در صورت افزایش نیافتن کارمزد‌ جایگاه‌داران سی.ان.جی رخ می دهد احتمال ازسرگیری واردات بنزین

در صورت افزایش نیافتن کارمزد‌ جایگاه‌داران سی.ان.جی رخ می دهداحتمال ازسرگیری واردات بنزین

در صورت افزایش نیافتن کارمزد‌ جایگاه‌داران سی.ان.جی رخ می دهد
احتمال ازسرگیری واردات بنزین

ممتازنیوز: بنزین سهمیه‌بندی شد، جایگاه‌های سی.ان.جی افزایش یافتند تا این‌که مصرف بنزین کاهش یابد. مصرف بنزین کاهش یافت اما انگار باید منتظر اوج مصرف بنزین و واردات آن بود، آن هم در شرایطی که محدودیت‌ها زیاد است.

هم اکنون تولید بنزین کشور با مصرف برابر است، یعنی تقریبا تولید و مصرف حدود ۶۰ میلیون لیتر است، گاهی بیشتر، گاهی کمتر. قسمتی از این کاهش مصرف بنزین به دلیل جایگزین شدن آن با گاز است. هم‌چنین روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب سی.ان.جی در خودروهای گازسوز مصرف می‌شود که این رقم معادل روزانه ۲۰ میلیون لیتر بنزین است.
مسوولان مربوطه نیز دائما در هر نشست و برخاستی از اجرای سهمیه‌بندی و توسعه جایگاه‌های سی.ان.جی به عنوان راه‌کارهای کنترل مصرف این فرآورده استراتژیک و بیشتر از آن، راه نقش بر آب کردن نقشه استکبار جهانی عنوان می‌کنند.
زمانی که واردات بنزین به ایران تحریم شد و مصرف بنزین در اوج بود، پیش‌بینی می‌شد میانگین مصرف روزانه بنزین به ۱۰۰ میلیون لیتر و حتی ۱۲۰ میلیون لیتر برسد. اما در واقع این دو راهکار محافظی شد در مقابل چشمان اسفندیار ایران که مصرف بالای بنزین آن را صدمه‌پذیرتر کرده بود. اما انگار یکی از چشم‌ها به علت غفلت برخی مسوولان دوباره ضربه پذیر شده است.
اردشیر دادرس ـ رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG کشور ـ در گفت‌وگو با ایسنا گفت: کمبود تعداد جایگاه‌های گاز طبیعی در کلانشهر‌ها بسیار مشهود است به‌طوری که خودروهای دوگانه‌سوز برای رسیدن به جایگاه باید ۱۱ کیلومتر را طی کند.
به گفته او در حالی که استاندارد زمان در صف‌بودن خودروهای دوگانه‌سوز برای تزریق گاز ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است این زمان به ۴۵ تا ۵۰ دقیقه نیز رسیده و در برخی موارد به بیش از یک ساعت نیز می‌رسد.
وی با اشاره به این‌که طبق شاخص‌ها یک راننده تاکسی باید روزانه ۱۲ تا ۱۳ ساعت کار کند، گفت: کار مفید رانندگان تاکسی دارای خودروی دوگانه سوز به هشت تا ۸٫۵ ساعت رسیده که دلیل اصلی کاهش مدت کار این افراد وجود صف‌های طولانی جایگاه‌های سی.ان.جی است.
وی با اظهار اینکه سرمایه‌گذاری درجایگاه‌های CNG توجیه اقتصادی ندارد، گفت: حتی اگر جایگاه سی.ان.جی نبش میدان ونک نیز واقع شود به دلیل پایین‌بودن کارمزد‌ها سرمایه‌گذاری در این جایگاه اقتصادی نیست.
به گفته‌ وی پایین‌بودن نرخ کارمزد‌ها، توان سرمایه‌گذاری را از بخش خصوصی گرفته است.
دادرس با اعلام این‌که یک جایگاه سی.ان.جی ماهانه حدود دو تا سه میلیون تومان درآمد دارد، گفت: این در حالی است که دکه روزنامه ماهانه پنج تا شش میلیون سود می‌کند. هم‌چنین درآمد ناچیز جایگاه‌های سی.ان.جی در حالی است که هزینه‌های تعمیرات و نگهداری از تجهیزات بسیار بیشتر از درآمد کسب شده است.
به گفته رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG کشور اگر به‌طور متوسط درآمد یک جایگاه در ماه حدود ۳۶ میلیون تومان باشد، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات آن حدود ۶۰ میلیون تومان خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر طبق آمار حدود هزار جایگاه CNG دیگر در کشور نیاز است، توضیح داد: البته از ۱۹۱۶ جایگاه سی.ان.جی ساخته شده حدود ۷۰۰ جایگاه دو منظوره است و این به معنی وجود تنها یک یا حداکثر دو دیسپنسر (نازل) در این نوع جایگاه‌هاست.
دادرس هم‌چنین کیفیت جایگاه‌های CNG کشور را پایین‌تر از سایر جایگاه‌های دیگر در جهان اعلام کرد و افزود: کیفیت جایگاه‌های گاز طبیعی در ایران درجه دو یا سه است و کیفیت آنها قابل مقایسه با استاندارد جهانی نیست.
رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG با اظهار این‌که شاخص‌های درجه‌بندی جایگاه‌ها از سوی این انجمن تدوین شده است، گفت: متاسفانه درجه‌بندی جایگاه‌های CNG با این شاخص‌ها تاکنون صورت نگرفته است.
وی با اشاره به این‌که وزیر نفت تاکنون چهار نامه برای حل مشکلات جایگاه‌داران CNG به معاون اول رییس‌جمهور و رییس سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها ارسال کرده است، گفت: متاسفانه تاکنون توجهی به حل مشکلات این صنف از سوی مسوولان نشده است.
وی افزود: از ۱۸ ماه تاکنون کارمزد جایگاه‌داران برای هر مترمربع ۴۰ تومان تعیین شده و تغییری نکرده است. این درحالی است که طبق استاندارد اکنون باید کارمزد به ۷۰ تومان برای هر مترمکعب افزایش یابد.
رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG از قیمت بالای گاز طبیعی در کشور ابراز گله کرد و گفت: در حالی که هر مترمکعب گاز صادراتی به ترکیه ۲۱ تا ۲۲ سنت تعیین شده است، جایگاه‌داران CNG گاز مورد نیاز خود را با نرخ ۲۴ سنت دریافت می‌کنند، در واقع گاز مورد مصرف داخلی از گاز صادراتی گران‌تر است.
این فعال بخش خصوصی با بیان این‌که بر سر نخواستن بر بستن جایگاه‌های CNG دعواست، گفت: در این میان جایگاه‌های دو منظوره بیشترین ضرر را از این شرایط متحمل می‌شوند، به طوری که اکثر جایگاه‌داران دو منظوره طومار‌هایی به منظور توقف فروش گاز طبیعی به خودروها را امضاء و به انجمن ارسال کرده‌اند.
به گفته‌ رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG عملا جایگاه‌های دومنظوره از فروش گاز CNG به دلیل سود‌ده نبودن خودداری می‌کنند، چرا که اگر کل کارمزد دریافتی جایگاه‌های دو منظوره چهار میلیون تومان در ماه باشد تنها ۷۰۰ تومان نصیب جایگاه‌‌دار می‌شود و باقی آن هزینه‌های دستمزد پرسنل مالیات و تعمیرات و نگهداری است.
دادرس در پاسخ به این سوال که چرا با وجود افزایش تعداد جایگاه‌‌های فروش گاز طبیعی هم‌چنان شاهد صف‌های طولانی هستیم، توضیح داد: طبق استاندارد‌های جهانی برای هر هزار خودرو یک جایگاه تک‌منظوره با هشت دیسپنسر نیاز است. این درحالی است که از ۱۹۱۶ جایگاه ساخته شده در ایران ۷۰۰ جایگاه دو منظوره و ۱۲۰۰ جایگاه تک‌منظوره است.
وی با یاد‌آوری این‌که ۷۰۰ جایگاه دو منظوره ساخته شده تنها دارای یک و نهایتا دو دیسپنسر هستند، گفت: براین اساس در کل ۱۴۵۰ جایگاه واقعی عرضه گاز طبیعی در کشور وجود دارد.
این جایگاه‌دار CNG با اشاره به این‌که تاکنون شش میلیارد دلار برای ساخت جایگاه‌های گاز طبیعی سرمایه‌گذاری شده است و حدود ۲۲ هزار نفر در این زمینه اشتغال دارند، گفت: علاوه بر این تعداد جایگاه سی‌.ان.جی موجب کاهش حدود ۲۲ میلیون لیتری بنزین در روز شده است.
رییس انجمن صنفی جایگاه‌داران CNG هشدار داد در صورت ادامه این وضعیت و با توجه به این که تولید بنزین کشور در حال حاضر با مصرف برابر است، مجبور به واردات بنزین خواهیم شد این درحالی است که در حال حاضر کشور در تحریم قرار دارد و از سویی دیگر واردات بنزین خروج ارز از کشور را موجب می‌شود.
وی یکی‌ دیگر از مشکلات صنف جایگاه‌داران CNG را بالا‌بودن قیمت گاز در ایران دانست و افزود: در هیچ کجای دنیا قیمت گاز CNG به اندازه ایران گران نیست، به‌طوری که در حال حاضر قیمت گاز CNG حدود ۴۷ درصد قیمت بنزین است، این درحالی است که طبق استاندارد‌های جهانی قیمت گاز ۲۵ تا ۳۵ درصد گاز CNG تعیین می‌شود.
وی در پایان از رییس جمهور درخواست کرد که شخصا به مشکلات صنف جایگاه‌داران CNG رسیدگی کند.


پرشین خودرو | RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.