در سفر به وان کجاها برویم؟

شهر وان جاذبه های تاریخی فراونی را دارد. یکی از این جاذبه ها دریاچه وان است که یک دریاچه بی نظیر و زیبا است و گردشگران زیادی در سال تنها برای تماشای این دریاچه به شهر وان سفر می کنند. شهر وان قدمتی چند هزار ساله دارد و به همین سبب در شهر وان و به خصوص در اطراف دریاچه بناهای تاریخی ارزشمندی قرار دارد. یکی از این بناهای ارزشمند کلیسای اختامار است که قدمتی هزار ساله دارد و متعلق به ارمنیان بوده است. این کلیسا در جنوب دریاچه وان واقع شده است و در سال ۹۱۵ میلادی ساخته شده است.  پادشاه وقت گالیک یکم در این شهر دستور ساخت بناهای زیادی را من جمله کلیسای آختامار  را به معماری به نام مانوئل داد. از میان تمام این بناهای ساخته شده در شهر وان، تعداد زیادی از آن ها در جنگ های متعدد از بین رفتند و با بالا آمدن سطح آب، ویرانه های این بناها به همراه بخش هایی از جزیره به زیر آب فرو رفتند و فقط کلیسای آختامار به علت بالا بودن از سطح دریا حفظ شد و امروزه در شهر وان می توانید به بازدید از آن بپردازید.

 همه ی این داستان ها را گفتیم که وجود ویرانه ها و قلعه هایی را در زیر آب را برای شما روشن کنیم که امروزه یکی از آن ها کشف شده است. در تور وان  با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب کشف قلعه پریان را برای شما بازگو کنیم.

قلعه پریان یا قلعه درون دریاچه وان ترکیه

به گزارش سفر باتو ، پژوهشگران و باستان شناسان زیادی از کشف یک قلعه جدید در زیر آب دریاچه وان خبر داده اند که این قلعه به نام قلعه پریان شهرت یافته است. قلعه ی پریان، قلعه ای فراموش شده و ۳۰۰۰ ساله ای است که در دریاچه وان ترکیه پیدا شده است. کشف و پیدایش این قلعه پس از گذشت این بازه زمانی در اعماق دریا یک معجزه است.  

بقایای قلعه درون دریاچه وان ترکیه

دانشگاه شناخته شده ی شهر وان که یوزونجی ییل نام دارد، برای مکان یابی دقیق قلعه در اعماق دریا، تعدادی از غواصان خود را در دل آب فرستاده است. این غواصان ساختار کل قلعه را بررسی کردند و نمونه برداری های لازم را با خود به بیرون از آب ها آوردند. طی مطالعات و تحقیق های انجام شده توسط محققان و باستان شناسان، آن ها توانستند قدمت و گذشته ی قلعه را تخمین بزنند. آن ها می گویند این قلعه درون دریاچه وان ترکیه مربوط به تمدنی قدیمی به نام اورارتوها است که در عصر آهن و حدود ۳۰۰۰ سال پیش در این سرزمین آناتولی می زیستند. نکته ی جالب دیگر این است که دریاچه وان در آن زمان وجود نداشته است و آن منطقه پایتخت حکومت اوراتورها بوده است و نام آن توشپا بوده است.

فیلم برداری هایی هم از قلعه در زیر آب توسط غواصان انجام شده است که بسیار عجیب و شگفت انگیز است که نشان می دهد ابعاد این بنا شامل دیوارهایی به ارتفاع ۱۳ فیت (۳ متر و نیم)  است. همچنین طبق تصاویر برداشته شده از قلعه تنها یک کیلومتر طول سنگفرش و سکوی قلعه است.

پیدایش این قلعه برای آن دسته از افرادی که از تاریخ و سرگذشت و جغرافی سرزمین آناتولی خبری ندارند بسیار عجیب است و شاید آن ها گمان کنند که این قلعه توسط پری ها و آبزیان زیر آب ساخته شده و متعلق به آن ها است.

مجله نشنال جئوگرافیک نیز در رابطه با وجود این قلعه تحقیقاتی را انجام داده است و این گونه بیان کرده است که سطح آب دریاچه وان، دریاچه ای که پر از مواد معدنی و املاحی همانند کربنات سدیم یا همان سودا است،  مساحتی در حدود ۱۴۴۹ مایل مربع (یعنی مساحتی در حدود ۳۷۵۲٫۸ کیلومتر مربع) را در برگرفته است. این دریاچه بزرگترین دریاچه در کشور ترکیه است که در زمان های گذشته چند صد متری سطح آب آن پایین تر از آنچه که هم اکنون می بینیم بود. در نتیجه قسمت هایی از دریاچه به صورت خشکی و جزیره هایی از آب دریاچه بیرون زده بود و جزو سرزمین های اقوام اورارتویی به شمار می رفت.

نحوه دسترسی غواصان به قلعه پریان برای مدت زمان یک دهه یعنی ده سال است که کاوشگران و محققان همواره به دنبال کاوش در دریاچه برای شناخت بیشتر دریاچه و قدمت شهر وان و به طور کلی دسترسی به گنج ها و آثاری با ارزش و قدیمی بوده اند که ناگهان  به ویرانه های قلعه در زیر آب  دست یافتند. ناگفته نماند که طی سال گذشته نیز کاوشگران به حدود ۲ کیلومتر دیواره ای از استالاگمیت ها دست یافتند. و در ابتدا با دیدن آن ها تصور کردند که به دودکش های زیر آبی پریان دست یافته اند. غواصان از این جمله برای اغراق در رابطه با آنچه دیده بودند استفاده کردند. اما این خبر پس از شنیدن عبارت دود کش های زیر آبی پریان در سراسر جهان پخش شد و حتی یک مقاله نیز در رابطه با این خبر در سال ۲۰۱۷به چاپ رسید.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.