در مازندران اجرا شد؛ طرح نمایان سازی خودروهای سنگین

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

در مازندران اجرا شد؛ طرح نمایان سازی خودروهای سنگین

در مازندران اجرا شد؛
طرح نمایان سازی خودروهای سنگین

ممتازنیوز: رئیس پلیس راهنمائی و رانندگی مازندران از اجرای طرح نمایان سازی خودروهای سنگین و نیمه سنگین در این استان خبر داد.

به گزارش ممتازنیوز، سرهنگ داوود قاسمیان در ساری اجرای این طرح را ضروری دانست و گفت: نمایان سازی ابعاد عقب کشنده، اتاق بار و یدک خودروهای ناوگان باری موجب رویت بموقع آنها توسط رانندگانی می شود که در عقب این خودروها در حرکت هستند.
وی افزود: رویت بموقع خودروهای سنگین به رانندگان پشت سری فرصت می دهد تا بموقع واکنش نشان داده و از بروز تصادف و به بار آمدن خسارت و تلفات جلوگیری کنند.
سرهنگ قاسمیان اجرای طرح نمایان سازی را مبتنی بر ماده ۶۲ آیین نامه پلیس راهور مبنی بر ارتقاء ایمنی عبور و مرور در راه ها دانست و گفت: تمام وسایل نقلیه موتوری و انواع یدک ها که در جاده های عمومی عبور می کنند، باید دو نورتاب (رفلکتور) به رنگ قرمز یا شبرنگ قرمز در دو طرف قسمت عقب خود داشته باشند.
وی افزود: نورتاب هایی که در قسمت جلو نصب می شوند باید دارای رنگ زرد و ارتفاع نور تاب ها بیشتر از ۵/۱ متر و کمتر از ۶۰ سانتی متر نباشد به جزء در موارد استثنا که بلندی خود وسیله نقلیه از کف زمین کمتر از ۶۰ سانتی متر باشد.
رئیس پلیس راهور مازندران اظهار داشت: نورتاب های عقب یدک های مستقل ممکن است در دو طرف آن یا در دو طرف بار نصب شود ولی در تمامی این موارد نورتاب ها باید به طور کامل قابل دیدن بوده، صفحه های آنها دارای اندازه و ویژگی هایی باشد که هنگام شب در مقابل نور چراغ های وسایل نقلیه دیگر از فاصله ۱۵۰ متری به طور کامل دیده شود.
وی به ضوابط نمایان سازی عقب خودروهای باری اشاره کرد و افزود: برابر هماهنگی های صورت گرفته از طریق کانون انجمن های صنفی رانندگان ناوگان حمل و نقل جاده ای، نوع شبرنگی که برای نمایان سازی استفاده می شود باید از نوع لانه زنبوری و به رنگ قرمز پربازتاب باشد.
به گزارش ایرنا، سرهنگ قاسمیان ابعاد شبرنگ های مورد استفاده را پنج سانتی متر اعلام کرد و گفت: این شبرنگ ها باید در حاشیه عقب کشنده،اتاق بار و یدک انواع خودرو های باری نصب شود.
وی افزود: این شبرنگ ها به نحوی باید نصب شود که ابعاد خودرو شامل عرض و ارتفاع آن در ساعات تاریکی هوا از فاصله یکصد و پنجاه متری به طور کامل قابل رویت برای رانندگان عقب باشد.
او مهلت نصب شبرنگ بر روی خودروهای سنگین و نیمه سنگین را ۲۰ آبان ماه اعلام کرد و افزود: پلیس از اول آذر ماه از تردد وسایل نقلیه که فاقد شبرنگ جلوگیری می کند.
رئیس پلیس راهور مازندران، کاهش تعداد و شدت تصادفات جلو به عقب با خودروهای باری، امکان رویت هرچه بیشتر وسایل نقلیه باری از عقب را از جمله اهداف این طرح برشمرد.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.