در شعر “ستاره دور” خام بودن، شادی آفرین است

۰۱ تیرماه ۱۳،

نادر نادرپور در شعر ستاره دور به دنبال رهایی خویشتن است این تمایل به رهایی را در هر چیز حتی تصویر آینده، دیوارهای کهن و ستارگان جاری می بیند.

باشگاه خبرنگاران- عناصر طبیعت به شاعر برای بیان مقصودش کمک می کند ستاره و باد از جمله این عناصر است و در هر بند از شعر به نوعی به تبیین موضوع مورد نظرش می پردازد.    
در بند پایانی شاعر، ستاره ای دور و متحمل درد زیادی است با نعره کشیدن و فریاد، فریاد داخلی خویش را در تمام شعر جاری می سازد.    
چارچوب طلایی قاب آیینه ها آینه نما اسارت و شاعر خواستار رهایی خویش است اضافه های تشبیه مانند خاک اسارت آتش درد نهفته و اضافه های استعاری مانند دیوارهای کورکهن، دامان باد، عنان شکیب، نهیب غم، گوش جهانیان و پنجه بیداد را به کار برده است.    
خامی را دلیل شادی و پختگی را مایه غم می داند ستارگان، مردم جامعه شاعر که به دنبال فریادند باد بودن ایهام در بیهودگی و یکی از عناصر چهارگانه آب، باد، خاک و آتش دارد.    
فریاد بودن مردم را ازلی می داند اشتیاق خود را به فریاد جای جای شعرش نشان می دهد بی تفاوتی و سردی را در آینه دیده و خود را نسبت به جامعه اش بی تفاوت نمی بیند.    
شاعر، انسجام داخلی شعر خود را حفظ کرده است در تمام شعر کلمه نامانوس دیده نمی شود و این نشان دهنده قدرت شاعر در به کار بردن کلمات است./ص

یادداشت از: محدثه محمدپور


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.