در سرمای زمستان شلغم را فراموش نکنید!

۳۰ آبان ،

خواص شلغم آن‌قدر بسیار است که می‌توان گفت این گیاه برای هر دردی درمان است.

به گزارش تفسیری خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ شلغم گیاهی است با برگهای ناصاف و بریدگیهای زیاد به رنگ سبز و سفید . ریشه آن غده ای و به شکل های گرد و یا دراز به رنگ سفید با لکه های بنفش می باشد .

 شلغم نه تنها از نظر داشتن ویتامین و خواص معدنی اش ارزنده است، بلکه از حیث سایر ویژگی های غیر غذایی هم سرآمد بوده و در زمره سبزی های مهم شمرده می شود.

شلغم یکی از سبزیهای بسیار مقوی و مغذی است که به سبب دارا بودن ١٠ درصد مواد قندی و سرشار بودن از املاح مفیدی مانند کلسیم و منیزیم جزو مواد غذایی بسیار با ارزش به حساب می آید.

از برگ شلغم خواه به صورت پخته یا خام در سوپ یا سالاد و یا خوراک های دیگر استفاده شود. نه تنها در برگ شلغم مقدار بسیاری کلسیم وجود دارد بلکه علاوه بر آن، این گیاه حاوی مقادیر بسیاری آهن و مس نیز هست که سبب ازدیاد خون و به ویژه هموگلوبین می گردد. به هر اندازه رنگ برگ شلغم تیره تر باشد، ید بیشتری در آنست.

خواص کم نظیر شلغم:

– قرقره کردن آب شلغم گلودردهای باکتریایی را نیز تسکین می‌دهد.

– مقادیر فراوان فسفر موجود در شلغم به تقویت حافظه و سیستم عصبی کمک می‌کند.

– ید موجود در شلغم می‌تواند ترشح تیروئید را تنظیم کند و به سبب مقادیر فراوان آهن آن جز میوه و سبزیجات خونساز به شمار می رود.

– وجود ویتامین آ، ب و ث در برگ و ریشه آن، به خوبی نشانگر نقش مؤثر و مهم آن در حفظ تعادل عصبی و به خصوص در تعادل تغذیه آن است.

شلغم در دفع اسیداوریک و رفع سنگهای کلیه هم نقش دارد.

– شلغم یکی از بقولات بسیار قوی و مغذی است که به سبب دارا بودن ده درصد مواد قندی و سرشار بودن از املاح مفیدی مانند کلسیم و منیزیم جزو مواد غذایی بسیار با ارزش به حساب می آید.

نکته: بهترین شیوه مصرف شلغم بصورت بخارپز، سوپ و یا آش است. بهتر است در ساعات اولیه صبح مصرف شود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.