در زمان خروج آمریکا از برجام مکانیزم ماشه کجا بود؟

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان این که مکانیزم ماشه در برجام برای عضوی فعال می‌شود که تعهد خود را نقض می‌کند، تاکید کرد: زمانی که آمریکا آشکارا تعهدات خود را در برجام نقض کرد مکانیزم ماشه کجا بود؟

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقدام اروپایی‌ها در فعال کردن مکانیزم ماشه در ارتباط با برجام گفت: اروپایی‌ها از ابتدا هم نقشی در حفظ برجام نداشتند که حال رفتن آنها و یا فعال کردن مکانیزم ماشه بخواهد موضوعی را حل کند. مکانیزم ماشه برای زمانی است که یک عضو برجام تعهد خود را نقض کند. اما افکار عمومی جهان و همچنین ما به عنوان یک ایرانی سوال می‌کنیم زمانی که آمریکا آشکارا تعهدات خود را نقض کرد مکانیزم ماشه کجا بود؟ در آن زمان چرا این مکانیزم علیه آمریکا فعال نشد؟

وی افزود: اروپایی‌ها نمی‌توانند از ایران عمل به قراردادی را توقع داشته باشند که تنها طرف متعهد به قرارداد صرفا ایران باشد و هیچ حقی هم در آن قرارداد نداشته باشد. به عقیده من مسیری که ایران طی کرد مسیری کاملا منطقی بود. این مسیر به دلیل رفتار آمریکایی ها بود اگر هم قرار است برجام احیا شود اروپایی‌ها باید آمریکا را در قالب طرحی به برجام بازگردانند. چرا که هیچ چارچوب جدیدی به جای برجام نه قابل اعتماد است و نه جمهوری اسلامی ایران به آن تن خواهد داد.

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تا زمانی که حمله نظامی آمریکا علیه ایران به عنوان یک شمشیر در نیام و یک اهرم استفاده می‌شد ایران حاضر به باج دهی به آمریکا نشد. اکنون که این شمشیر کشیده شد و پاسخ خیلی سخت ایران را نسبت به آن شاهد بودیم قدرت بازدارندگی ایران هم برای اروپاییان و هم آمریکایی ها مشخص شد. با توجه به این شرایط که آمریکایی‌ها ناقض این پیمان هستند اقدام اروپاییان هیچ فایده‌ای ندارد و هیج ثمره‌ای هم برای آینده برجام نخواهد داشت.

رحیمی جهان آبادی اضافه کرد: تنها راه حلی که می‌تواند امنیت را به منطقه بازگرداند تلاش اروپا برای بازگرداندن آمریکا به برجام است.

وی در پایان در پاسخ به این موضوع که به دلیل تجربه برجام به چه میزان در پیمان‌ها و مذاکرات احتمالی ایران و اروپا در آینده‌ی دور باید تمام شرایط فنی و احتمالات را مورد توجه قرار دهیم، گفت: انعقاد قرارداد و مذاکره با کشوری که نه به عهد و پیمان وفادار است و  نه توانایی اجرای تعهداتش را دارد فایده‌ای نخواهد داشت.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.