در روزهای آینده به نیازها در خصوص کیت‌های تشخیص کرونا پاسخ داده می‌شود

مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: اخیرا با توجه به مطرح شدن راه‌اندازی کمپینی عمومی برای شناسایی بیماران مبتلا به کرونا، تقاضا برای انواع کیت‌های تشخیص کرونا افزایش پیدا کرده و در حال حاضر تعداد آزمایشگاه ها از حدود ۲۲ آزمایشگاه خصوصی و دولتی،به ۴۰۰ عدد افزایش یافته وچون تمام آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی تست می‌گیرند، ممکن است مشکلاتی در خصوص تامین کیت‌های تشخیص کرونا وجود داشته باشد. این در حالی است که زیرساخت شرکت‌های دانش‌بنیان برای ساخت کیت‌ها فراهم است و مطمئنا با ظرفیت‌سازی و ظرف یک هفته تا ده روز آینده به تقاضاهای تامین کیت‌ تشخیصی پاسخ داده می‌شود.

دکتر حسین وطن‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ظرفیت بالقوه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت در تولید کیت تشخیص کرونا گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان داخل کشور به صورت بالقوه می‌توانند هفته‌ای سیصدهزار دوز کیت آنتی‌ژن تشخیص سریع و هشتصدهزار کیت تشخیص PCR تولید کنند.

وی افزود: اخیرا با توجه به مطرح شدن راه‌اندازی کمپینی عمومی برای شناسایی بیماران مبتلا، تقاضا برای انواع کیت‌ها افزایش پیدا کرده  و در حال حاضر از حدود ۲۲ آزمایشگاه خصوصی و دولتی، تعداد آزمایشگاه‌ها به ۴۰۰ افزایش یافته است. تمام آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی تست می‌گیرند به همین دلیل ممکن است مشکلاتی در خصوص تامین کیت‌های تشخیص کرونا وجود داشته باشد. این در حالی است که زیرساخت شرکت‌های دانش‌بنیان برای ساخت کیت‌ها فراهم است و مطمئنا با ظرفیت‌سازی و ظرف یک هفته تا ده روز آینده به تقاضای کیت‌ها پاسخ داده می‌شود.

به گفته‌ مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، شرکت‌های تولیدکننده کیت‌های تشخیص کرونا همه کیت‌های تولید شده را به وزارت بهداشت نداده و بخشی از این کیت‌ها مستقیما به آزمایشگاه‌ها و سازمان‌ها فروخته می‌شود. وزارت بهداشت درخواست و تقاضای خود را برای مراکز دولتی و انستیتو پاستور و بیمارستان‌ها دارد در نتیجه میزانی که به وزارت بهداشت فروخته می‌شود معیار خوبی برای مشخص کردن ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت نیست.

وطن‌پور در پایان با بیان این که «کیت‌ تشخیص کرونا در نیم ساعت که بر مبنای آنتی‌ژن است مجوز وزارت بهداشت را دریافت کرده است» گفت: در ابتدا متخصصان معتقد بودند ممکن است کیت‌های تشخیص سریع کرونا عملکرد خوبی نداشته باشند اما خوشبختانه معاونت بهداشت عملکرد کیت‌های تشخیص سریع کرونا را در سطح غربالگری تایید کرده است.  در حال حاضر سه شرکت مشغول تولید این کیت‌ها هستند که در کنار بخشی از این کیت‌ها که وارد می‌شود، مجموعا تقاضای داخل کشور تامین  و مبتلایان سریع‌تر شناسایی شوند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.