفت: درواقع باید واقعیت‌های جامعه را به صورت حقیقی به مردم منتقل کنیم و زمینه را برای رفع نواقص و ضعف‌ها فراهم کنیم. در این راستا بسیار مهم است که رسانه‌ها به افکار عمومی توجه کنند. رسانه‌های هوشمند و دقیق باید مخاطبان را آگاه کنند و مسئولانه و دغدغه‌مندانه به مطالبات افکار عمومی توجه کنند.

صدرالحسینی با تاکید بر این که جریان تحریف درصدد کوچک شمردن دستاوردهای بزرگ و بزرگ نمایی اشکالات کوچک است، گفت: در جنگ تحریف موضوع اراده‌ها بسیار مهم است. باید اراده‌ قوی در راستای مقابله با جنگ تحریف و نبرد با آن  در کشور وجود داشته باشد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.