در صورت تشدید تحریم‌ها از صادرات نفت جلوگیری می‌کنیم

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

سخنگوی وزارت نفت گفت : طرح هایی در وزارت نفت طراحی شده که در صورت تشدید تحریم ها ، ایران صادرات نفت خود را به برخی از کشور ها قطع خواهد کرد .

علیرضا نیکزاد رهبر سخنگوی وزارت نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید نفت خام کشور در روز بیش از ۴ میلیون بشکه است که ظرفیت با برنامه ریزی های انجام شده ظرفیت سازی های بیشتری وجود دارد که با اجرای طرح های توسعه ای که در دست اجرا است امیدواریم انشاالله به اهداف برنامه پنجم توسعه دست پیدا کنیم.

وی با تکذیب خبر مبنی بر کاهش ۲٫۷ میلیون بشکه ای نفت در روز اظهار داشت: اهداف مربوط به انتشار چنین خبرهایی همان جنگ های تبلیغاتی است که الان در حال انجام هستند. وزارت نفت به طور کلی این موارد را تکذیب می کند، ظرفیت تولید نفت در کشور ما بالای ۴ میلیون بشکه است که در حال حاضر بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در حال ظرفیت سازی های مناسب بر اساس اهداف توسعه ای و برنامه پنجم توسعه هستیم.

سخنگوی وزارت نفت در خصوص آخرین وضعیت صادرات نفت کشور اظهار داشت: از نظر صادرات نفت در شرایط مطلوبی قرار داریم و صادرات این محصول در حال افزایش است ضمن آنکه ما بازارهای جدیدی را برای صادرات طلای سیاه کشف کردیم و به مرحله ای رسیده ایم که میتوانیم بگوییم دنیا بدون نفت ایران با مشکل مواجه می شود.

نیکزاد رهبر در پاسخ به این سوال که یک سال از زمان قطع صادرات نفت ایران به برخی از کشورهای غربی مانند انگلیس و فرانسه می گذرد تصریح کرد: ما توانستیم با وجود اعمال تحریم های غرب به ویژه اروپا علیه صنعت نفت ایران از این تحریم عبور کرده و به بازارهای جدید دسترسی پیدا  کنیم که در شرایط مناسب جزئیات بیشتر آن اعلام خواهد شد.

وی افزود: با وجود تحریم های اعمال شده صادرات نفت کشورمان به سایر کشورها در حال انجام است و ما نمی خواهیم که مردم دنیا بر اثر کمبود نفت در بازار با مشکل مواجه شوند.

وی ادامه داد: اگر غربی ها به صورت یک جانبه تحریم ها را به مرحله ای برسانند که فشار بیشتر برای صنعت نفت داشته باشند ما هم آن ها را تحریم می کنیم.

در همین رابطه ما طرح هایی را در وزارت نفت طراحی کردیم که در صورت تشدید تحریم های نفتی علیه کشورمان آن ها را به مرحله اجرا می گذاریم.

وی عنوان کرد: اگر کشورهایی که نقش اول را در تحریم های نفتی علیه ما دارند آن ها دامنه تحریم ها را تنگ تر کنند ما هم اقدام به قطع صدور نفت به آن کشورها می کنیم.

وی افزود: این موضوع در واقع یک سیاست اقتصاد مقاومتی است که از سوی مسئولان طراحی شده و یکی از موارد آن مربوط به بخش نفت و سایر بخش های مربوط به آن است که با افزایش ظرفیت های موجود در بخش صنعت نفت قابل اجرا است.

سخنگوی وزارت نفت در خصوص برنامه این وزارتخانه برای افزایش روزانه تولید نفت اظهار داشت: برنامه تهیه شده تولید نفت باید به رقم ۵٫۴ میلیون بشکه در روز برسد که در این رابطه برنامه وزارت نفت توسعه میادین مشترک است و در این رابطه رونق میادین یاران جنوبی، آزادگان و آزادگان جنوبی که قراردادهای آن ها نهایی شده در کنار میادین پارس جنوبی مورد توجه مسئولان است.

وی ادامه داد: کار پیمان سپاری بیشتر میادین مشترک ما به پایان رسیده و در مورد موضوع پارس جنوبی باید گفت که بعد از انقلاب سابقه نداشته که کاری با این عظمت در حوزه صنعت نفت کشور به تولید برسد./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.