در شب و روز عید قربان چه کنیم

تاریخ نشر: جمعه ۵ آبان   | مشاهده : ۵۴  | سایر خبرهای دین و اندیشه ارسال به دوستان
در شب و روز عید قربان چه کنیم

شب دهم ماه ذی‌الحجه از شب‌های متبرک و از جمله چهار شبى است که احیاى آن مستحب است. برای روز عید قربان هم اعمالی وارد شده است. اعمال روز عید قربان انجام غسل مستحب است‏ و بعضى از علما…

شب دهم ماه ذی‌الحجه از شب‌های متبرک و از جمله چهار شبى است که احیاى آن مستحب است. برای روز عید قربان هم اعمالی وارد شده است.

اعمال روز عید قربان

انجام غسل مستحب است‏ و بعضى از علما آن را واجب دانسته‏اند.
نماز عید است‏ به همان نحوی که در عید فطر بیان شده است ولی در این روز مستحب است که بعد از نماز از گوشت قربانى شود خورده شود.
بهترین دعاهاى این روز دعاى چهل و هشتم صحیفه کامله سجادیه است. همچنین خواندن دعاى چهل و ششم‏ صحیفه سجادیه نیز در این روز سفارش شده است.
برای کسانی که طالب فیض بیشتری هستند خواندن دعاى ندبه نیز سفارش شده است‏.
قربانى کردن نیز سنت مؤکد است‏.
خواندن تکبیرات
مستحب است: کسى که در منى باشد در پایان پانزده نماز که اولش نماز ظهر روز عید و آخرش نماز صبح روز سیزدهم است تکبیرات خاصی بگوید و کسانى که در سایر شهرها هستند آن را بعد از ده نماز که از ظهر روز عید تا صبح دوازدهم می‌باشد، بخواند، تکبیرات طبق روایت صحیح در کافى این است:
اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ* وَ اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ اللَّهُ أَکْبَرُ عَلَى مَا هَدَانَا اللَّهُ أَکْبَرُ عَلَى مَا رَزَقَنَا مِنْ بَهِیمَهِ الْأَنْعَامِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ* عَلَى مَا أَبْلَانَا
تکرار این تکبیرات بعد از عقیب نمازها به قدر امکان و خواندن بعد از نوافل‏ مستحب است.
منبع: برگرفته از مفاتیح الجنان

گردآوری : گروه اینترنتی ممتازنیوز


دین و اندیشه
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.